StortbetonPremium

Waarom was de certificatie van wegenbeton noodzakelijk?

Margo Briessinck (Agentschap Wegen en Verkeer)
Margo Briessinck (Agentschap Wegen en Verkeer)

Margo Briessinck (Agentschap Wegen en Verkeer): “Het officiële startschot werd ongeveer vijf jaar geleden, in 2012, gegeven. Dat had enkele redenen.

Ten eerste was er de logica in het Standaardbestek (SB 250). Bij overheidsopdrachten hebben we een uitvoeringsbesluit waarin staat dat verwerkte producten een voorafgaande keuring moeten ondergaan. Indien dit niet het geval is, mogen deze producten niet verwerkt worden. Voor zo goed als alle producten die er in de wegenbouw bestaan, gold die certificatie enkel voor het wegenbeton nog niet. Er werd te veel vertrouwd op de a-posteriori-keuring waarbij de controle uitgevoerd wordt op uit de weg geboorde kernen. Maar dan is het eigenlijk al te laat, want correcties zijn op dat moment niet meer mogelijk. Daarom was een certificatie noodzakelijk.

Ten tweede was er een nood aan een afbakening van de verantwoordelijkheden. Als er namelijk een probleem was op de werf, dan was er tot op heden altijd discussie tussen de uitvoerende aannemer en de betonproducent. Zonder keuring of certificatie is het probleem dan ook zeer moeilijk op te sporen. Met een certificatie en een keuringsinstelling zal de zekerheid betreffende de betonsamenstelling groter zijn."

Wie is er momenteel verantwoordelijk voor de certificatie?

Margo Briessinck: “Aangezien er twee grote spelers zijn wat beton betreft, was de keuze niet zo moeilijk. De praktische uitwerking van de certificatie was de verantwoordelijkheid van COPRO. Zij staan in voor het algemene beheer van de certificatie. Samen met Be-Cert, dat een grote speler is voor de certificatie van stortklaar beton, is COPRO ook aangesteld als certificatie-instelling."

Dirk Van Loo (COPRO): “Samen met Be‑Cert stelden we een Sectorale Commissie samen in 2014. De laatste drie jaar stelde deze commissie alle reglementen en voorschriften op. Het eerste doel was het opstellen van de eisen aan het beton. Hiervoor werd er grotendeels verwezen naar de standaardbestekken. Ten tweede werd er ook nagedacht over hoe we de controle zouden organiseren. Het waren vaak zeer lange en hevige discussies. Er is geen enkel product waar zo lang over is nagedacht. Het eindresultaat telt zo'n 21 commissiebijeenkomsten en vijf werkvergaderingen."

Hoe verhoudt de certificatie zich tot de certificatie van andere betonproducten in de wegenbouw?

Johan Horckmans (Probeton): “Al drie decennia lang certificeren wij betonproducten die toegepast worden in aanverwante toepassingsgebieden. Het gaat dan over onder andere betonnen straatstenen of betonnen elementen voor afschermende constructies voor wegen … Door deze overlappingen was er dus zeker ook voor wegenbeton nood aan certificering. Ook de problematieken zijn deels overlappend. Dan denk ik vooral aan het aspect duurzaamheid. De vorst-dooibestandheid moet voor beide soorten producten onder controle zijn. Hetzelfde geldt voor de slijtvastheid.

En dan vinden wij het natuurlijk uitstekend dat er na dertig jaar ook een certificering is voor het wegenbeton. Een doel van certificatie is ook om ervoor te zorgen dat er geen deloyale concurrentie is tussen de verschillende materialen. De concurrentie gebeurt met andere woorden niet meer louter vanwege de prijs op de kap van de kwaliteit. Met deze certificatie is dit gerealiseerd."

Agentschap Wegen en Verkeer

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Kenneth Baert

Meer weten over

Gerelateerde artikels

Meerwaarde creëren met duurzame en kwaliteitsvolle producten

Precies een jaar geleden nam caroline ladang het roer over bij be-cert. als voormalig hoofd van de r&d-afdeling voor cementtoepassingen bij cbr en gewezen hoofdcoördinator betontechnologie bij seco was haar aanstelling als directeur van de certificatie-instelling geen verrassing. het samenstellen van een competent team, vertrouwen creëren in de producten en koers zetten richting duurzaamheid waren slechts enkele van de doelen die werden vooropgesteld. infrastructure blikt samen met directeur caroline ladang terug op wat een bewogen, maar succesvol jaar mag worden genoemd.

Toekomstvisie certificatie wegenbeton

Verhoogde productiecontrole biedt verhoogde zekerheid

Voor belangrijke werven verwachten bouwheren terecht grote kwaliteitsinspanningen van alle bouwpartners. het ontwerp, het bestek, de gebruikte producten en de uitvoering ... allemaal zijn het belangrijke parameters die bijdragen tot een kwaliteitsvol eindresultaat. om de nodige zekerheid te bieden over de toegepaste producten, heeft de vzw copro zich gespecialiseerd in de keuring en certificatie van de kwaliteit en conformiteit van deze producten. wanneer het cruciaal is dat het werk van de eerste keer uitstekend is, kan er bovendien een verhoogde productiecontrole uitgevoerd worden.

Na-isoleren blijft waardevol, maar is nooit zonder risico

De eerste echte probleemgevallen werden al eind 2020 gesignaleerd. bcca, een geaccrediteerde certificatie-instelling voor de bouwsector, werd ingelicht over meerdere vochtschadegevallen door ingeblazen wol.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine