Ontpop je als garagist tot Eco-Expert
Traxio werkt gestandaardiseerde uitlaatgasanalyse uit

In de nasleep van de invoering van de roetdeeltjestelling werkte mobiliteitsfederatie Traxio een label uit voor Eco-Experts. Dat zijn gecertificeerde garagisten die metingen, analyses en diagnoses uitvoeren met het doel om wagens met een verbrandingsmotor milieuvriendelijker te laten rijden. "Ook economisch gezien is dit een interessante nieuwigheid, en dit zowel voor de garagist als zijn klant", stelt Jean Van Liempt van Traxio.
Aanleiding
Het nieuwe Eco-Expert-label vindt zijn oorsprong in de nieuwe roetdeeltjestelling bij dieselwagens, die sinds 1 juli 2022 is ingevoerd in ons land.

"Daartoe was er een professionalisering van de emissiemetingen nodig. In eerste instantie voor de keuringscentra, maar nu willen we dit ook doortrekken naar de werkplaatsen. Daar kun je als particulier voortaan immers ook terecht voor de eventuele herkeuring van emissiesystemen. We willen dan ook niet alleen de metingen zelf standaardiseren; de garagisten moeten na de analyse ook gepaste oplossingen kunnen aanreiken voor hun klanten", verklaart Jean Van Liempt van Traxio de invoering van het Eco-Expert-label.
Doelstellingen

De 'eco' in de naam slaat natuurlijk op de duurzaamheidsdoelstellingen, die ook de reden zijn achter de nieuwe deeltjesmetingen. Die zijn immers ingevoerd om de aanwezigheid en goede werking van de ingebouwde roetfilter bij dieselwagens na te gaan, om zo onze luchtkwaliteit te verbeteren. Daarnaast zijn de nieuwste wagens uitgerust met nog meer functionaliteiten om de uitstoot van fijnstof te beperken - zoals EGR, SCR en de katalysator - en zijn er met de euronomen ook fiscale stimulansen uitgewerkt in de richting van meer duurzaamheid.
"Momenteel bestaat het Belgische wagenpark uit zo'n 6 miljoen voertuigen, waarbij nog maar 5% volledig of gedeeltelijk geëlektrificeerd is. Het loont dus zeker de moeite om al die diesel- of benzinevoertuigen die momenteel nog in circulatie zijn te 'vergroenen'. Dat willen we doen door de staat van die antipollutiesystemen na te gaan. Zo streven we er uiteindelijk naar om de emissiewaarden zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke norm 'af fabriek' te krijgen, ondanks de slijtage door de verhitting en vervuiling van de betrokken onderdelen, zoals de filter zelf of de injectoren", aldus Van Liempt.
'Expert' duidt dan weer op de kennis die je als garagist moet verwerven om het label te kunnen bekomen. "Om na de correcte meting en analyse ook de juiste oplossing te kunnen aanreiken om het aantal partikels te doen dalen, heeft Educam de opleiding 'Emissiemetingen' uitgewerkt. Daarin leer je de emissies begrijpen en kun je aan de hand van een stappenplan een aantal 'ecodiagnoses' uitvoeren."
Bewustwording bij automobilisten
In plaats van de vele acute gevallen in de huidige situatie, wil Traxio evolueren naar een systeem van periodieke metingen.
"Zo kan een premature slijtage al vroegtijdig worden opgespoord, wanneer een te hoog aantal deeltjes - tussen 250.000 en 1.000.000 - wordt gemeten. En dan kun je als garagist dus preventief reageren, door bijvoorbeeld een geforceerde regeneratie uit te voeren, een additief toe te voegen of de roetfilter te reinigen. Zo zal het aantal deeltjes drastisch dalen en verleng je de levensduur van dit slijtageonderdeel", legt Van Liempt uit.
"We willen evolueren naar een systeem van periodieke, preventieve emissiemetingen"
Ecologisch én economisch interessant
Maar jaag je hiermee je klanten niet nog meer op kosten, terwijl zij nu al te klagen hebben over de hoge factuur die volgt na een afkeuring?
"Dat willen we juist vermijden, want met die tussentijdse ingrepen aan die dure onderdelen is de klant uiteindelijk veel goedkoper af dan bij een laattijdige vervanging", reageert de expert. "Naast die economische factor, willen we de automobilisten ook bewust maken van de ecologische kant van het verhaal. Zij moeten dus meer stilstaan bij hun uitstoot en beseffen dat ze die door een preventieve onderhoudsbeurt van een Eco-Expert kunnen doen dalen."
Voordelen voor de garagist
Wie wil aansluiten in het Belgische netwerk van Eco-Experts, kan zich aanmelden via het inschrijvingsformulier op de website www.eco-expert.be. Daar vind je ook het stappenplan om de diagnose van roetdeeltjes uit te voeren en de lijst van conforme OBD-diagnosetoestellen, roetdeeltjestellers, opaciteitsmeters en 5-gasanalyzers die vereist zijn om te kunnen deelnemen. Niet-leden betalen overigens 1.100 euro per Eco-Expert per jaar; Traxio-leden krijgen 50% korting. De kosten voor de opleiding en de driejaarlijkse audit zijn niet inbegrepen in deze prijs.

Wat staat daar tegenover?
"Wie als garagist dit nieuwe label heeft, kan zijn klanten garanderen dat hij over de juiste toestellen en expertise voor emissiemetingen en -analyses beschikt; en dit van oude Euro 2- tot de nieuwste Euro 7-wagens. Hij geeft de klant telkens een gestandaardiseerd rapport met de meetresultaten, de uitgevoerde werkzaamheden en zijn aanbevelingen mee, waarmee hij zichzelf kan indekken bij eventuele latere klachten. Tot slot wordt hij ook gepubliceerd op de dynamische kaart met gecertificeerde Eco-Expert-bedrijven op onze website en krijgt hij promomateriaal toegestuurd", overloopt Van Liempt.
"Wie efficiënt te werk gaat, kan trouwens makkelijk vier analyses per uur uitvoeren. Daarmee zijn de aan te kopen toestellen en het certificaat zelf snel terugverdiend", geeft de expert nog mee.
Emissies in kaart brengen
Traxio zelf heeft hiermee overigens nog een extra doelstelling. Via het label wil de mobiliteitsfederatie immers een geautomatiseerde database aanleggen met de resultaten van de periodieke metingen, om zo een 'realtime'-zicht te krijgen op de emissies van het totale Belgische wagenpark. Op individueel niveau kan zo ook een 'dashboard' worden gecreëerd dat de metingen visualiseert en dat aantoont wanneer een volgende ingreep aan de orde is.
Stappenplan
In een vervolgartikel gaan we dieper in op het stappenplan voor de diagnose van roetdeeltjes.