SCHOONMAAKARTIKELEN LOKKEN VROUWELIJKE KLANTEN NAAR UW WINKEL
Presenteer schoonmaakartikelen overzichtelijk
Schoonmaakmiddelen bestaan in een enorm breed aanbod. Klanten zien soms door de bomen het bos niet meer, maar hierbij kan de retailer een handje helpen. Alles begint bij het presenteren van de producten in de winkel; overzichtelijke schappen en duidelijke etiketten zorgen ervoor dat de consument zijn, en vooral haar, weg vindt. De retailer zou nog liever hebben dat de vrouw haar weg naar zijn winkel vindt. Gebruik schoonmaakartikelen daartoe als lokaas.
PRESENTATIE
Facing is belangrijk
Om het makkelijker te maken voor de klant om zijn weg te vinden in het brede aanbod van schoonmaakproducten, is de facing belangrijk; men kan op eenzelfde schap alle producten van één merk presenteren. U kunt ook toepassingsgerelateerd werken, bijvoorbeeld: alle ontstoppers van alle merken bij elkaar zetten. Sowieso zorgt kleur ook voor een mooiere facing. Die zorgt dan op haar beurt weer voor meer aantrekkingskracht.
Schapinformatiesysteem
De verpakking van het product is het belangrijkst. Die moet herkenbaar zijn, want dit is de eerste communicatie met de consument. De schappen kunnen voorzien worden van een schapinformatiesysteem dat de consument helpt om door het beantwoorden van drie vragen het juiste product te vinden. Indien de klant nog twijfels heeft, kan de retailer of zijn personeel zelf ook zorgen voor gepersonaliseerd advies.
De verpakking als eerste communicatie
De naam van een schoonmaakproduct kan mogelijk nog voor verwarring zorgen, maar het etiket moet voor duidelijkheid zorgen. Een foto die de taak heel duidelijk maakt, en de toepassingsinformatie en gebruiksaanwijzingen zorgen ervoor dat alle twijfels worden weggenomen.
Prof of particulier?
De verpakkingen voor de industriële omgeving zijn sec; ze hebben een droog etiket en bevatten veel technische info die doorgaans enkel de profs begrijpen. Meestal bestaan ze ook in grotere verpakkingen die pas beginnen vanaf 3 of 5 liter. Deze industriële look boezemt vertrouwen in bij de professional, hij oogt professioneler. De verpakking voor de consument bevat veelal een contentfoto, de verpakkingen variëren tussen 1 en 3 liter.
Het belang van een overzichtelijk schap
Het schap productgerelateerd of merkgerelateerd indelen zorgt voor overzichtelijkheid. Schoonmaakproducten worden bij retailers soms stiefmoederlijk behandeld, wat ervoor zorgt dat veel schappen er soms slordig bij liggen. De onderhoudsafdeling wordt vaak niet als hoofdzaak beschouwd en zo kruipt er te weinig zorg in. Het tweede probleem is dat de meeste artikelen geen handige afmetingen hebben om te presenteren, denk maar aan borstels.
Er is vaak te weinig ruimte voorzien, waardoor het snel een boeltje wordt en minder overzichtelijk is. Een oplossing kan zijn om onderhoudsproducten een prominentere plaats in de winkel te geven. Naast de afmetingen en de vorm van de producten is het ook belangrijk om er rekening mee te houden dat sommige producten beter op ooghoogte staan, terwijl andere onderaan in het schap kunnen.
Schapindeling door fabrikant
Bij de fabrikanten zijn er vaak schapindelingen beschikbaar. Die kunnen een perfecte richtlijn zijn om alle producten te presenteren en toch een goed overzicht te bewaren. Een overzichtelijke indeling van het schap maakt het ook mogelijk voor de consument om sneller te vergelijken. Als de verschillende producten naast elkaar staan, is het makkelijker om iets te vinden, de consument wil niet lopen zoeken.
PRODUCTEN
Hardware
De hardware kun je in de volgende categorieën opdelen:
- vloerreiniging: moppers, borstels (kokos, varkenshaar, polyamide(stof)), dweilen, doeken, viscoses, microvezeldoeken, doeken voor bepaalde toepassingen (nog op te delen naar toepassing);
- ruitenreiniging (telescoopsteel, geen telescoopsteel, zonder spons, met spons), sponzen, zeemvellen;
- oppervlaktereiniging: stofblikken, doeken (viscose, microvezel), emmers.
Ook producten zoals een wasdraad en wasspelden behoren tot het assortiment.
VERKOOP
Redelijk stabiele verkoop
De verkoop van schoonmaakmiddelen is vrij stabiel. Deze producten hebben minder last van de onlineverkoop.De klant koopt het advies erbij, de retailer kan immers raad geven; hij is beschikbaar en kan problemen oplossen. Dat vind je niet online.
Gebruiksproducten versus verbruiksproducten
De goedkope producten zoals gewone dweilen roteren het snelst, omdat die ook sneller versleten zijn. Een al wat duurdere microvezeldweil die je op de juiste manier gebruikt, gaat langer mee. Wegwerphandschoenen zijn nog een voorbeeld van een goedkoper product, Deze kan de klant maar één keer gebruiken, dus de rotatiecijfers hiervan liggen hoog. Stevige handschoenen gaan langer mee, maar kosten dan ook meer. Een verbruiksartikel heeft uiteraard een hogere rotatie dan een gebruiksartikel.
Crossselling vaak een gemiste kans
Crossselling bij schoonmaakproducten is een kans die veel retailers laten liggen. Men wil vaak het schoonmaakgerief in eenzelfde rayon groeperen. Om crossselling te bevorderen, zou er een andere methode gehanteerd kunnen worden: bijvoorbeeld de schoonmaakproducten indelen in verschillende klussen, voor elk van de huishoudklussen zijn er andere types doeken, detergenten, wissers, borstel beschikbaar. Bij wasadditieven kunt u bijvoorbeeld wasspelden, een wastouw en een droogrek aanbieden. Veel hangt eveneens af van de organisatie van de winkel en van hoe de afdelingen zijn ingedeeld. Er zijn meer kansen die benut kunnen worden.
Te weinig vrouwen
Veel retailers vinden dat te weinig vrouwen hun winkel binnenstappen, en ze willen allemaal de vrouw meer naar de winkel lokken. Sommige fabrikanten pikken hier handig op in door hun gamma niet meer man- of vrouwgeoriënteerd te maken of op het etiket een vrouw af te beelden. Een vrouw zal ook eerder kiezen voor kwaliteit en een tof kleurtje. Als artikels in thema worden gepresenteerd, worden er dan vaak nog andere artikels bij genomen, bijvoorbeeld een groene steel bij een groene borstel. Of een volledige set in kleuren. Dit zijn vaak artikels die niet op hun lijstje stonden, maar die hen toch aantrekken. Vrouwen willen niet saai en eentonig, vrouwen willen pit!
Gebruik meer displays
Displays zijn ook vaak een gemiste kans, ze zijn een eyecatcher en kunnen ook gebruikt worden om vrouwen te motiveren om binnen te stappen. Mochten de drogisterij en de vrouwelijke artikelen meer in de kijker worden gezet op een display dichter bij de ingang, dan zullen ze meer geneigd zijn om binnen te stappen en uiteindelijk te kopen.
TRADITIONELE PRODUCTEN BLIJVEN VERKOPEN
Traditionele producten zoals borstelstelen, vloerwissers, schuurborstels en bezems zijn altijd toppers geweest. Bij de detergenten zijn dit voornamelijk ontstoppers, vloeibare zeep en oppervlaktereinigingsdetergenten.