Eventsector kan herstart economie duw in rug geven
Sinds 1 september is Hugo Slimbrouck de nieuwe directeur van de recent opgerichte, overkoepelende Event Confederation (leden: BESA, Febelux, ACC, UPT en BSV). Zijn rol is o.a. om de eventsector als één entiteit te profileren die invloed heeft op de economie van ons land. Daarnaast moeten volgens Hugo niet alleen de beleidsmakers, maar ook de opdrachtgevers geadviseerd worden over de toegevoegde waarde en magie die men creëert door mensen bij elkaar te brengen.
Hybride meets live
Wat is er volgens u fundamenteel veranderd op het gebied van (bedrijfs)events?
“Naar de toekomst toe zie ik innovatie als een belangrijke topic. Hybride events zullen niet verdwijnen en hebben hun nut en potentieel bewezen. Daarbij wordt eerder een extra digitale laag gecreëerd bovenop een fysiek event dan dat het digitale het zou overnemen van het fysieke gebeuren. We zullen meer geconfronteerd worden met AI (Artificial Intelligence), connectiviteit wordt ook heel belangrijk. Door digitaal te werken wordt er ook veel meer aan ‘data capturing’ gedaan wat terug een invloed zal hebben op het ontwerp van een event. Het hybride deel zorgt ervoor dat je een live-event langer in de tijd kan laten duren. Het is zelfs een opbouwende factor naar je volgende event toe.”
"Het hybride deel zorgt ervoor dat je een live-event langer in de tijd
kan laten duren"
samenbrengen sector
Wat is de belangrijkste evolutie in uw branche?
“Voor de Event Confederation was het afgelopen jaar een periode van het samenbrengen van onze industrie onder één dak om zo naar de diverse overheden te stappen als één entiteit die invloed heeft op de economie van ons land. Het primaire doel van deze nieuwe, overkoepelende organisatie is de eventsector vertegenwoordigen bij alle externe stakeholders, onze belangen verdedigen bij beleidsmakers en onze leden adviseren. De laatste maanden stonden voornamelijk in het teken van het onderhandelen met meerdere kabinetten om de genoten steunmaatregelen, waarvan we tijdens de pandemie konden genieten, nog tenminste tot het einde van dit jaar te behouden. Want vele spelers binnen de eventindustrie zijn er nog lang niet uit.”
“We willen stappen ondernemen naar de politiek om duidelijk te maken wie wij zijn, dat we geen aanhangsel zijn van de toeristische sector. Corona heeft het een en ander versneld. Febelux en BESA waren wel al bezig met onderhandelingen over een eigen paritair comité, maar we zijn er nog niet en dit is zeker een werk van lange adem.”
Wat zijn de verwachtingen bij u en de leden voor 2022?
“Het definiëren wie we zijn als industrie blijft eerst en vooral onze belangrijkste taak zodat we eindelijk door beleidsmakers erkend worden als een belangrijke economische entiteit. NACE-codes en de creatie van een Paritair Comité behoren tot de werktuigen die we daarvoor gaan gebruiken. Het netwerk dat we sinds het begin van de pandemie hebben opgebouwd, blijft onze dagelijkse aandacht vragen en dient onderhouden te worden zodat we verder kunnen bouwen op wat onze collega’s Stijn Snaet en Bruno Schaubroeck opgebouwd hebben. Verdere aandachtspunten zijn innovatie met bijvoorbeeld aandacht voor artificiële intelligentie, veiligheid en beveiliging (met o.a. speciale aandacht voor luchtkwaliteitsnormen). Opleidingen, onze sector is meer dan gewoon entertainment, en certificatie. Samen met de Karel de Grote Hogeschool werken we aan projecten rond verantwoord ondernemen en duurzaamheid op events en ook diversiteit en inclusie staan op het programma.”
We moeten de totale en langdurige ervaring van de deelnemers centraal stellen en dat vergt een nieuwe vorm van eventdesign”
betrokkenheid creëert herinneringen
Welke tips heeft u voor opdrachtgevers die een event willen organiseren in de komende maanden/het komende jaar?
“Wij moeten meer en meer onze klanten, maar ook de beleidsmakers adviseren over de toegevoegde waarde en magie die we creëren door mensen bij elkaar te brengen. Vroeger zat alleen een marketingmanager en eventverantwoordelijke voor ons aan tafel. Nu is een event een strategisch werktuig geworden voor bedrijven en associaties en worden de beslissingen genomen in de boardroom. De visie van een CEO is zeer belangrijk, maar ook die van de hr-verantwoordelijke, de marketeers, etc. Het evenement van morgen bedenken, betekent nieuwe oplossingen vinden om het verzamelde publiek te integreren in het verhaal van het bedrijf. Want zo ontstaat een dialoog tussen alle hoofdrolspelers en dat bevordert betrokkenheid. En betrokkenheid creëert mooie herinneringen! Dergelijke omgevingen creëren, is een vak voor specialisten. Dat betekent meteen ook dat we de formaten, inhoud en eventmodellen die we traditioneel toegepast hebben in vraag moeten stellen. We moeten de totale en langdurige ervaring van de deelnemers centraal stellen en dat vergt een nieuwe vorm van event design.”