80-JARIG BISON BLIJFT INNOVEREN
Nieuwe producten, nieuwe marketing
Bison blaast dit jaar 80 kaarsen uit. Het merk, dat al sinds 1938 bestaat, heeft een hele geschiedenis van innovatie achter de rug en is vastberaden om die lijn ook in de toekomst door te trekken. Marketing manager Steven Fitsch: “We blijven innoveren op productniveau, maar ook op marketingniveau. We zijn een merk dat midden in de samenleving staat: we leggen onze oren voortdurend te luisteren bij de gebruikers van onze producten, zodat we steeds nieuwe problemen voor hen kunnen oplossen. We gaan steeds voor een goede samenwerking en blijven bouwen aan een mooi merk. We zijn al een groot merk in Nederland en ook in België merken steeds meer mensen dat we gewoon doen wat we beloven."
80 JAAR INNOVATIE
Het verhaal van Bison gaat terug tot 1938 in Goes. Cornelis van der Reepe, een groothandelaar in schoenen, ontwikkelde een lijm op basis van natuurrubber om schoenzolen te lijmen met de naam Perfecta Supra.Bison groeide al snel uit tot een sterke speler op de lijmenmarkt. In 1958 bracht het de eerste contactlijm op de markt onder de naam Bison Kit. In 1971 volgde Bison Houtlijm, in 1973 Bison Montagekit en in 2004 de Bison Poly Max®.
Leven consument makkelijker maken
“In 1996 zijn we samengegaan met de Bolton Group, en tot vijf jaar geleden zaten onze kantoren nog steeds in Goes", vertelt marketing manager Steven Fitsch.
“Momenteel zit het hoofdkantoor van Bolton Adhesives in Rotterdam, maar onze fabriek in Goes spuwt dagelijks nog heel wat Bison Poly Max® uit.
Ook na 1996 bleven we volop innoveren, met kokers, kitten, secondelijm, onze vochtvreter … We hebben één doel: het leven van de consument makkelijker maken. Dat is de kracht van Bison. Al sinds ons ontstaan brengen we niet zomaar producten op de markt, we brengen oplossingen voor specifieke problemen. Het is echt fascinerend om te zien hoe ons R&D-team steeds met innovaties en oplossingen komt."
MIDDEN IN DE SAMENLEVING
Het is vanuit die geschiedenis dat Bison hoopvol naar de toekomst kijkt.
Fitsch: “De hele maatschappij verandert. Mensen kopen op andere manieren; ze gaan steeds meer op zoek naar oplossingen. Dat is goed nieuws voor ons, want dat was al onze manier van werken. Toch biedt deze verandering ook voor ons opportuniteiten. We zijn bijvoorbeeld heel actief op sociale media. Als consumenten aan het klussen zijn en ze raken er niet uit, dan stellen ze ons vragen via onze kanalen.
Op die manier krijgen we een heel goede voeling van waar mensen mee bezig zijn, en kunnen we steeds nieuwe oplossingen bedenken voor hun noden. Het is bovendien erg leuk om te zien hoe gelukkig we mensen maken."
Ook millennials
“Sociale media zijn ook een uitstekend middel om millennials te bereiken. We zien dat ze ongeveer met dezelfde klussen bezig zijn als de wat meer ervaren doe-het-zelver.
Wat wel anders is, is dat zij het internet echt als bron van inspiratie gaan gebruiken. Daar springen we ook weer op in, met relevante en leuke content. Daar gaan we niet zomaar een plint plakken, maar tonen we een hele klus om hun die inspiratie volop aan te reiken. Op die manier blijf je relevant als merk."
NIEUWE PRODUCTEN
“Ondertussen blijven we nieuwe producten ontwikkelen. Op dit moment zijn we onder meer ons Poly Max® concept verder aan het uitwerken. Bison Poly Max®, Max Repair, Wood Max: het zijn stuk voor stuk extreem sterke lijmen, voor verschillende toepassingen. In juni komen we met de Bison Poly Max® High Tack Express 100% Transparant. We waren al de eerste op de markt met de High Tack en met de Express variant van Bison Poly Max®. En nu komen we echt met een alleskunner. Ik ben ook supertrots dat wij in België als een relatief kleine speler in een markt met grote spelers vooruitstrevende innovatie kunnen blijven aanbieden aan de doe-het-zelver."
Steeds vooroplopen
“We gaan steeds op zoek naar wat mensen nodig hebben en hoe we ze kunnen helpen door de perfecte oplossing te bieden. Neem nu onze Grizzly Tape. We introduceerden die niet om gewoon een product te verkopen, we zijn actief op zoek gegaan naar de beste oplossing en het beste product voor de klusser. We moeten wel de beste zijn, we moeten vooroplopen. Onze klanten verwachten dat van ons; het is aan ons om dat waar te maken."
BOUWEN AAN SAMENWERKING
“Tot slot proberen we ook altijd te bouwen aan een oprechte samenwerking met de handel. We luisteren naar wat de retailer nodig heeft, en gaan ook daar de vraag proberen te beantwoorden met mooie concepten. Wat we zeker niet willen zijn, is een speler die zomaar wat producten binnenduwt. Ondersteuning vinden we uiterst belangrijk: tv, online en, misschien wel de belangrijkste, op de winkelvloer!"
Ook digitaal
“Die ondersteuning bieden we ook digitaal. We hebben zopas een webplatform opgezet met een grote retailer in België waar men onze producten kan aankopen. Ook in deze branche koopt men immers veel online. Er is daar nog steeds een zekere scepsis over, maar die was er vijftien jaar geleden ook over het online aankopen van kledij. Retailers en fabrikanten denken al snel dat zoiets niet voor 'hun markt' werkt, tot iemand de ideale toepassing ontwikkelt. En dan gaat het opeens heel snel. We willen daarom ook niet volgen, we willen vooruitlopen. We willen op het platform graag ook samenwerken met andere retailers. Samenwerken in goed vertrouwen is het enige wat werkt. Daarom bouwen we steeds aan goede relaties, zowel met de retail als met de consumenten."
Ook onverwachte samenwerkingen
“In Nederland hebben we nu zelfs een samenwerking met Red Bull, waar we aanwezig zijn op evenementen als de Red Bull zeepkistenrace en de Red Bull caravanrace - met Max Verstappen hebben we daar bovendien een mooie trekker. Dat is het mooie aan samenwerken: ook al doe je heel verschillende dingen, als je allebei achter je product staat, dan zijn er heel mooie dingen mogelijk!"