CAMPINA LANCEERT MELKDRANK MET EEN VLEUGJE SMAAK
En zonder toegevoegde suikers
De melkcategorie binnen het food- en retailkanaal staat onder druk, en daar wil Friesland Campina iets aan doen. Want uit Nielsen onderzoek blijkt dat zuivel een heel belangrijke categorie is voor elke retailer: ze vertegenwoordigt circa 13% van het totale pakket FMCG-waarde (Fast Moving Consumer Goods). Binnen die grote zuivelfamilie is melk goed voor 11%, en het product kent daarbij een loyaal publiek.
ONDER DRUK
Melk is een van de meest gekochte categorieën: de penetratie van het product is maar liefst 95%! 99% van alle shoppingtrips bevat zuivel, 47% bevat melk. Deze GfK-cijfers zeggen genoeg. Toch staat de categorie onder druk. De markt is de laatste drie jaar gemiddeld met 4% gedaald in volume. Wat is er aan de hand?
OORZAKEN
Veranderde perceptie bij ouders en scholen
Consumenten blijken melk niet van hun boodschappenlijstje te hebben geschrapt, maar ze kopen het wel minder frequent. We drinken vooral minder pure melk. Volgens een studie van Ivox in opdracht van VLAM is de gebruiksfrequentie van pure melk gedaald van 60% dagelijks gebruik in 2012 naar 50% in 2017. Onze kinderen zijn niet meer opgegroeid met de gewone smaak van melk. Aan bepaalde groeimelken worden smaakstoffen en suikers toegevoegd. Kinderen kregen vroeger elke dag nog melk op school, maar vandaag gebeurt dat niet meer op alle scholen. Dus onze kinderen kennen de smaak van gewone melk niet meer, en kiezen meer voor producten met een smaakje.
Plantbased
Daarnaast ligt de oorzaak ook gedeeltelijk bij de stijging van de categorie plantaardige dranken (soja, rijst …). Die groep compenseert de verloren volumes in de melkcategorie echter niet. De melkcategorie in België had een volume van 390 miljoen liter in 2015 en 363 miljoen liter in 2017 (een daling van 27 miljoen liter). Dat terwijl de plantaardige dranken in diezelfde periode stegen van 25 naar 29 miljoen liter.
Creëer opnieuw waarde voor uw zuivelcategorie
Consumenten zoeken vooral lekkere dranken die ook gezond zijn. Gearomatiseerde zuivel- en sojadranken bevatten echter vaak toegevoegde suikers. Campina biedt hier nu een oplossing voor, een melkdrank die al het goede van Campina bevat (o.a. van nature een bron van calciuim, proteïnen en vitamine B2) met een vleugje natuurlijk aroma, maar zonder toegevoegde suikers!
Hoe kan dat?
Melk bevat van nature suikers, en ook deze nieuwe melkdrank bevat alleen die natuurlijke melksuikers (lactose). In ons lichaam wordt lactose afgebroken door het enzym lactase en gesplitst in glucose en galactose. Bij de productie van deze nieuwe melkdrank wordt lactase toegevoegd zodat de lactose op voorhand wordt gesplitst in glucose en galactose. De zoetkracht van respectievelijk galactose en glucose afzonderlijk is hoger dan de zoetkracht van lactose, zodat Campina met een vleugje smaak zoeter smaakt zonder toevoeging van suikers. Conclusie: een lekker product zonder toegevoegde suikers dat weer waarde zal creëren voor uw zuivelcategorie.
MEDIACAMPAGNE
De nieuwe Campina melkdrank zal in twee formaten beschikbaar zijn:
- 1 liter (tetra): AVK € 1,95;
- 4 x 200 ml (flesjes): AVK € 2,95.
Ze wordt gelanceerd in twee smaken: banaan en karamel. De lancering wordt sterk ondersteund door een uitgebreide mediacampagne van week 40 tot 50: sampling, tv, billboards, digitale activatie, 1+1 promotie en communicatie binnen het schap. Campina met een vleugje karamel- of banaansmaak is leverbaar vanaf week 38.