ad
Diepvries hapjes & snacksPremium

“Nieuwe frituur tot op zijn grenzen benut”

Pom de Teir onderging metamorfose

Pom de Teir zaakvoerder
Jonas Aelbrecht (rechts): "De toog is praktisch en begint nu helemaal vooraan bij de deur. We hebben nu ook de ruimte om de frieten in te pakken naast de friteuse zodat je je kan blijven focussen op het werk"

Midden 2023 opende de nieuwe Pom de Teir in Sint-Niklaas. De ruimte in het art-decopand werd volledig gestript. De ontwerper van het creatieve bureau King George haalde zijn inspiratie voor de kleuraccenten in de glas-in-loodramen. De opbergruimte van weleer verdween en zo werd de frituur meteen een pak groter. Alle voorrraad zit nu vlak bij de werkplek van gerant-bediende Jonas. Pom de Teir onderscheidt zich van de concurrenten vooral op het vlak van thuisleveringen.

Gebouw in Amsterdamse stijl

Jonas Aelbrecht is back in frituurbusiness en dan nog wel op hetzelfde adres als vroeger. In 2014 startte hij samen met een vennoot een frituur in de oude apotheek Tuypens. Het statige gebouw in Amsterdamse art-decostijl ligt in een zijstraat van en vlak bij de Grote Markt in Sint-Niklaas. Tijdens de coronapandemie werd het moeilijk zakendoen en ging Jonas in dienstverband werken. Hij combineerde die job met de frituur. Toen dat te zwaar werd, stopte de frituur (2022). Het pand, in handen van Alfabet (de holding boven onder meer ERA en andere vastgoedgerelateerde bedrijven), zou gerenoveerd worden tot … weer een frituur. Jonas werd gevraagd of hij gerant wilde worden. Omdat hij zich dan veel meer op de frieten zou kunnen focussen en minder op administratie, ging hij graag in op het aanbod. Hij kreeg inspraak in de verbouwingen en kon ondertussen al nieuwe menu’s bedenken en uittesten.

Pom de Teir firtuur buiten
De overheersende kleur bij Pom de Teir is kobaltblauw. Dat combineert smaakvol met het geel van frieten
Pom de Teir interieur 1
Pom de Teir interieur 2
3/3

Kobalt + geel van friet

Concept: King George

De pijnpunten van het oude pand volgens Jonas: de toog stond helemaal achterin met daarachter een grote opslagruimte en er waren amper tien zitplaatsen. Hij nam de afmetingen van sausflessen en dergelijke meer en tekende de ideale hoogtes voor alle schappen en kasten uit. Het creatieve bureau King George, die het concept voor het interieur bedacht, maakte mede dankzij de expertise van Jonas van het oude pand een stijlvolle en zeer praktische frituur. Alle renovatiewerken werden gedaan door Yxilon.

Driehoekspatroon

Soo Heyvaert, head of design van King George: “Het uitzonderlijke pand gelegen op Houtbriel verdiende een respectvolle benadering. In de gevel zitten kleine glas-in-loodramen met donkerblauwe en bordeauxgekleurde driehoekige partijtjes. Dat driehoekspatroon hebben we in het interieur verwerkt, net als in de huisstijl. Veel aandacht ging eveneens naar de verlichting. We hebben twee muren uitgelicht door witte ledlampen te steken achter plexi-kanaalplaten in de vorm van driehoeken.”

Logo en huisstijl

We zien ook tracks met hangarmaturen die zo uit het begin van de twintigste eeuw zouden kunnen komen. In het blauwe-bordeauxachtige logo van Pom de Teir zien we een frietzakje. En in de huisstijl komen de driehoekjes weer, het motief van de grote raampartijen en een tekening van een fietser met een frietzak op de rug. Een niet onbelangrijk detail, want Pom de Teir levert heel veel aan huis, met eigen fietsen.

Pom de Teir houtaccenten
Om het geheel warmer te maken koos men voor hout aan de toog en voor de tafelbladen en zitjes van de stoelen binnen 

Warme sfeer met hout

“De overheersende kleur bij Pom de Teir is kobaltblauw: let onder meer op de stoelen op het terras, de gietvloer, het onderstel van de krukjes binnen, de vier grote menukaarten die boven de toog hangen ... Dat combineert smaakvol met het geel van frieten. Om het geheel warmer te maken kozen we voor hout aan de toog en voor de tafelbladen en zitjes van de stoelen binnen. Al het licht draagt eveneens bij aan de warme sfeer, al opteerden we hier voor een felle witte ledverlichting”; legt Soo uit.

"De shift naar nóg meer leveringen aan huis op (of op een parking of op een party) zet zich door"

Lange toog

Op 8 juni 2023 ging de nieuwe Pom de Teir open. Wat zijn de grootste pluspunten ten opzichte van vroeger voor Jonas? “Je kan gerust stellen dat de frituur tot op zijn grenzen benut is. Alles heeft een meerwaarde. Voor mij klopt het plaatje helemaal. De toog is praktisch en begint nu helemaal vooraan bij de deur. Er is veel meer openheid gecreëerd. De grote opslagruimte achterin is ‘gewonnen’ want alles wordt gestockeerd onder en achter de toog. Dat is een pak efficiënter. We hebben nu ook de ruimte om de frieten in te pakken naast de friteuse zodat je je kan blijven focussen op het werk.” De medewerkers die aan huis leveren, kunnen alles ophalen aan het begin van de toog. Ze moeten niet tot aan de kassa. Pom de Teir biedt nu plaats aan dubbel zoveel klanten binnen en het terras is supergroot.

Pom de Teir nieuwe ruimte
De opbergruimte van weleer verdween en zo werd de frituur meteen een pak groter

Twee gouden tips van Jonas bij verbouwing frituur:
- Plaats de opbergruimte (voor sauzen, verpakkingen …) zo dicht mogelijk bij de plaats van je werkblad. Dan moet je niet altijd heen en weer lopen en je hebt dan een beter overzicht van je voorraad.
- Neem vooral de tijd om voor de verbouwingen alle details te overwegen en elk plekje goed te schetsen.

50% leveringen

Eigen koeriers

Dat de klanten de stijlvolle inrichting appreciëren, bewijst het feit dat de zaak, ondanks het feit dat ze meer dan een jaar gesloten was, stilaan weer op volle toeren draait. Jonas krijgt de medewerking van een fulltimer, een parttimer en van veel studenten. In het weekend staan drie medewerkers in de zaak, in de week vaak twee. Daarnaast zijn er nog de eigen koeriers die aan huis leveren: niet minder dan drie op vrijdag en zondag, op andere dagen twee, telkens van 17.00 tot 21.00 uur. “Wij waren voorlopers op dat vlak en daarmee onderscheiden we ons van de concurrenten”, vertelt Jonas fier.

Kiosk goede zet

Hoe komen de bestellingen binnen? “Ofwel via de klassieke manier door te bestellen aan de toog (40%). Mocht er een wachtrij zijn, kan de klant aan een kiosk bestellen (en betalen) (kiosk + online bestelde producten afgehaald Pom de Teir: 10%, red.). De kiosk is een goede zet, want jongeren ‘spreken niet meer graag’ en kiezen graag digitaal. Online lopen de orders ook vlot binnen want de shift naar nóg meer leveringen (50%) aan huis op (of op een parking of op een party) zet zich door. Studenten gaan veel minder op cafébezoek, dus komen ze ook minder tot hier”, klinkt het.

Pom de Teir Kiosk
"De kiosk is een goede zet, want jongeren kiezen graag digitaal"

Prio blijft de friet

Kwaliteit troef

Heel belangrijk voor Jonas is dat alle producten de beste kwaliteit moeten hebben: “Dat Pom de Teir met kwaliteitsingrediënten werkt, wordt duidelijk geapprecieerd. Daardoor krijg je meer klanten. Prioriteit nummer 1: de frieten; die moeten onder alle omstandigheden top zijn. Dat geldt even goed voor de ‘basisproducten’ die op het menu staan, denk aan de fingerfood als bitterballen en curryworst, waar vele jongeren voor kiezen. De oudere generatie kiest eerder voor de iets prijzigere producten als bouletten en kaaskroketten.”

Pom de Teir kinderbox
Voor de kleintjes is er een zelf samen te stellen kinderbox (auto, beker en frietjes, aan te vullen met een drankje of een snack)

Speciallekes

Dan zijn er nog de ‘speciallekes’, zoals Jonas ze noemt en die voor Pom de Teir belangrijk zijn. Denk aan de (Amerikaanse geïnspireerde) signature burgers en sandwiches die Jonas uitgebreid heeft getest met de hulp van producenten (voorbeeld: New York Pastrami Melt). Ook voor ‘Kapsalon’ (met kebab, kaasmix en verse groenten) heeft hij de juiste formule gevonden. Op het menu zien we ook vegan balls, veggie curryworsten, en glutenvrije frikandellen zodat echt iedereen zijn gading vindt. Voor de kleintjes is er een zelf samen te stellen kinderbox (auto, beker en frietjes, aan te vullen met een drankje of een snack).

Toekomst

Pom de Teir ziet de nieuwe frituur nog wel een hele tijd meedraaien. “Onder alle economische omstandigheden is er plaats voor een frituur. Als het wat moeilijker gaat, opteren klanten al eens voor een frituur in plaats van een restaurant. Ze kiezen dan bijvoorbeeld de iets duurdere signature burgers. Frieten gecombineerd met een snack: het blijft een manier om goedkoop te eten. Ook al is dat – zoals dat geldt voor alle voeding – beduidend duurder geworden de laatste jaren”, besluit Jonas.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Charlotte De Noose

Meer weten over

ad

Ontdek vorige edities