HOE JE AUTO STARTEN MET EEN LEGE BATTERIJ
Heb je autopech door een lege batterij? Dan kan je dat zelf oplossen. In principe kan je niet veel verkeerd doen, maar er zijn toch een aantal belangrijke aandachtspunten. Alles begint bij een goede donorauto met een opgeladen accu.
LET OP
Bij moderne auto's is dit, wegens het risico op schade aan de elektronica, een pak minder vanzelfsprekend. Je schakelt dan beter de wegenhulp in. Doe je het toch zelf? Houd dan zeker het instructieboekje van je auto bij de hand.
WAT HEB JE NODIG?
Leg standaard wat handschoenen in flexgripuitvoering in je auto. Zo kan je steeds met propere handen werken.
STARTKABELS
Je hebt uiteraard ook de juiste startkabels nodig. Deze verschillen in kleur: rood en zwart. Gebruik alleszins een type die over een voldoende dikke koperen kern beschikt. Een dunnere uitvoering zou immers kunnen smelten. Of dit allemaal in orde is, check je het best in de handleiding van je wagen. Elke kabel heeft aan elk uiteinde een koperen klem, die je op de polen van de autobatterij vastzet.
Let op: vooraleer je aan de slag gaat met de kabels, let je erop dat de wagens elkaar niet raken. De elektrische kring die je straks maakt, mag enkel via de kabels geleiden. Schakel zeker alle stroomverbruikers van de pechauto uit.
HOE GA JE TE WERK?
Zet de pechauto en de donorauto neus aan neus. Zo kan je er gemakkelijk bij met de startkabels. Zet de donorauto uit. Open dan van zowel de pech- als de donorauto de motorkap.
- Bekijk eerst de pechauto: de batterij zit meestal afgedekt met een beschermplaat. Deze moet je nu verwijderen.
- Bij de donorauto schakel je nog de lichten aan. Dit helpt piekspanning te voorkomen als je straks de auto’s terug aan de gang krijgt. Anders riskeer je beschadiging aan de elektronica van de wagen. Is dat OK? Dan haal je ook de beschermkap van de batterij van de donorauto.
AUTO'S KOPPELEN
Om de auto’s aan elkaar te koppelen neem je er de rode pluskabel bij en start je de aansluiting eerst bij de pluspool van de pechauto. Zorg dat de klem er stevig opzit en er niet af kan vliegen. Verloop daarna met de pluskabel naar de donorauto en sluit ook hier aan bij de pluspool van diens accu.
Na de rode kabel is het tijd voor de zwarte kabel. Die sluit je eerst aan op de negatieve pool van de donorauto. Wie zijn oor te luisteren legt bij auto-experts, kan te horen krijgen dat er bij het connecteren aan deze minpool een minimale kans bestaat op kleine vonkjes.
Als alternatief sluit je de negatieve pool dan aan op de massa van de auto, bijvoorbeeld een metalen deel van de motor of een ongelakt carrosserieonderdeel. Vervolledig de kring door de minkabel nog aan te sluiten op de minpool van de pechauto.
Aangezien autofabrikanten de batterijen zo ontwerpen dat de plus- en minpool bereikbaar zijn om er de kabels op aan te sluiten, is dit wel degelijk conform de voorschriften.
Let er tijdens het plaatsen van de kabels altijd op dat de klemmen elkaar niet raken om kortsluiting te vermijden én plaats nooit de klemmen van beide kabels gelijktijdig op dezelfde accu. De startkabels mogen ook de ventilator of ventilatorriem niet raken.
De donorwagen is op dit punt opnieuw gestart, tijd om het te proberen bij de pechauto. Het kan zeker geen kwaad om de motor dan nog enkele minuutjes te laten draaien, waarna je de kabels dan opnieuw kan verwijderen.
KABELS AFKOPPELEN
Het belangrijkste is dat je pool per pool afkoppelt. Start met zwart bij de pechauto en herhaal bij de donorauto. Daarna koppel je de rode kabel nog los. Vergeet voor je wegrijdt de beschermkappen niet terug te monteren bij beide wagens.
EVEN LATEN RIJDEN
Nadien is het aan te raden dat je met de pechauto nog een halfuurtje rijdt langs de autostrade of vlot rijdende secundaire wegen. De startkabels hebben de accu dan wel een energieboost gegeven, maar de batterij moet zich nog met zijn dynamo wat meer opladen tijdens het rijden om op volle sterkte terug te keren.
HOE JE BATTERIJ MINDER BELASTEN
- Om de batterij van je wagen minder te belasten, vermijd je best dat de auto te lang stilstaat of dat je er louter korte ritjes mee maakt;
- zet de wagen ook binnen bij vriesweer;
- voor een optimale werking van je accu laat je die controleren tijdens het jaarlijks onderhoud.