Volgens de ceo-enquête van mckinsey is 'food-to-go' een van de top vijf trends voor 2024. de markt voor meeneemmaaltijden, die tijdens de covid-19 pandemie een dip kende, is weer helemaal terug en blijft groeien.
Een ek of wk voetbal staat garant voor heel wat beleving en zorgt voor hogere verkoopcijfers. een passend hapje en drankje mag dus zeker niet ontbreken en een tricolore accessoire maakt het helemaal af.
Uit de vorige poll blijkt dat de verkoopstoppers in het kader van het ek voetbal worden aangevoerd door zoute snacks (chips, nootjes, crackers ...). 56% van de lezers zet deze categorie op 1. nu weten wij graag welke meeromzet u verwacht door het ek.
Uit de vorige poll bleek dat tegen eind maart 65% van de lezers het thema ek voetbal in de winkel zal hebben geïntroduceerd. nu polsen wij graag naar de productcategorie die volgens u voor de grootste meerverkoop zorgt voor en tijdens een ek.
Poll ek voetbal 2024: vanaf welke maand zichtbaar in uw winkel?
Zorg dat je winkel deze evolutie weerspiegelt door je bestaande assortiment kritisch te bekijken en aan te vullen met vegetarische en vegan snacks die in de smaak vallen bij een groot publiek. we geven tips om een goed aanbod samen te stellen.
Uit een vorige poll blijkt dat 25% van de foodretailers van plan is om warme maaltijden/snacks voor on-the-go aan te bieden. daarnaast wil 20% een restaurant/verbruikersruimte in de winkel. welke info heeft u het meest nodig om dit te realiseren?
Wij polsten gedurende januari en februari naar de verwachtingen in het kader van het ek voetbal bij de lezers van retail magazine. hieruit blijkt o.a. dat zoute snacks het grootste verkoopspotentieel hebben in die periode.
Steeds meer mensen eten minder (flexitariërs) of helemaal geen (vegetariërs) vlees of vis meer. een groeiende groep consumenten (veganisten) schrapt ook eieren, kaas en andere dierlijke producten. hoe u het enorme groeipotentieel van die snelgroeiende doelgroepen maximaal kunt benutten? verbreed uw assortiment vlees- en visvervangers, en presenteer dat schapoverschrijdend én confronterend.
De markt van vegetarische en vooral vegan producten kent een ongeziene groei. vooralsnog verkopen meat-like alternatieven het best, vooral omdat ze ook de flexitariër over de streep trekken.
Innovaties mikken vooral op smaak. we zien ze in alle categorieën voor elk moment van de dag, en als vis- en kaasvervanger
Met een uitgebreid gamma groentevariaties en peulvruchtproducten, basisproducten zoals tofu en enkele kant-en-klare gerechten heeft u voor elk wat wils.
Aanbod vegans en vegetariërs blijft boomen, net als vraag naar ready-to-go en snacks
Aperitieven is hip, het succes van hapjes, snacks en knabbels neemt dan ook navenant toe. ze belanden niet alleen tijdens de eindejaarsperiode in de winkelkar; warme snacks vinden tegenwoordig het hele jaar door gretig aftrek. mediterrane smaken zijn favoriet en spelen wellicht nog een tijd de hoofdrol. verder is er aandacht voor gezondere alternatieven: de oven in plaats van de friteuse. kleinere porties, met het accent op delen. en een stijgende interesse in vegetarische en duurzame ingrediënten. al bij al biedt dit nieuwe consumptiemoment nog heel wat speelruimte voor innovaties.