Hoe betegel je zelf een oprit?
Als je keramische tegels op een oprit wil leggen, dan moet je met een aantal zaken rekening houden. De ondergrond moet voldoende stevig zijn, de tegels moeten het gewicht van de auto aankunnen en alles moet volgens de regels van de kunst zijn gelegd om ervoor te zorgen dat de tegels niet los komen.
Voorbereiding
Opmeten
Met behulp van de exacte maten van je oprit kun je zo gaan bepalen hoe je de tegels het best zou leggen. Meet dus zowel de ruimte als je tegels grondig na, zodat je kan berekenen hoeveel tegels er per rij zullen komen en welke grootte de reststukken zullen hebben.
Controleer ook de haaksheid van verschillende hoeken, zodat je het beginpunt voor het tegelen kan bepalen. De rest van de oprit wordt dan met je eerste tegel als referentiepunt aangelegd.
Lijm opkammen
Gebruik een aangepaste tegellijm voor de dubbele verlijming van keramische tegels in buitentoepassingen. Op de verpakking vind je de aanmaakverhoudingen terug die je moet respecteren. Tap het nodige water en doe dit samen met een zak lijmpoeder in een mengkuip. Daarna kun je alles met elkaar mixen met behulp van een betonmenger.
Nadat je de lijm een eerste maal hebt opgeroerd, geef je die een rijptijd van een aantal minuten. Roer de lijm na het rijpen nog eens om, dan is de lijm klaar om te gebruiken. De verwerkingstijd vind je terug op de zak. Als je nu vindt dat de lijm iets te hard wordt, kan je hem altijd even terug omroeren. Maar nooit water bijdoen, gewoon even omroeren.
De lijm op je ondergrond – op de chape – ga je opkammen. De rillen die je zo veroorzaakt, zullen je helpen om de tegel daarna in de hoogte bij te regelen. Baseer het formaat van de vertanding op de grootte van de tegel. Hoe groter de tegel, hoe groter de lijmkam om een goeie hechting te bekomen. Reken erop dat je bij je uiteindelijke lijmlaag ongeveer 1/3e van de tandgrootte zal overhouden.
Dubbele verlijming
De tegels worden dubbel verlijmd, dus de tegel zelf en de ondergrond. Dit is gebruikelijk bij een formaat vanaf 60x60 en zeker waar de ondergrond zwaar belast wordt door een wagen die erover rijdt.
Is de rij netjes recht gelegd in het verlengde van je eerste stuk oprit, dan kun je het touw weghalen. De tegel zelf hoef je enkel in te boteren en niet op te kammen. Door dubbele verlijming bekom je een maximaal contactoppervlak en creëer je een extra hechtbrug tussen beide delen.
Eerste tegels
Eerste tegel
Positioneer de tegel voorzichtig ter plaatse. In dit geval liggen de boordsteen en de goot hier mooi haaks. We kunnen dus beide lijnen als referentie gebruiken om onze eerste rij tegels tegen te leggen. Is dat niet het geval, dan span je het best een metserskoord om mooi recht van start te gaan. Ook voor de hoogte kan je je baseren op de naastliggende goot en boordsteen.
INLIJMEN
Breng de lijm tegel per tegel aan en bedek geen te groot oppervlak in één keer. Gebruik een meter om aan te geven tot hoe ver je moet lijmen. Zet eventueel een smetlijn uit. Op sommige tegels staat aan de achterzijde een pijltje. Het is belangrijk elke tegel met de pijl in dezelfde richting te leggen, om zo de print mooier tot zijn recht te laten komen.
Aanvullen
Ligt de eerste tegel goed, dan kun je de volgende uitlijnen. We kiezen voor een volsteensverband, waardoor de tegels dus netjes de lijn van de eerste tegel moeten volgen. Met voegkruisjes zorg je voor een parallelle voeg.
Controleer op verschillende plaatsen of beide tegels recht én in hetzelfde vlak liggen met een waterpas. Zorg dus dat je steeds een lange regel of waterpas bij de hand hebt. Zo ligt het geheel netjes in één vlak en krijg je ook een strak resultaat. Doe dat afregelen steeds met een witte rubberhamer. zo maak je ook geen vlekken.
Eventuele vlekken verwijder je meteen. Baseer je op de naastliggende tegels om te weten tot waar je de lijm moet aanbrengen.
Vervolmaken
Voegen
Met voegkruisjes van 5 mm kun je een evenwijdige voeg volgens de juiste dikte aanhouden. De volkeramische tegels die wij gebruiken zijn gerectificeerd en dus allemaal even groot, waardoor we dus zeker recht zullen blijven werken. Bij minder strakke tegels, of bredere voegen kan je ook kaleerblokjes of een voegkoord gebruiken om de voeg mooi open te houden.
Als je terras bestaat uit afzonderlijke delen, die bijvoorbeeld gescheiden zijn door een goot, dan is het best om de lijn van je al betegelde deel uit te zetten voor je aan het tweede gedeelte begint. Op die manier zorg je ervoor dat de voegen van je volledige oprit mooi recht doorlopen. Door je metserskoord opnieuw de goot en de boordsteen aan de straatzijde te laten raken, heb je dit meteen ook als referentie voor de helling van je tegels.
Tegels op maat
Als je alle volle tegels gelegd hebt, kan je beginnen aan de reststukken. Dit vraagt iets meer tijd, omdat je alles nog op maat moet maken. Bepaal per tegel de juiste maat. Meet ook telkens op aan de beide uiteindes, zodat je weet hoe je zaagsnede zal moeten lopen. Zet de maat dan over op de tegel zelf en slijp die op maat.
Je huurt het best een tegelzaag met waterkoeling, zo kun je mooi recht werken. Het water zorgt ervoor dat je stofvrij kan verzagen en dus een nettere zaagsnede hebt. Je kan voor detailwerk ook met een slijpschijf tegels op maat snijden. Je hebt dan wel een vaste hand nodig. Welk toestel je ook gebruikt, zorg ervoor dat het zaagblad dat je gebruikt, geschikt is voor keramische tegels!
Putdeksels
De putdeksels zijn zo ontworpen dat er een stuk tegel in het deksel kan gelegd worden en de vloerafwerking zo mooi doorloopt. Meet eerst de binnenmaten van het pdeksel op, zet die over op een keramische tegel en slijp een stuk op maat. De hoekjes werk je best handmatig bij met de slijpschijf.
Past het stuk goed in het deksel, dan kan je verlijmen. Als je niet veel opbouwhoogte te vullen hebt, kan dit met dezelfde tegellijm als je oprit. Is het deksel dieper, dan doe je dit beter met stabilisé, zodat de tegel niet zou gaan verzakken.
Opvoegen
Voorbereiding
Voor je begint met opvoegen wacht je het best 24 uur, zodanig dat de lijm goed is kunnen uitharden. Ook is er wel wat voorbereidingswerk. Zo haal je het best de roosters van je goten weg, want als die bevuild zouden raken met voegmortel zijn ze moeilijk terug proper te krijgen. Leg ze op volgorde aan de kant, zo weet je achteraf welk stuk waar moet komen.
Steek een prop in de afvoer om te voorkomen dat er product in de leiding zou terechtkomen. Ook het aluminium van de putdeksels plak je nog netjes af zodat het proper blijft en de schroefgaten niet verstopt geraken door het voegsel.
Zorg er ten slotte ook voor dat de tegels proper zijn voor je aan het voegen begint. Verwijder loszittende deeltjes en spoel ze af. Vuil dat zich vermengt met de voegmortel zou de sterkte ervan kunnen verminderen. Zorg ervoor dat je voldoende helpende handen hebt en dat je zeker geen te grote oppervlakken in één keer wil doen, want de verwerkingstijd van de voegmortel is beperkt.
Bevochtig de ondergrond vlak voor je aan de slag gaat, zo zal je een betere hechting van je voegmortel bekomen. Daarnaast zorgt dit ervoor dat de mortel niet in de tegels zelf zou trekken, waardoor de kans op een achterblijvende cementsluier vermindert.
Vuil vermengd met voegmortel kan de sterkte verminderen
Voegmortel
Gebruik een aangepaste voegmortel voor een stevig en duurzaam resultaat. Kies een mortel die geschikt is voor het opvoegen van bestrating en die dus stevig genoeg is. Het voegsel moet ook aangepast zijn voor buitengebruik én geschikt voor keramische tegels. Vorst en strooizout mogen het product niet aantasten. De voegen moeten voldoende diep zijn zodat de voegmortel optimaal zou kunnen hechten. 15 mm is het minimum. Met de tegels van 30 mm dik heb je dus voldoende marge.
Controleer ook of de voegbreedte binnen de marge van de mortel past, in dit geval kan de voegspecie gebruikt worden bij voegen van 3 tot 25 mm dik. Meng de droge minerale mortel met zuiver water tot een homogene klontervrije pasta. Net als de lijm moet hij nu een paar minuten rusten, voor je hem ten slotte nog eens kort doorroert.
Aanbrengen
Giet het product uit op je tegelvloer en verdeel het voorzichtig over het oppervlak met een trekker. Met diagonale bewegingen zorg je er voor dat de mortel de voegen opvult. Ga herhaaldelijk heen en weer met de trekker over dezelfde plaats tot je ziet dat de voeg volledig vol zit. Let erop dat je diagonaal over de voegen beweegt met je trekker en niet dwars, want ander zou je de mortel er weer uitwrijven. De randjes kun je met de hand bijwerken met een voegspaan.
Reinigen
Na 10 à 15 minuten – dus zodra je klaar bent met de voegen te vullen – kan je overgaan tot de eerste reiniging van de tegels met een voegspons, ook in diagonale bewegingen. Spoel de spons regelmatig uit en ververs je water ook regelmatig. Zo vermijd je cementsluier op je tegels. Doe dat ook niet te snel, zodat je de voegen niet mee uitwrijft.
Werk behoedzaam en grondig. Opvoegen bij hoge temperaturen is sowieso niet aan te raden, want dat verkort de verwerkings- en reiningstijd waardoor je niet alles op tijd gedaan krijgt. Na het afwassen van de keramische tegels moet je het oppervlak nog nadweilen. Gebruik een vochtige dweil en giet geen water op de oprit, dat zou je nog broze voegen aantasten. Het opvoegen van de oprit gaat relatief snel, doordat de vulmortel gemakkelijk uit te strijken is, en bovendien snel hardt én dus ook snel kan afgewassen worden.
Afwerking
Reinig het gebruikte materiaal meteen met water, zodat er geen cementresten op achterblijven. Na een paar uur mag je al op de voegen lopen, maar die zijn pas volledig belastbaar na ongeveer 7 dagen. Verwijder nog de tape van de putdeksels en plaats de roosters op de goten terug. De laatste resten cementsluier op je tegels kunnen na enkele weken nog weggehaald worden met een cementsluierverwijderaar.
Liggen de tegels vast en zijn de voegen uitgehard? Kit dan de voeg tussen de goot en de tegels nog op. Dit zijn twee verschillende materialen, dus is een flexibele voeg beter zodat ze niet zou gaan barsten. En zo is de overgang ook netjes waterdicht afgewerkt.