10 TIPS OM VORST OP JE AUTORUITEN TE VERWIJDEREN EN TE VOORKOMEN
Vermijd dat je moet krabben bij het vertrekken met de wagen. Er circuleren vele tips maar niet allemaal werken ze even goed, of zijn ze kortom flauwekul. Hier zie je enkel wat wél werkt!
NIET
1. WARM WATER
Het lijkt de logica zelve, om het ijs te verwijderen met warm water, maar doe dit nooit! Je loopt het risico dat je ruiten gaan barsten door het temperatuurverschil.
2. RUITENWISSERS
Zet ook niet de ruitenwissers aan, dit is extreem belastend voor de rubbers ervan. Als ze over het ruwe oppervlak schuren, komen er alleen maar scheuren in, waardoor ze onbruikbaar worden om bij regenval de ruiten naar behoren te wissen.
3. AARDAPPEL
Haal het ook nooit in je hoofd om de ruiten met iets in te smeren, zoals je hier en daar weleens leest, bijvoorbeeld met een aardappel. Het zetmeel zou voor een coating zorgen waardoor er geen ijsvorming optreedt, maar wat er ook van waar is, het zal er alleen maar voor zorgen dat de ruiten nadien extra vuil worden, wat écht gevaarlijk is bij de laaghangende zon in de winterperiode.
WEL
1. KARTON
De beste methode is eigenlijk gewoon je auto te stallen in de garage, maar niet iedereen beschikt daarover. Een stuk karton, dé klassieker, biedt al veel soelaas. Je moet er alleen voor zorgen dat de ruitenwissers boven het karton zitten. Het karton kan zo niet wegwaaien, en de rubbers van de wissers kunnen niet vastvriezen aan de ruiten. Alleen, het karton is wel wat stug, en volgt niet overal mooi de autoruit.
Vandaar, leg standaard een groot stuk doek of oud laken in je koffer. Je kan het strakker opspannen dan het karton, waardoor de jagende wind minder kans heeft om eronder te kruipen, en indien het doek lang genoeg is, dek je er in één beweging ook de ruiten van de autodeuren mee af.
2. VOORRUITFOLIE
Of schaf een voorruitfolie aan, die beschermt de auto dan niet alleen tegen de vorst, maar ook tegen de felle temperaturen van de zomerse zon. Let wel, niet alle folies zijn dan weer groot genoeg om je ruit volledig af te dekken.
3. IJSKRABBER
Als je dan toch moet krabben, doe dit dan alleen met de daarvoor voorziene ijskrabbers die te koop worden aangeboden. Het werkt effectief goed, alleen, het vergt wat werk. Zet de motor trouwens uit tijdens het krabben. Dit heeft geen zin. De auto wordt er niet meteen warmer van, en het zorgt alleen maar voor onnodige, vervuilende uitlaat.
4. RUITENONTDOOIER
Een andere handigheid is om wat ruitenontdooier bij je te hebben. Dit is op basis van alcohol, en het doet de ijslaag meteen smelten. Je kan zo’n alcoholmix gerust ook zelf maken door twee delen alcohol op één deel water te mengen. Er blijft wel een vettige laag achter, ook door de smurrie van de vuile ruiten, dus best nog even sproeien met de ruitenwissers voor je vertrekt.
VERDER
1. ZET JE HANDREM NIET OP
Laat je de auto buiten staan bij vriestemperaturen? Zet dan geen handrem op. Die zou mogelijks kunnen vastvriezen! Zet de auto daarom in eerste versnelling, maar vergeet dan niet terug in neutraal te zetten als je de volgende keer de auto start, uiteraard.
2. BESLAAN RUITEN
Zodra je vertrekt, kan het zijn dat de ruiten beslaan. Dit is door het opeengestapelde vocht in de auto. Schakel de blazers daarom in op recirculatie, in combinatie met de airco, omdat die droge lucht aanvoert.
3. DICHTINGEN
Gebruik een siliconespray langs de dichtingen van de portieren en ramen. Dit vermijdt het vastvriezen, en daarbij, de smering is sowieso goed voor de duurzaamheid van de dichtingen. Gebruik wel een silicone, omdat die een niet-kleverige en transparante smering toelaat.