VERFGEREEDSCHAP VRAAGT OM
EEN KLUSGERICHTE SCHAPINDELING
Kleurcodes en heldere communicatie zijn de perfecte richtingaanwijzers
VERFGEREEDSCHAP
Ondersteunende accessoires
PRESENTATIE
Nood aan overzicht
Wie een bezoek brengt aan de verfafdeling, wordt meteen geconfronteerd met de grote diversiteit aan verfborstels, verfrollen en andere benodigdheden om snel en vakkundig een verfklus af te handelen. Consumenten hebben dus nood aan een duidelijk overzicht.
Klusgerichte indeling
De ervaring leert dat een presentatie per verfklus de grootste hulp biedt aan de eindconsument. Verfgereedschap moet met andere woorden klusgericht ingedeeld worden. De consument die bijvoorbeeld een muurverfklus moet klaren, zou in de winkel dus een muurverfroller, een verfbeugel en een verfbakje bij elkaar moeten vinden. Per klusgerichte indeling plaats je vervolgens het best een A-merk naast een huismerk. Zo ziet de consument meteen dat er voor elke klus en in elke prijscategorie verfgereedschap beschikbaar is. De verfpistolen worden idealiter gepresenteerd waar de consument zijn verfklus 'koopt'. Dat zal dus in de verfafdeling zijn, kort bij de verfmengmachine of bij de verfaccessoires. De meer professionele pistolen komen soms wel beter tot hun recht bij de gereedschappen, aangezien echte 'toolkopers' zich vaker daar bevinden."
Kleurcodering
Vooraleer de consument op zoek gaat naar de juiste verftools, kiest hij eerst de benodigde verf of lak. Voor die eerste keuze wordt er heel wat tijd vrijgemaakt, maar het kiezen van de nodige aanbrengmaterialen moet veel sneller gaan. Het is dus van kapitaal belang dat het schap van de verfborstels, verfrollen en andere benodigdheden functioneel wordt ingedeeld. Hedendaagse concepten maken daarom vaak gebruik van kleurcodes om orde te scheppen. Door middel van een kleurcodering kan de consument bijvoorbeeld snel en makkelijk navigeren naar zijn betreffende klus en de producten die hij daarvoor nodig heeft. De kleurcodering is terug te vinden op de producten, de verpakkingen en het POS-materiaal binnen de schappresentatie.
Concepten en second placement
Als retailer kunt u zelf een winkelconcept opbouwen, maar sommige fabrikanten bieden ook kant-en-klare concepten of schapopstellingen met geïntegreerde communicatie aan. Voorbeelden van die didactische hulpmiddelen zijn kopborden, strips, shelfdividers, foto's en video's. Om bepaalde verfproducten extra in de kijker te zetten, kunt u dan weer gebruikmaken van secondplacementpresentaties, zoals vloer- en toonbankdisplays. Die extra opstellingen kunnen bijvoorbeeld geplaatst worden in de verfstraat of op de verfmengbalie.
Werken met pakketten
Concepten en second placement
VOORRAAD
Hoeveel voorraad er precies nodig is in de winkel, hangt onder meer af van het doelpubliek van de winkel en de rotatie van de producten. Wat de piekperiodes betreft, merken we dat er in feite het hele jaar door geschilderd wordt, al boomen de verfactiviteiten wel tijdens het voorjaar. Ook in schoolvakanties, en zeker in juli en augustus, doet u er goed aan om wat extra voorraad te voorzien.
BORSTELS EN ROLLERS
TYPE VERF
De meeste mensen schilderen met een roller en/of een borstel. Voor solvent- en watergedragen lakken gebruikt de moderne doe-het-zelfconsument een verfborstel voor precisieschilderwerk en een lak viltroller voor grotere oppervlakken. Die viltroller zorgt voor een optimale dekking. Voorheen was voor solventgedragen lakken de schuim/molto-roller het meest populair. Voor watergedragen lakken was dit de flock/velvet roller. Nieuw zijn de verfborstels die afgestemd zijn op de nieuwste watergedragen verven. Dit type verf droogt erg snel, dus de kwaliteit van de haren moet daaraan aangepast zijn.
TYPE ONDERGROND
Voor een ruwe ondergrond of gevel is een roller met een flexibele kern en een iets langere vezel de beste keuze. Voor een gladde ondergrond, zoals een plafond, zijn er verfrollers met een harde kern en een korte vezel. Om een verflaag aan te kunnen brengen die in het houtwerk trekt, zijn er verfborstels nodig. Een goede verfborstel heeft immers een grotere opname en afgifte.
VERFSPUITEN
STEEDS MEER INGEBURGERD
Verfspuiten raken meer en meer ingeburgerd. Bovendien worden ze steeds toegankelijker door hun toenemende gebruiksgemak. Toch zijn nog flink wat consumenten sceptisch tegenover spuiten. Hun vooroordelen zijn echter vaak onterecht. Spuiten is helemaal niet moeilijk of veel vuiler, het is gewoon een andere manier van verf aanbrengen. Bovendien kunnen er dankzij de innovatieve ALLPaint technologie muurverf voor binnen, lak, beits en nog veel meer heel eenvoudig op de meest uiteenlopende oppervlakken worden gespoten. En dat zonder van apparaat te hoeven wisselen.
TYPE KLUS
Verfspuiten worden het best ingezet voor klussen waarbij de voordelen goed tot hun recht komen: bij het verven van grotere oppervlakken (een volledige kamer), wanneer je een egaal resultaat wenst (een plafond), en bij moeilijke vormen (zoals een radiator, gevlochten rotan meubelen, oude meubeltjes met veel houtsnijwerk ...). Upcycling, waarbij oude meubels worden omgetoverd tot nieuwe, is vandaag een duidelijke trend. Een verfspuit is hiervoor ideaal. Daarnaast kun je verfspuiten ook inzetten op plaatsen waar de nadelen minder van tel zijn (buiten hoef je bijvoorbeeld minder af te plakken).
HVPL, AIRLESS EN HEA
Er bestaan drie soorten verfpistolen: HVLP, Airless en HEA. HVLP (High Volume, Low Pressure)-verfspuitsystemen kenmerken zich door het gebruik van een lage spuitdruk in combinatie met een sterke luchtstroom die de verfstraal 'stuurt'. Dat zorgt voor een grote controle en een fijn resultaat.
- Er bestaan HVLP-systemen voor dunvloeibare verven, zoals lakken en beitsen, en voor dikvloeibare verven, zoals muurverf. Maar daarnaast bestaan er ook systemen die alle types verven verwerken.
- Airless werkt zonder lucht en met een veel hogere druk dan HVLP. Daardoor werk je een stuk sneller, maar ook iets ongecontroleerder (met meer overspray). Met een Airless systeem bereik je een uiterst glad eindresultaat dankzij de zeer fijne verstuiving. Deze techniek vraagt wel wat meer oefening. Airless systemen verwerken alle types verven en de verf hoeft niet verdund te worden.
- Gloednieuw is HEA, of High Efficiency Airless. Wagner lanceert deze nieuwe range van verfspuiten in mei 2017. Doelgroepen zijn de betere klusser (of mensen met grote projecten) en de kleine vakman/schilder. Het voordeel is dat je met deze range ook alles onverdund kunt verwerken. Bovendien is er 50% minder nevel en dus ook 50% minder afplakwerk nodig.