VRAAG NAAR DEGELIJK SNOEIGEREEDSCHAP IN STIJGENDE LIJN
Tuinieren is weer hip en trendy
Manueel snoeigereedschap blijft het belangrijkst, hoewel het elektrische aanbod toeneemt. Daarnaast zit ook het assortiment op accu in de lift. Ergonomie is in ieder geval een extra verkoopargument, niet alleen voor de prof. Gebruikers kiezen bij voorkeur voor elke specifieke klus het aangewezen gereedschap. Met gerichte vragen helpt u hen bij de keuze. In het oog springende displays geven de verkoop dikwijls een boost, wat versterkt wordt door meer sfeer in de winkel. Snoeigereedschap heeft ten slotte een bijkomend assortiment van accessoires dat mooie opportuniteiten biedt voor crossselling.
UITGEKIEND AANBOD SAMENSTELLEN
Manueel versus elektrisch
Op de professionele markt is de verhouding van het snoeigereedschap 80% manueel tegen 20% elektrisch. In de retail/homemarket liggen de verhoudingen anders, zo'n 70% manueel versus 30% elektrisch.
Voor minder omvangrijke snoeiwerken zijn manuele snoei-, heggen- en takkenscharen inderdaad aanbevolen, evenals voor delicate klussen zoals rozen. We zien echter duidelijk dat ook de interesse van de doe-het-zelver in elektrisch snoeigereedschap groeit, want voor bepaalde specifieke taken is elektrisch beter geschikt. Zo wordt de elektrische haagschaar populairder dan de manuele. Een uitschieter in dit segment is de telescopische haagschaar.
Accu-aandeel groeit
Daarnaast neemt het accugereedschap gestaag toe dankzij de ongekende bewegingsvrijheid. Een concrete nieuwigheid is de snoerloze takken-/tuinzaag die moeiteloos snoeit, een beetje volgens het principe van de reciprozaag. Opvallend is verder dat accu's compatibel worden met andere gereedschappen. Eén merk voor de hobbyist heeft zo'n universeel accusysteem voor een veertigtal powertools en tuinmachines, maar ook andere merken hebben dergelijke s
ystemen. Sommige gereedschappen op batterij zijn dan wel meer geschikt voor professioneel gebruik vanwege het gewicht en vooral het prijskaartje.
Ergonomie is cruciaal
Een van de belangrijkste aandachtspunten bij de ontwikkeling van nieuwigheden is ergonomie: snoeiwerken vragen licht en aangenaam gereedschap. Hiermee onderscheidt de fabrikant zich ook van de concurrentie. De ergonomische kenmerken worden daarom duidelijk gecommuniceerd op de verpakkingen. Soft grip blijft heel belangrijk.
Sommige assortimenten omvatten speciale scharen voor linkshandigen, voor gebruikers met kleine handen, met een rolhandgreep voor een betere krachtverdeling, en verschillende vormen van handvaten. Deze fabrikant geeft het personeel op de winkelvloer ook de nodige opleiding, zodat de klant naar buiten gaat met de juiste schaar. Vooral bij gereedschap voor professionele gebruikers, waarbij een verhoogde productiviteit en hoogwaardige resultaten vooropstaan, wordt er aandacht besteed aan het gebruikscomfort in de strijd tegen pijnplekken en vermoeidheid.
Opmerkelijke innovaties
De sector innoveert voortdurend, gemak en veiligheid primeren. Vandaar de evolutie naar lichtere manuele gereedschappen in aluminium, met minder zware handvaten van bamboe, en snoeischaren met een meedraaiend handvat. Rechte en gebogen snoeizagen ook met Japanse tanden die het zagen vereenvoudigen. Scherpe messen met een antikleeflaag tegen wrijving zijn al een tijdje op de markt. Toch wordt er blijvend geïnnoveerd op kracht zetten met zo weinig mogelijk moeite dankzij een speciaal hefboomsysteem. Verder is er een update van de accuheggenscharen op 18, 20 en 40 V gesignaleerd. Sommige fabrikanten investeren veel in duurzaamheid met recycleerbare producten en vervangonderdelen. Bij de productie kijken ze steeds naar nieuwe materialen zoals carbon voor messen en 3D-printing. Een innovatief toestel, aangekondigd voor begin 2018, is een 4-in-1 elektrisch snoeigereedschap: haagschaar, bosmaaier, kettingzaag en grastrimmer. Het is bovendien telescopisch en heeft een groot bereik.
Specifiek versus universeel
Voor iedere toepassing is er een oplossing, zowel voor de professionele gebruiker als voor de gewone consument. Gereedschap voor specifieke klussen vergemakkelijkt het werk én garandeert een langere levensduur doordat het materiaal niet te veel afziet. Toch is er zeker nog ruimte voor een goede universele schaar, maar kies in dit geval zeker voor kwaliteit: goed in de hand liggend en voorzien van eersteklas messen.
VERKOOPEVOLUTIE
Snoeien gebeurt sowieso regelmatig. In de professionele markt is de verkoop het hele jaar eerder stabiel. In de retail is de verkoop bij mooi weer altijd beter, met uitschieters tijdens voor- en najaar, een maand tot anderhalve maand voordat het snoeiseizoen begint. De verkoop van elektrisch is op zich stabiel. Accu is redelijk nieuw en moet nog verder in de markt worden gezet, maar gaat nu al in stijgende lijn. Zelf in de tuin werken wordt voor veel mensen een passie, onder meer dankzij de vele tv-programma's.
PRESENTATIE-IDEEEN
Gebruik displays
De meeste fabrikanten ontwikkelen eigen displaymateriaal, dat bijvoorbeeld het gereedschap in de kijker zet wanneer de snoeiperiode is aangebroken en er seizoensgebonden acties aangekondigd worden. Deze categorie wordt het best per merk aangeboden. Hanteer met succes het 'good-better-best'-principe. Hierbij kiest de consument uit het voorgestelde assortiment dat meestal drie tot vier merken omvat. De kenmerken van het gereedschap naar voren brengen is even belangrijk als de prijs. Sprekende verpakkingen met duidelijke icoontjes zijn daarbij een grote steun.
Creëer sfeer
Beleving wordt meer en meer belangrijk, en krijgt een rol in het winkelrek. Met film- en beeldmateriaal geeft u de klant zin om te tuinieren en helpt hij u bij de keuze. Er kan ook steeds met toonbankdisplays gewerkt worden om een beperkt assortiment te benadrukken. Producten geeft u extra aandacht met wobblers en acties in de folder. Elektrisch snoeigereedschap in de actiefolder? Plaats het betreffende product dan ook op de kopstand in de winkel. Showmodellen staan toe om te voelen hoe de producten in de hand liggen. Aangezien het assortiment twee keer per jaar wisselt, wordt in de dhz-winkel het elektrische snoeigereedschap immers vaak opgesteld in de verpakking, op palletten.
INTELLIGENT VOORRAADBEHEER
Leveranciers houden de meeste hardlopers op voorraad en kunnen dus op korte termijn de goederen in de winkel aanvullen, zodat grote voorraden overbodig zijn. Voor manueel gereedschap wordt er meestal een voorraad aangelegd van zo'n 5-10 stuks. Bij elektrisch en accu spreken we van 2-3 stuks. Alles hangt natuurlijk af van de grootte van de winkel, de periode en de eventuele winkelacties zoals opendeurdagen en snoeiweekends.
ACCESSOIRES ZORGEN VOOR MEERVERKOOP
Snoeigereedschap wordt verkocht met diverse accessoires zoals extra accu's, kettingen, vervangonderdelen. Denk verder aan opbergtassen en onderhoudsartikelen zoals sprays om te smeren of te ontsmetten, maar ook gereedschap om de producten te onderhouden zoals diverse slijpers, een wetsteen en een zeisenstrijker. Deze worden opgenomen in het schappenplan of in de directe omgeving van het schap uitgestald. Nevenartikelen zijn bijvoorbeeld tuinafvalzakken. Maar zeker veiligheidsmateriaal is belangrijk (handschoenen, oor- en oogbeschermers, veiligheidskledij ...). Deze worden verzameld in de winkel of bij de betrokken producten geplaatst.
Veelvoorkomende klantenvragen:
Welk snoeigereedschap kies ik het best?
Eerst en vooral moet het personeel weten wat de klant exact zoekt: heeft hij veel snoeiwerk? Werkt hij liever met elektrisch, accu- of benzinegereedschap? Wat is het budget?
Ik twijfel tussen twee modellen.
U kunt altijd een demo-exemplaar laten testen om de klant de mogelijkheid te bieden zelf het toestel in handen te nemen.
Wat is de beste snoeischaar qua verhouding prijs/kwaliteit?
In eerste instantie informeert u naar het gebruik: type hout, diameter en oppervlakte. Daarna het type hand dat de gebruiker heeft (groot-klein, links-rechtshandig …).
Welk type snoeibek heb ik nodig?
De vorm van de snoeibek bepaalt wat ermee gesnoeid kan worden. Een bypasstype is voor jong, groen hout. Een aambeeldsnoeibek is voor oud, dood hout. En een recht type is voor delicaat precisiesnoeiwerk (bv. bloemen).
Ik heb dit of dat gelezen op het internet ...
Consumenten oriënteren zich heel vaak online, maar het is belangrijk dat de shopper in het echt ziet wat hij met een bepaald gereedschap kan. Persoonlijk advies is ten zeerste aan te bevelen en maakt het verschil.