KleuradviesPremium

De juiste aanpak bij kleuradvies

 

Kleuradvies
Eens ter plaatse, is het belangrijk dat je als schilder-decorateur kijkt en luistert vooraleer je kleuradvies geeft. Waarvoor wordt de ruimte gebruikt? Wanneer wordt de ruimte gebruikt? Waar valt het licht in de ruimte binnen?

DE AFSPRAAK

Alles begint met de afspraak. Kleuradvies geef je het best bij daglicht. Kunstmatige verlichting kan immers de kleuren beïnvloeden. Een tip om tijdverlies ter plekke te voorkomen (doordat de klant volledig nog niet weet wat hij of zij wil), is aan de klant vragen om voor je bezoek al enkele inspiratieboeken/magazines te bekijken of online wat ideeën op te doen. Er bestaan ook apps waarmee de klant kan experimenteren en op voorhand een kleurensimulatie kan maken van de ruimte die geschilderd zal worden.


TER PLAATSE

Eens ter plaatse, is het belangrijk dat je als schilder-decorateur kijkt en luistert vooraleer je kleuradvies geeft.

1. Waarvoor wordt de ruimte gebruikt? Wat is de functie van de ruimte?

De juiste aanpak bij kleuradvies
12 artikels
Alles over kleuradviesOntdek ons digitaal magazine over kleuradvies
Lees magazinechevron_right

2. Wanneer wordt de ruimte gebruikt? Wordt het bureau overdag of enkel 's avonds gebruikt?

3. Waar valt het licht in de ruimte binnen? Hoe is de ruimte georiënteerd?

4. Wat zie je als je door de ramen kijkt? Kijk je uit op een mooie tuin of op een parking? Accentmuren kunnen immers de aandacht wegnemen van het zicht dat men heeft uit een raam. Wil men dat of net niet?

5. Blijft de bekleding van de ruimte hetzelfde of verandert er nog wat? Hangt er normaal een kunstwerk of zijn er plannen om een nieuw salon te kopen?

6. Vraag de klant naar de ideeën die hij of zij heeft. Zijn er foto's of staaltjes van wat men mooi vindt?

7. Wat wil de klant zeker niet? Je hoeft dan geen tijd te steken in het tonen van kleuren/stijlen waar men in de verste verte niet in geïnteresseerd is.


KLEUREN HELPEN KIEZEN

De ene klant weet al beter wat hij of zij wil, dan de andere. Luister goed en pas je aan. Stuur de kleurkeuze van de klant enkel met een goed onderbouwde argumentatie (bv. die kleur verkleint de ruimte).

Situatie A: de klant heeft een staal van de gewenste kleur. Scan met de kleurenscanner de kleur in. De scanner geeft je een kleurcodering. Beschik je niet over een kleurenscanner, dan kun je je kleurenwaaier erbij nemen en handmatig zoeken naar de kleur die het dichtst aanleunt bij de kleur op het staal. Een kleurenwaaier is de ideale tool om de kleur nog te verfijnen (moet het toch iets lichter of donkerder?). Met de kleurstalen kan de kleur op een groter formaat worden getoond.

Situatie B: de klant wil iets 'roodachtigs'. Op de kleurenwaaier toon je de kleurenrange van rood en elimineer je roodtinten tot je tot het ideale rood komt. Opnieuw kun je met kleurstalen de kleur op een groter formaat tonen.

Situatie C: de klant zoekt een tint die past bij een landelijk interieur, of wil een kleur die 'in' is. Kleurencollecties, die kleuren bundelen per thema (bv. per stijl), zijn in deze situaties handig. Vaak zijn er ook sfeerbeelden van de kleurencollecties beschikbaar, en dat helpt de klant om te weten te komen wat hij/zij mooi vindt. Om tot een finale kleurkeuze te komen, kan de kleurenwaaier worden gebruikt.

Situatie D: de klant heeft totaal geen idee van wat hij of zij wil. Een inspiratieboek kan in dat geval helpen. Als de klant eenmaal weet welke richting hij/zij uit wil, kan de kleurkeuze met kleurencollecties en de kleurenwaaier worden bepaald.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Valerie Verkain

Gerelateerde artikels

Maak de perfecte kleurkeuzes met de sikkens kleurentools

Kleuradvies is belangrijk voor de klant. als schilder-decorateur kunt u de klant inspireren en helpen om de ruimte extra uitstraling te geven. maar... deskundig advies geven zonder daarbij al te veel tijd te verliezen, vereist een juiste aanpak!

Zo maakt u de juiste kleurenkeuzes voor een ruimte

De kleuren die in een ruimte worden gebruikt, bepalen in sterke mate de sfeer die er heerst. idealiter wordt gebruik gemaakt van drie soorten kleuren: een dominante kleur, een aanvullende kleur en een accentkleur.

Digitale tendens in kleurentools

Het valt al lang niet meer te ontkennen: de job van de schilder is aanzienlijk geëvolueerd door de jaren heen. waar de schilder-decorateur vroeger vooral uitvoerder was, voegt hij nu ook vaak de verantwoordelijkheid van kleuradviseur aan zijn takenpakket toe. het scala aan rijke kleurenpaletten en de onmogelijkheid om alle kleuren te benoemen, zorgen dat dit een heuse opgave is. de ondersteuning van voorgekauwde kleurentools is dan ook onvermijdelijk. hierdoor kan de schilder-decorateur perfect aanvoelen wat de klant verkiest en inspelen op de uiteenlopende wensen.

Akzo nobel trekt volop de kaart van de zelfstandige groothandel

Er is altijd een sikkens verfspecialist in uw buurt. akzo nobel, expert in het creëren van verf en lakken, heeft er bewust voor gekozen om samen te werken met een uitgebreid netwerk van sikkens service centers. groothandels vertalen de diensten en producten die akzo nobel te bieden heeft, naar de lokale markt en bieden een ontmoetingsplaats voor de professionele schilder die er het volledige aanbod voor zijn beroep terug kan vinden. via het aanbieden van technische kennis, kleuradvies, logistieke diensten, opleidingen, netwerkgelegenheden, acties en promoties proberen ze professionele schilders zo breed mogelijk bij te staan in hun beroep. net daarom zijn sikkens service centers meer dan verfwinkels alleen.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine