De Pop-Up Classroom
Gratis workshops rond digitale vaardigheden voor scholen
De Pop-Up Classroom strijkt van 6 januari tot 28 februari neer in Leuven. Eerder konden onderwijsprofessionals in Kortrijk en Antwerpen al gratis sessies volgen om de digitale competenties te versterken. Op die manier kunnen ze meer halen uit de toestellen die ze kregen in het kader van de Digisprong; zich bijscholen; en/of zich proactief voorbereiden op de mogelijkheden die de tweede Digisprong voor de scholen zal brengen. In Leuven zijn er workshops over AI en over security toegevoegd.
24 workshops
Het doel van de “Pop-Up Classroom” is om via 24 verschillende workshops te demonstreren wat je allemaal digitaal kunt doen in een klas en school. Deelnemers gaan er aan de slag in een omgeving die uitnodigt om samen te werken, te creëren en te ontdekken. Daarbij maken ze onder meer gebruik van hedendaagse digitale hulpmiddelen zoals digitale borden, touchscreens, whiteboards, de Orbit Mat, audiofragmenten, kennisclips, tablets, computers, casting, etc.
Breed aanbod
Er zijn sessies die antwoorden bieden op vragen als: hoe zet u de Digisprong-toestellen in voor meerwaarde in elk vak? Hoe kunt u de digitale competenties van elke leerkracht versterken? Hoe kan het schoolbeleid handvatten bieden om de digitale uitdagingen en implementatie sterk neer te zetten, zodat ze een verschil maken voor iedere schoolparticipant? En hoe kunt u klaspraktijk en onderwijsdoelen digitaal integreren? Er zijn ook sessies over hoe in te zetten op een brede basiszorg, en hoe bewustzijn te creëren rond mediawijsheid, cyberpesten, AI, hacking, phishing, etc. Kortom, er is een breed aanbod met voor ieder wat wils!
Samen met meer dan 30 docenten
De organisator, Lab9 Pro, is een expert in alles wat met digitalisering in het onderwijs te maken heeft. Het bedrijf werkt voor dit initiatief samen met meer dan 30 docenten. Het gaat om leerkrachten en schooldirecteuren, die dagelijks in de onderwijsrealiteit staan en vanuit hun kennis en ervaring één van de workshops geven. De doelgroep bestaat uit leerkrachten, schooldirecties, ICT-coördinatoren en klassen van alle scholen: secundaire- en basisscholen, centra voor Volwassenenonderwijs, DKO-scholen (deeltijds kunstonderwijs), hogescholen, en tenslotte ook ouders en leerlingen.
Digitale competenties versterken
"We nemen dit initiatief om de digitale competenties van scholen en leerkrachten te versterken, onafhankelijk van de hardware waar de school mee werkt", aldus Geert Coolman, CEO van Lab9 Pro. "Het zijn pedagogische en inspirerende nascholingen die een antwoord bieden in dit 'post-Digisprong-tijdperk'. Leerkrachten en scholen kregen immers weinig tijd om de ontvangen toestellen te leren kennen en te implementeren in hun lespraktijk, waardoor vele scholen amper de helft van de mogelijkheden benutten. De workshops bieden aan leerkrachten de mogelijkheid om zich bij te scholen, aan leerlingen om te ontdekken, en aan ICT-coördinatoren en schooldirecties om nieuwe tools en manieren van werken te leren kennen. Zo weet men ook wat men wil tegen de tijd dat Digisprong 2 er aan komt, en hoe men dit kan aanpakken."
Tot en met 28 februari in Leuven
Vanaf maandag 6 januari tot en met 28 februari, neemt de Pop-Up Classroom zijn intrek in Leuven, in een pand aan de Bondgenotenlaan 28. Het pand is makkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer. Het ligt immers vlak bij het bus- en treinstation van Leuven.
Leerkrachtengroepen, schooldirecties, ICT-coördinatoren, klassen, en ouders, kunnen zich inschrijven voor een gratis workshop. Een ervaren docent begeleidt de deelnemers doorheen de workshop.
In Leuven werden er extra workshops toegevoegd over AI en over security. Er is bijvoorbeeld een workshop over visie en beleid rond AI op school. En er is een workshop die heet “Op stap in AI-land” voor het basisonderwijs. Op het vlak van security is er een workshop over “Ethisch hacken”, bestemd voor (ook pedagogische) ICT-coördinatoren. En er is een workshop over “Social media en cyberpesten”, voor leerkrachten om meer mee te zijn met de online leefwereld van kinderen en jongeren, en de impact naar cyberpesten beter in te schatten.
Lab9 Pro maakt de balans op van reeds 23 weken Pop-up Classroom
Uit de evaluatieformulieren die werden ingevuld in de vorige locaties van de Pop-Up Classroom, blijkt dat de deelnemers zeer tevreden zijn over de gevolgde workshop:
- De algemene tevredenheid over de gevolgde sessie is 8,4 op 10.
- De waarschijnlijkheid dat men de gevolgde workshop zou aanbevelen bij een collega is 7,8 op 10.
Op de vraag hoe men z’n eigen werking ervaarde, kregen we volgende antwoorden:
- 57,5% stelde dat alles vrij vlot verliep.
- 16,6% antwoordde fier te zijn op zichzelf omwille van de manier waarop ze dit hadden aangepakt.
- 23,3% gaf aan dat het niet altijd eenvoudig was, maar dat het wel lukte.
- Slechts 1,6% gaf aan dat de workshop buiten hun comfortzone viel. 1% gaf aan dat de obstakels groter waren dan hun doorzettingsvermogen.