dakwerkersbedrijf opgericht in volle coronacrisis
"iedereen wilde renoveren tijdens de lockdowns"
De voorbije coronaperiode was niet de meest evidente om met een eigen zaak te starten. Toch waagden Laudelino De Roose en Elisa Geerard de sprong. En met succes zo blijkt. Samen stampten ze hun dakwerkersbedrijf uit de grond en na amper enkele jaren werden al de eerste werknemers aangeworven. Intussen timmeren ze lustig verder aan hun goede naam en faam, en dat vooral door de lat bijzonder hoog te leggen voor zichzelf.
Laudelino is 28 jaar en volgde de opleiding Houtbewerking aan het PTI in Eeklo. "Tijdens mijn laatste jaar Houtbewerking volgde ik stage bij een lokale schrijnwerker voor wie ik daarna nog een aantal jaren heb gewerkt. Daar leerde ik de kneepjes van het vak. In 2017 wou ik het eens over een andere boeg gooien en ging ik aan de slag bij een gekende dakwerker uit onze regio."
Alle soorten daken
"Wij zijn gespecialiseerd in dakdekken, zowel platte als hellende daken", vult Elisa aan. "Bij platte daken gebruiken we enkel en alleen EPDM. Onder andere om verzekeringstechnische redenen nemen we roofing niet op in ons gamma. Bij hellende daken maakt het ons eigenlijk niet uit welke dakbedekking de klanten kiezen: vlakke pannen, golvende pannen, tegelpannen, leien … alles kan en mag."
"De drukte van de lockdowns houdt nog steeds aan"
"Ook de vorm van het dak kan sterk variëren, gaande van een zadeldak over een noordboomdak tot een schilddak. Vanzelfsprekend verwerken we ook alle maten en vormen van dakvensters in onze daken. We kunnen indien nodig ook instaan voor asbestverwijdering, volgens de regels van de kunst. Van zodra de dakbedekking is afgewerkt, wordt er voorzien in dakisolatie, volgens de voorgeschreven richtlijnen. We kunnen diverse soorten isolatie aanbrengen. Vanzelfsprekend beschikken we over de nodige certificaten, zodat klanten desgewenst een beroep kunnen doen op premies voor hun isolatie. Tot slot kunnen we ook instaan voor gevelbekleding. Laudelino leerde ook ramen en deuren te plaatsen maar die service bieden we enkel nog aan bij totaalprojecten."
Eerst in bijberoep
"Mijn man en ikzelf hebben eigenlijk altijd al de ambitie gehad om zelfstandige te worden", vertelt Elisa. "Nadat Laudelino zowel bij een schrijnwerker als dakwerker de kneepjes van het vak had geleerd, kreeg hij steeds vaker de vraag om de stap naar een volledig zelfstandigenstatuut te zetten. In januari 2018 heeft hij die drempel genomen en startte hij als zelfstandige in bijberoep. Een grote klant wou actief met ons meedenken en dankzij hem kon hij in november van hetzelfde jaar in hoofdberoep beginnen. Gelukkig heb ik een achtergrond als boekhouder waardoor ik samen met mijn voormalige werkgever alles vrij snel op poten kon zetten. Onze groei is iets sneller gegaan dan verwacht, waardoor we sinds eind mei 2019 omgevormd zijn tot vennootschap waarbij zowel Laudelino als ik zetelen als bestuurders. We konden altijd wel helpende handen gebruiken en af en toe sprong er wel eens iemand in, maar sinds kort hebben we onze eerste echte medewerker aangeworven. Die startte in maart."
Corona was een boost
Opstarten en een groei realiseren in volle coronaperiode, het is niet elke zelfstandige gegeven. Maar heel veel last heeft De Roose niet gehad van de crisis. "Ten tijde van de eerste lockdown hebben we ons echter wel even in de haren gekrabd", herinnert Elisa zich nog. "We merkten dat de offerteaanvragen stilvielen en plots moest Laudelino alle kleine klusjes bundelen om toch nog voldoende werk te hebben. Maar dat is heel snel gekeerd. Toen iedereen verplicht thuis zat, leek het wel alsof plots iedereen wou beginnen renoveren. Die drukte houdt zelfs tot nu nog aan, zelfs in die mate dat ook ik ondersteuning nodig heb om de zaken op logistiek en administratief vlak rond te krijgen."
Particulieren
Het klantenbestand van De Roose bestaat voornamelijk uit particulieren. "We hebben een tijdje met een bouwpromotor gewerkt maar toen die veranderde van management, bleek de klik toch niet dezelfde te zijn. Wij hebben tot nog toe gewoon de beste ervaringen met particuliere klanten. Dat dankzij een open en eerlijke communicatie. Heeft de klant een vraag, dan zal die van ons altijd een eerlijk antwoord krijgen, ook al zal hij dat antwoord misschien niet zo graag horen of had hij een ander antwoord verwacht. Duidelijke afspraken maken goeie vrienden. Het heeft geen enkele zin om een klant te beloven een werk tegen een bepaalde datum uit te zullen voeren, als je op voorhand weet dat die timing absoluut onhaalbaar is."
"We proberen te anticiperen op de materiaalcrisis door grote hoeveelheden aan te kopen"
"Af en toe verloopt het contact wel eens via een architect, maar meestal spreken we rechtstreeks met de eindklant. Onze klanten bevinden zich overigens niet alleen in de streek van Lievegem. Onlangs kreeg ik nog een prijsaanvraag van iemand uit Anderlecht. Soms vragen we ons zelfs af hoe men aan onze gegevens is gekomen. Onlangs is Laudelino enkele weken aan de slag geweest in Schilde en binnenkort moet hij naar Londerzeel. Allemaal niet zo dicht bij de deur."
Anticiperen op materialencrisis
De coronacrisis lijkt nog maar net bezworen of de materialencrisis loert al om de hoek. Ook die probeert Elisa het hoofd te bieden. "We proberen een beetje te anticiperen door in grote hoeveelheden aan te kopen en die zelf te stockeren. We beschikken over een magazijn van 520 vierkante meter in Aalter. Daar kunnen we wel al het een en ander kwijt. Maar het blijft niet evident. Zo verwittigde onze leverancier van isolatiemateriaal ons al dat zijn producten de komende tijd heel schaars zouden blijven."
Vrachtwagen
Ondanks de vernoemde crisissen ziet Elisa Geerard de toekomst niet al te somber in. "Er zal altijd wel nood zijn aan schrijn- en dakwerken", voorspelt ze. "Ik ben er dan ook van overtuigd dat we altijd wel ons werk zullen hebben. Dan komt het er vooral op aan om dat werk zo goed en efficiënt mogelijk te kunnen doen. Daarom ben ik momenteel bezig met het financieringsdossier voor de aankoop van een vrachtwagen. Dat zal ons werk heel wat vergemakkelijken. Vul dat aan met de verdere administratieve ondersteuning, plus de twee stagiairs waarvan we heel tevreden zijn en je weet meteen dat we de komende tijd niet zullen moeten stilzitten. Aan de ene stagiair hebben we al beloofd dat hij hier aan de slag kan met een vast contract na zijn stage. Als hij dat ook effectief doet, dan zullen we over drie voltijdse medewerkers en twee onderaannemers beschikken. Een vrachtwagen en eventueel bijkomende stockageruimte is dan geen overbodige luxe."
Nooit helemaal tevreden
Laudelino en Elisa hebben een duidelijk toekomstplan voor zich uitgetekend. "Maar we zijn zodanig veeleisend dat we misschien wel nooit helemaal tevreden zullen zijn", aldus Elisa. "We zijn heel perfectionistisch. We willen onze klanten een unieke service bieden. We beseffen dat we niet de goedkoopste zijn en dat willen we ook helemaal niet zijn, maar we willen wel een kwaliteit afleveren waarvan onze klanten achterovervallen. En we merken dat dat loont. Via via horen we uiteraard ook wat er over ons wordt verteld. En als we daarop mogen afgaan, dan zijn we goed bezig. Klanten erkennen dat ze bij ons terecht kunnen voor een vlekkeloze service. En dat straalt ook af op onze werknemers. We zijn veeleisend, dat weten we, maar tegelijk kunnen ze hier mooie projecten realiseren en beschikken ze over het beste materiaal om hun werk te kunnen doen. De lat ligt dus hoog. We willen dat onze werknemers projecten uitvoeren alsof ze die met hun eigen bedrijf zouden realiseren."