Uitlaten & katalysatorenPremium

Ontpop je als garagist tot Eco-Expert

Traxio werkt gestandaardiseerde uitlaatgasanalyse uit

Jean Van Liempt heeft het Eco-Expert-label van Traxio uitgewerkt
Jean Van Liempt heeft het Eco-Expert-label van Traxio uitgewerkt

In de nasleep van de invoering van de roetdeeltjestelling werkte mobiliteitsfederatie Traxio een label uit voor Eco-Experts. Dat zijn gecertificeerde garagisten die metingen, analyses en diagnoses uitvoeren met het doel om wagens met een verbrandingsmotor milieuvriendelijker te laten rijden. "Ook economisch gezien is dit een interessante nieuwigheid, en dit zowel voor de garagist als zijn klant", stelt Jean Van Liempt van Traxio. 

Aanleiding

Het nieuwe Eco-Expert-label vindt zijn oorsprong in de nieuwe roetdeeltjestelling bij dieselwagens, die sinds 1 juli 2022 is ingevoerd in ons land.

Roetdeeltjesmeting uitlaat dieselwagen
In navolging van de keuringscentra, wil Traxio de emissiemetingen nu ook uitrollen in de werkplaatsen

"Daartoe was er een professionalisering van de emissiemetingen nodig. In eerste instantie voor de keuringscentra, maar nu willen we dit ook doortrekken naar de werkplaatsen. Daar kun je als particulier voortaan immers ook terecht voor de eventuele herkeuring van emissiesystemen. We willen dan ook niet alleen de metingen zelf standaardiseren; de garagisten moeten na de analyse ook gepaste oplossingen kunnen aanreiken voor hun klanten", verklaart Jean Van Liempt van Traxio de invoering van het Eco-Expert-label.

Doelstellingen 

Eco-Expert emissiemeting antipolutie
Een Eco-Expert gaat de staat van de antipollutiesystemen na

De 'eco' in de naam slaat natuurlijk op de duurzaamheidsdoelstellingen, die ook de reden zijn achter de nieuwe deeltjesmetingen. Die zijn immers ingevoerd om de aanwezigheid en goede werking van de ingebouwde roetfilter bij dieselwagens na te gaan, om zo onze luchtkwaliteit te verbeteren. Daarnaast zijn de nieuwste wagens uitgerust met nog meer functionaliteiten om de uitstoot van fijnstof te beperken - zoals EGR, SCR en de katalysator - en zijn er met de euronomen ook fiscale stimulansen uitgewerkt in de richting van meer duurzaamheid.

"Momenteel bestaat het Belgische wagenpark uit zo'n 6 miljoen voertuigen, waarbij nog maar 5% volledig of gedeeltelijk geëlektrificeerd is. Het loont dus zeker de moeite om al die diesel- of benzinevoertuigen die momenteel nog in circulatie zijn te 'vergroenen'. Dat willen we doen door de staat van die antipollutiesystemen na te gaan. Zo streven we er uiteindelijk naar om de emissiewaarden zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke norm 'af fabriek' te krijgen, ondanks de slijtage door de verhitting en vervuiling van de betrokken onderdelen, zoals de filter zelf of de injectoren", aldus Van Liempt. 

'Expert' duidt dan weer op de kennis die je als garagist moet verwerven om het label te kunnen bekomen. "Om na de correcte meting en analyse ook de juiste oplossing te kunnen aanreiken om het aantal partikels te doen dalen, heeft Educam de opleiding 'Emissiemetingen' uitgewerkt. Daarin leer je de emissies begrijpen en kun je aan de hand van een stappenplan een aantal 'ecodiagnoses' uitvoeren." 

Bewustwording bij automobilisten

In plaats van de vele acute gevallen in de huidige situatie, wil Traxio evolueren naar een systeem van periodieke metingen.

"Zo kan een premature slijtage al vroegtijdig worden opgespoord, wanneer een te hoog aantal deeltjes - tussen 250.000 en 1.000.000 - wordt gemeten. En dan kun je als garagist dus preventief reageren, door bijvoorbeeld een geforceerde regeneratie uit te voeren, een additief toe te voegen of de roetfilter te reinigen. Zo zal het aantal deeltjes drastisch dalen en verleng je de levensduur van dit slijtageonderdeel", legt Van Liempt uit.

"We willen evolueren naar een systeem van periodieke, preventieve emissiemetingen"

Ecologisch én economisch interessant

Maar jaag je hiermee je klanten niet nog meer op kosten, terwijl zij nu al te klagen hebben over de hoge factuur die volgt na een afkeuring?

"Dat willen we juist vermijden, want met die tussentijdse ingrepen aan die dure onderdelen is de klant uiteindelijk veel goedkoper af dan bij een laattijdige vervanging", reageert de expert. "Naast die economische factor, willen we de automobilisten ook bewust maken van de ecologische kant van het verhaal. Zij moeten dus meer stilstaan bij hun uitstoot en beseffen dat ze die door een preventieve onderhoudsbeurt van een Eco-Expert kunnen doen dalen."

Voordelen voor de garagist

Wie wil aansluiten in het Belgische netwerk van Eco-Experts, kan zich aanmelden via het inschrijvingsformulier op de website www.eco-expert.be. Daar vind je ook het stappenplan om de diagnose van roetdeeltjes uit te voeren en de lijst van conforme OBD-diagnosetoestellen, roetdeeltjestellers, opaciteitsmeters en 5-gasanalyzers die vereist zijn om te kunnen deelnemen. Niet-leden betalen overigens 1.100 euro per Eco-Expert per jaar; Traxio-leden krijgen 50% korting. De kosten voor de opleiding en de driejaarlijkse audit zijn niet inbegrepen in deze prijs.     

Traxio Educam Eco-Expert
Traxio maakt zich sterk dat de meettoestellen sneller terugverdiend zullen zijn dan dat ze worden afgeschreven

Wat staat daar tegenover?

"Wie als garagist dit nieuwe label heeft, kan zijn klanten garanderen dat hij over de juiste toestellen en expertise voor emissiemetingen en -analyses beschikt; en dit van oude Euro 2- tot de nieuwste Euro 7-wagens. Hij geeft de klant telkens een gestandaardiseerd rapport met de meetresultaten, de uitgevoerde werkzaamheden en zijn aanbevelingen mee, waarmee hij zichzelf kan indekken bij eventuele latere klachten. Tot slot wordt hij ook gepubliceerd op de dynamische kaart met gecertificeerde Eco-Expert-bedrijven op onze website en krijgt hij promomateriaal toegestuurd", overloopt Van Liempt. 

"Wie efficiënt te werk gaat, kan trouwens makkelijk vier analyses per uur uitvoeren. Daarmee zijn de aan te kopen toestellen en het certificaat zelf snel terugverdiend", geeft de expert nog mee. 

Emissies in kaart brengen

Traxio zelf heeft hiermee overigens nog een extra doelstelling. Via het label wil de mobiliteitsfederatie immers een geautomatiseerde database aanleggen met de resultaten van de periodieke metingen, om zo een 'realtime'-zicht te krijgen op de emissies van het totale Belgische wagenpark. Op individueel niveau kan zo ook een 'dashboard' worden gecreëerd dat de metingen visualiseert en dat aantoont wanneer een volgende ingreep aan de orde is. 

Stappenplan
In een vervolgartikel gaan we dieper in op het stappenplan voor de diagnose van roetdeeltjes

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door ing. Wouter Verheecke

Gerelateerde artikels

Eco-expert boel draagt steentje bij tot milieu

Door het correct meten en analyseren van uitlaatgassen kunnen pannes of rode kaarten in de technische keuring vermeden worden. dergelijke uitstootspecialisten dragen trots het eco-expert-label van traxio. garage boel uit sint-niklaas was een van de eerste om zo'n label te behalen.

"dagelijks de inschrijvingen van nieuwe wagens monitoren"

Stefaan lampaert (gda traxio) heeft het onder andere over de vier belangrijke hoofdpunten waarbij de leden op intensieve ondersteuning kunnen rekenen. en vanzelfsprekend komt ook het uitgebreide aanbod op autotechnica aan bod.

"autosector blijft integraal onderdeel van mobiliteitsverhaal"

In de aanloop naar autotechnica spraken we met michaël vandamme, algemeen secretaris van ias binnen traxio. ondanks de uitdagingen is hij ervan overtuigd dat de autosector een belangrijk deel van het antwoord op het mobiliteitsvraagstuk zal blijven.

Arie-jean leidt vooroorlogse oldtimers de 21ste eeuw binnen

Wie de werkplaats van het waarschootse arie-jean binnenstapt, wordt instant gekatapulteerd naar het begin van de 20e eeuw. vintage bugatti’s, rolls-royces of minerva’s vinden gemakkelijk hun weg naar het belgische restauratie­bedrijf en stationeren zich er voor enkele jaren om hun glorie van weleer te heroveren. wie denkt dat zaakvoerder arjen geirnaert de oldtimers ook benadert met vintage restauratietechnieken, is eraan voor de moeite. zo historisch de wagens, zo hightech is de technologie waarmee hij dienstverlening bewerkstelligt op het hoogst mogelijke niveau.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine