Eén op drie aannemers mijdt de stad
Kost voor inname openbare ruimte laten vallen of tot minimum beperken

Een derde van de aannemers laat de stad liever links liggen. Dat blijkt uit een bevraging van Bouwunie. De lage emissiezones, circulatieplannen, files, autoloze zones en/of dure parkeerplaatsen zorgen ervoor dat aannemers hun klanten liever elders zoeken. Wie er wel werkt of moet werken, zegt dat het moeilijker is dan vroeger.
Parkeren blijft een uitdaging
Aannemers verwijzen vooral naar de parkeerproblematiek. Of ze vinden moeilijk parkeerplaats of ze lopen meer risico op boetes. Zo geeft 4 op 10 aannemers aan dat ze vaker boetes moeten betalen. De samenwerking met de stad, maar ook met gemeenten verloopt niet altijd even vlot. 4 op 10 bouwondernemers zegt dat het aanvragen van vergunningen, subsidies of betalingen in zowel steden als gemeenten beter kan. Bijna de helft van de bouwondernemers weet niet bij wie ze in de gemeente terecht kunnen met vragen.
“We staan voor een enorme renovatiegolf. Voor heel wat verouderde woningen dringt een renovatie of zelfs een sloop en heropbouw zich op. Het is belangrijk dat aannemers – en dat geldt dan vooral voor steden – in de eerste plaats op de werf geraken. Maar dan moeten ze de werken ook nog eens vlot en snel kunnen en mogen uitvoeren”, zegt Bouwunie-topman Jean-Pierre Waeytens.

aldus Bouwunie-topman Jean-Pierre Waeytens,
Naar aanleiding van de nakende gemeenteraadsverkiezingen pleit Bouwunie dan ook voor een soepeler parkeerbeleid met de invoering van interventiekaarten en tijdelijke werfkaarten, het sneller en vlotter afleveren van vergunningen, meer uniforme regels over de gemeentegrenzen heen, een uniek aanspreekpunt per gemeente en geen extra belastingen of GAS-boetes.
Interventiekaart
Bouwunie vraagt een globale interventiekaart voor specifieke interventieberoepen zoals installateurs van centrale verwarming, elektriciens en dakwerkers. Met die kaart zouden de aannemers een dag moeten kunnen parkeren. Op bewonersplaatsen, betalende parkeerplaatsen, maar ook voor garagepoorten als ze hiervoor de toestemming hebben. “Nu vinden mensen vaak geen vakman die bereid is te komen depanneren, omdat ze niet in de buurt kunnen parkeren. Maar een vakman moet vlakbij kunnen staan, want al zijn materiaal zit in de bestelwagen”, aldus Waeytens
Tijdelijke werfkaart
In de kernen van steden en gemeenten waar betalend parkeren geldt, ijvert Bouwunie voor een tijdelijke werfkaart voor alle werken. Dus niet alleen voor korte interventies. Deze kaart geeft een bouwbedrijf recht op het parkeren van het bedrijfsvoertuig voor een welbepaalde periode. Bijvoorbeeld ook op plaatsen waar parkeerverbodsborden staan. “Het ironische is dat de parkeerverbodsborden er staan omdat de aannemer er moet werken. Alleen mag die daar eigenlijk niet parkeren”, zegt Waeytens.
Uniforme regels + aanspreekpunt
Veel steden hebben een Lage Emissiezone. Maar de regels zijn niet overal dezelfde. Bouwunie wil overal dezelfde regels. Daarnaast vraagt Bouwunie meer uniformiteit op ingebruikname van de openbare weg (bv. bouwkraan/torenkraan, stelling, container ...). In sommige steden is dit gratis. Andere gemeenten zien hier dan weer een kans op extra inkomsten. Ook gelden er, afhankelijk van gemeente tot gemeente, speciale regelingen over waar je wel of niet mag rijden. Dit bemoeilijkt het werk in de bouw. Bouwunie pleit voor uniforme regels. Daarnaast pleit de bouworganisatie voor één contactpersoon of dienst per gemeente waar bouwondernemers terecht kunnen. Of een eenvoudig bruikbaar platform waar bouwbedrijven alle informatie kunnen terugvinden qua toegang, parkeergelegenheid en lokale omstandigheden
Geen extra kosten/belastingen/…
Bouwunie vraagt om de kosten voor inname van openbare ruimte te laten vallen of tot een minimum te beperken. Concreet stelt ze een vrijstelling of beperking van de bijdrage voor de eerste 40m² inname. Ook mogen steden of gemeenten geen kosten aanrekenen voor transport dat specifiek van/naar werf in een LEZ gaat. Ten slotte vraagt de Bouwunie om de gemeentelijke belastingen op reclameborden of werfborden en de taksen voor het in gebruik nemen van de openbare weg af te schaffen.