ad
Marketing & communicatiePremium

Event Barometer 2025

Peiling naar verwachtingen op het gebied van events 

Personeelsfeest
Een personeelsfeest is duidelijk het populairst. 25% van de lezers plant een dergelijk event in 2025

2025 belooft een boeiend jaar te worden voor evenementen en bijeenkomsten. Het magazine RendEvenement voerde opnieuw een Event Barometer uit. In oktober en november werd bij de lezers gepolst naar hun verwachtingen op het gebied van events in 2025. Opmerkelijk is o.a. dat een personeelsfeest het nummer één event is dat zal worden georganiseerd in 2025.

Evenveel events in 2025

Het plannen van evenementen is een dynamisch en boeiend proces dat elk jaar weer nieuwe uitdagingen met zich meebrengt. Met het nieuwe jaar in het vooruitzicht is het interessant om te kijken naar hoeveel evenementen er gepland staan voor het komende jaar. Het aantal geplande evenementen in het vooruitzicht kan een indicatie geven van de drukte die het nieuwe jaar met zich zal meebrengen. 33% van de respondenten plant dan ook meer events in 2025 dan in 2024. Voor 25% is dit nog onbeslist. Dus in het meest positieve geval zal iets meer dan de helft van de lezers meer events organiseren.

PLANT U MEER evenementen in 205
Iets meer dan de helft van de bevraagden plant meer events te organiseren in 2025

Meer professionele ondersteuning

Niet elk bedrijf heeft in-house eventorganisatie voor handen en besteedt dit dus liever uit. Dat blijkt ook uit de cijfers van de bevraging. 38% geeft aan dat ze in 2025 vaker een beroep zullen doen op een event- of communicatiebureau ten opzichte van 2024. 25% weet het nog niet en zo'n 37% zal minder of geen beroep doen op een professioneel bureau.

zal u meer beroep doen op eventbureau's
37% van de respondenten zal minder vaak of geen beroep doen op een professioneel bureau

Budgetten nog af te wachten

Op de vraag hoe het budget voor events zal evolueren, zijn de antwoorden verdeeld. Bij 15% zal het budget voor events stijgen in 2025. Bij 32% zal het dalen en bij 42% zal het gelijk blijven. De rij wordt gesloten met 12% van de respondenten die er nog geen zicht op heeft.

Grootste budget voor eventonderdeel
In tegenstelling tot twee jaar geleden, voorziet de meerderheid van de bevraagden nu het grootste budget voor de eventlocatie

Grootste deel van budget voor locatie

Het budget voor een evenement moet altijd goed afgewogen worden. Daarom werd tijdens de verschillende bevragingen ook gepolst naar de aspecten waar het budget naartoe gaat en vooral naar welk onderdeel het belangrijkst is. 

Twee jaar geleden gaf het grootste deel van de bevraagden nog aan dat een aanzienlijk deel van het budget gereserveerd zou worden voor de organisatie van een evenement door een eventbureau. Nu geeft de meerderheid aan dat het grootste deel van het budget zal gespendeerd worden aan de locatie (30%). Bij 28% komt het inschakelen van een eventbureau nu op één. In 19% van de gevallen neemt catering de bovenhand. De 'logistiek', 'inrichting' en 'animatie' komen op de vierde plaats met 6%. Audiovisuele diensten sluiten het rijtje af. Slechts 4% van de respondenten geeft aan hieraan het grootste budget te spenderen.

Personeelsfeest op nummer 1

Tot slot werd er gepolst naar het type event dat zeker zal worden ingepland door de lezers van RendEvenement in 2025. Een personeelsfeest is het populairst met 25%, op de voet gevolgd door een teambuilding (24%) en een opendeurdag (18%). Daarna volgen klantenevent (12%), productlancering (7%), recruitment event (6%) en congres/seminarie en beursdeelname met 3%.

welk type event organiseer je?
'Personeelsfeest' en 'teambuilding' volgen elkaar op de voet met maar één procent verschil
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Amber Claes
ad

Ontdek vorige edities