decors maken voor film- en tv-wereld
"Veel ervaring en techniek nodig als decorateur in deze sector"
Het Antwerpse decoratiebedrijf LLEO6 won in 2021 een Decoratie Award in de categorie renovatietechnieken voor hun metamorfose van bloemen- en decoratiewinkel Helder Ruiker in Berchem. Bezieler Frank de Wit legt uit hoe hij en zijn vrouw de ambacht geleerd hebben en doet zijn visie uit de doeken.

KUNSTSCHILDER
“Ik ben eigenlijk kunstschilder van beroep”, zegt Frank. “Ik ben ook altijd schilderijen blijven maken. Na mijn studies aan de kunstacademie in Antwerpen heb ik veel opdrachten gedaan bij mensen thuis: wandschilderingen, portretten … Kortom: alles wat op mijn pad kwam om met de schilderkunst mijn centen te verdienen.”
“Op een gegeven moment had ik zelfs een mecenas, die me flinke bedragen betaalde. Maar hij begon zich te bemoeien met hoe de schilderwerken er moesten uitzien, en dat stuitte me tegen de borst”, lacht Frank.

HOUTBEWERKING
Daarna werkt Frank tien jaar parttime bij Uniantiek, een Antwerpse meubelmakerij. “Daar heb ik tien jaar lang tafels getimmerd, hout bewerkt, meubels op kleur gebracht … Ik heb er heel veel kennis opgedaan over het houtbewerkingsambacht. Alleen: ik bleef daar het enige personeelslid, en ik wilde stilaan wat meer vooruit.”
“Dus toen ben ik bij Jacco Maris Design in Nederland gaan werken, een designverlichtingsbedrijf van een vriend. Daar ben ik 8 jaar als exportmanager aan de slag geweest, eerst drie dagen in de week, maar al snel werd dat een fulltimebaan. Zeker toen we internationaal begonnen te gaan en alle grote beurzen van Europa moesten afschuimen en ik 12 mensen moest aansturen, was het soms wel eens hectisch. Ondertussen werkte mijn vrouw Leonie bij Nike als visual merchandising manager. Kort gezegd moest zij ervoor zorgen dat de winkels van Nike in Noord-Europa er goed uitzagen.”

DE OPRICHTING VAN LLEO6
“Op een gegeven moment werd het ons allebei wat te veel. We waren allebei zo hard en zo ‘corporate’ bezig dat we dachten: wat vinden we nu eigenlijk écht leuk om te doen? Voor Leonie was dat winkelinrichting en visual merchandising. Dus dan is ze zich daarop gaan toeleggen en hebben we in 2014 samen een vennootschap opgericht."
Met het netwerk van vorige werkgever Nike kan Leonie al snel aan de slag bij tal van klanten, van sportwinkels tot supermarkten. Vandaag is het tweetal nog steeds bezig met winkelinrichting. Frank is ook erg actief in de film- en tv-wereld.
“Ook huizen inrichten doen we soms, maar het is moeilijk om daar een verdienmodel in te vinden. Ik ben ook veel te makkelijk in het zakelijke aspect omdat ik altijd eerst creatief denk. Voor winkels hebben we wel een duidelijk vooropgesteld plan en een dagprijs. Dus dat gaat nu wel heel vlot. En er komen geregeld andere klanten bij, terwijl we eigenlijk geen reclame maken.”

TELEVISIEDECORS
“We doen ook steeds meer projecten samen, en dat is heel leuk. Zo werken we nu vaak voor Deusjevoo, een Limburgs bedrijf dat heel veel decors maakt voor televisieprogramma’s, van Familie over Ex on the Beach tot de De Tafel van Vier, de talkshow van Gert Verhulst. We worden dan als freelancer ingehuurd om die decors te ontwerpen en mee te helpen bouwen. Het is hard werken en snel schakelen, maar het is zalig om te zien hoe je ontwerp dan plots werkelijkheid wordt. Voor de Tafel van Vier bijvoorbeeld toverde ik een mdf-tafel om tot een ogenschijnlijk marmeren blad.”
“Daarnaast doe ik ook veel werk voor de filmwereld. Zoals voor de firma Decosfeer. Daar moet je soms nog sneller schakelen. Maar het is zo geweldig om, samen met een team van altijd heel fijne mensen, in een atelier een wereld te staan scheppen die voordien niet bestond, met hout en piepschuim enzovoort. Dan zitten we daar bijvoorbeeld houten wanden met allerlei technieken te bewerken zodat ze eruitzien als betonnen muren.”

SNEL SCHAKELEN
“We zijn dus heel divers en creatief bezig elke dag. En het toffe is dat je altijd heel snel een plan moet bedenken en resultaat moet leveren. Met mijn technische achtergrond en de jarenlange ervaring lukt dat ook, maar het is wel een wereld waar je niet zomaar instapt als beginneling, hoor. Door de jaren heen, en tijdens mijn studies, heb ik me allerlei technieken meester gemaakt die ik nu kan toepassen, bijvoorbeeld om een decor er ‘oud’ te laten uitzien of om iets een marmerlook te geven.
“Het leuke is dat we een bedrijf hebben zonder dat het echt aanvoelt als een bedrijf. En waarmee we heel bijzondere dingen kunnen doen, dingen die we graag doen. We hebben door onze ervaring ook een heel breed netwerk aan fijne, creatieve mensen.”
“Dat is ook het aangename aan de filmwereld: daar zitten bijna allemaal creatieve geesten die het liefst met hun vak bezig zijn en gewoon leveren wat de klant vraagt. Als er een gorilla van 5 meter uit piepschuim gemaakt moet worden, dan wordt dat gewoon gemaakt. Die jongens deinzen nergens voor terug. Het is heel leuk om daar een onderdeel van te zijn en dingen te zien gebeuren. Zo versterk je elkaar ook echt.”

BUDGETTEN
Een mens moet natuurlijk ook zijn boterham verdienen. En daar durft het schoentje in deze wereld weleens te knellen.
“Alles mag dan wel duurder worden, in de tv-branche zijn de prijzen niet mee geëvolueerd, hoor”, zegt Frank. “Als huisschilder verdien je gewoon meer dan als decorateur in deze sector. Ik vind het enorm leuk om in deze wereld te zitten en ben bereid om heel veel uren te kloppen, maar het betaalt gewoon niet fantastisch goed. Het antwoord luidt steevast: dit is wat de sector betaalt.”
“Nu begin je wel stilaan te merken dat we op een kantelpunt komen – of toch zullen moeten komen. Goede decorateurs zijn eigenlijk niet meer te vinden. En zoals ik al zei: het is geen beroep dat je kan uitvoeren op jonge leeftijd, want je hebt die ervaring simpelweg niet. Tijdens de coronacrisis hebben veel mensen ingezien dat ze eigenlijk niet naar waarde betaald worden, en zij zijn dan overgestapt naar andere sectoren, waardoor de vijver nog kleiner geworden is.”

TOVEREN OM RESULTAAT TE LEVEREN
“De budgetten worden kleiner, terwijl de tijdspanne steeds korter wordt. En toch moet je dezelfde kwaliteit blijven leveren. Met heel veel creativiteit kan dat nog net, maar je moet eigenlijk bijna kunnen toveren om die decors te realiseren.”
“Mensen realiseren zich niet altijd hoeveel tijd en capaciteit er nodig is om iets te maken. Als je een muur moet stuccen, weet je dat elke laag een bepaalde droogtijd nodig heeft. Dan kan je dat gewoon niet forceren. In de tv- en filmwereld is het voordeel wel dat mensen het decor niet kunnen aanraken, dus een betonnen muur moet alleen van beton lijken en niet daadwerkelijk van beton zijn.”
“Eigenlijk vergt dit werk een soort van topsportmentaliteit. En als je dat aankan, zal je altijd werk blijven vinden. Maar ik moet toegeven dat de werkdruk groot is, en dat het niet eenvoudig is om af en toe de nodige rust te vinden. Dat is misschien onze ambitie, om wat meer tijd voor elkaar vrij te maken. Helaas ben ik heel slecht in nee zeggen. Er komen gewoon te veel leuke projecten op ons pad.”


Frank schilderde deze kasseilook voor de tv-serie Lisa