Samen werken aan excellent vakmanschap
Zorgen voor technisch onderlegde schoolverlaters
Het WOOD SKILLS slotevent op woensdag 05.06.2024 was de afsluiter van het #challengebasedlearning traject dat gevolgd werd door 190 leerlingen van secundaire houtscholen in Oost- en West-Vlaanderen in hun challenge naar #excellentvakmanschap.
#excellentvakmanschap
Dit jaar waren de scholen te gast bij Rogiers Waregem en mochten de organisatoren heel toepasselijk gebruik maken van de 'Artigiano' zaal. Een knipoog naar de ontluikende vakman in elk van de leerlingen. De werkstukken werden tentoongesteld in het Rogiers Technologiecentrum, waar de innovatieve en duurzame houtprojecten tot hun recht kwamen tussen de meest vernieuwende houtbewerkingsmachines in de sector.
#challengeaccepted
Het WOOD SKILLS-traject bestond dit schooljaar uit 4 challenges gericht op specifieke doelgroepen:
- Design & Produce: Een challenge gericht op functionaliteit en circulariteit voor de studierichting houttechnieken.
- Think inside the box: Een challenge met focus op het creatief, duurzaam en efficiënt inrichten van een kleine ruimte voor de studierichting binnenschrijnwerk en interieurbouw (duaal, voltijds en BuSO ov4).
- Think Outside the box: Een challenge waarbij de creatie en installatie van duurzaam binnen- en buitenschrijnwerk centraal stond naast het maximaal benutten van een kleine ruimte voor de studierichting binnen- en buitenschrijnwerk (duaal, voltijds en BuSO ov4).
- Level up: Een challenge waarin ‘verloren’ voorwerpen een nieuwe functionele invulling dienden te krijgen voor de studierichting kwalificatiefase of integratiefase hout BuSO ov3 (machinaal houtbewerker - medewerker hout).
Voor elk wat wils en een kans voor de leerlingen om te laten zien wat ze in hun mars hebben, gekoppeld aan de beroepskwalificaties en leerplannen voor de specifieke studierichtingen.
De leerlingen werkten gedurende het voorbije schooljaar in teams toe naar dit moment onder begeleiding van hun vakleerkrachten. Leermomenten afgewisseld met ondersteuning uit de sector, zorgden voor inspiratie en nieuwe inzichten.
#awards
Een vakjury samengesteld uit bedrijfsleiders, zelfstandigen, de sectororganisaties Embuild en Woodwize, kennisinstellingen en leerkrachten beoordeelde alle werkstukken op de volgende criteria:
- Design en originaliteit (Design & Produce)
- Ontwerp en technisch concept (Inside/Outside en Level Up)
- Circulariteit en duurzaamheid
- Realisatie en technische uitvoering
- Teamwork en communicatie
De vakjury was zeer onder de indruk van alle werkstukken en de vooruitgang van de leerlingen. Ze laten graag benadrukken dat het aanduiden van winnaars geen eenvoudige taak was en dat alle leerlingen binnen dit traject zich terecht een winnaar mogen noemen. #everybodyisawinner #technischtalentinderegio
#andthewinnersare
Challenge Design & produce
Design en originaliteit (Design & Produce):
- VTI Sint-Lucas Menen (transporteerbare werktafel)
- Don Bosco Sint Denijs Westrem (ligstoel bamboe)
- ’t Saam Campus Cardijn Diksmuide (cyberchair)
Circulariteit en duurzaamheid:
- Don Bosco Sint Denijs Westrem (ligstoel bamboe)
- Lodewijk Makeblijde College Poperinge (multispelletjestafel)
- SMSI VTI Ieper (tafel)
Realisatie en technische uitvoering:
- GTI Beveren (keukenhulp, speeltoestel)
- Talent-is Campus Engineering Veurne (sta- en zitmeubel)
- ’t Saam Campus Cardijn Diksmuide (cyberchair)
Teamwork en communicatie:
- Don Bosco Sint Denijs Westrem (ligstoel bamboe)
- Talent-is Campus Engineering Veurne (sta en zit meubel)
- GTI Beveren (keukenhulp, speeltoestel)
Overall winnaar:
- Don Bosco Sint-Denijs Westrem (ligstoel bamboe)
- GTI Beveren (keukenhulp - speeltoestel)
- Talent-is Campus engineering Veurne (sta en zit meubel)
Challenge Inside/Outside the box
Ontwerp en technisch concept:
- Richtpunt Campus Hamme (silent box)
- Lodewijk Makeblijde College Poperinge (wooninrichting met mezzanine)
- Talent-is Campus Engineering Veurne (inrichting vrachtwagen)
Circulariteit en duurzaamheid:
- Edugo Campus Glorieux Ronse (wooninrichting)
- GO! De Reynaert Tielt (wooninrichting)
- Guldensporencollege Kortrijk (didactisch box)
Realisatie en technische uitvoering:
- VTI Ieper (paalwoning)
- Richtpunt Campus Hamme (silent box)
- Lodewijk Makeblijde College Poperinge (wooninrichting met mezzanine)
Teamwork en communicatie:
- Talent-is Campus Engineering Veurne (inrichting vrachtwagen)
- Edugo Campus Glorieux (wooninrichting)
- Richtpunt Campus Hamme (silent box)
Overall winnaar Inside the box:
- Richtpunt Campus Hamme (silent box)
- Edugo Campus Glorieux (wooninrichting)
- Campus Engineering Veurne (inrichting vrachtwagen)
Overall winnaar Outside the box:
- 't Saam Diksmuide (sociaal project Vleugels)
Challenge Level up
Ontwerp en technisch concept:
- Campus VIBSO VTI Waregem (barkast met klapdeur, kasten en lades)
- De Ast Poperinge (beursstand/bar)
- Vrije School Haverlo Brugge (barkast)
Circulariteit en duurzaamheid:
- Vrije School Haverlo (barkast)
- De Ast Poperinge (beursstand/bar)
- Campus VIBSO VTI Waregem (barkast met klapdeur, kasten en lades)
Realisatie en technische uitvoering:
- Campus VIBSO VTI Waregem (barkast met klapdeur, kasten en lades)
- Vrije School Haverlo Brugge (barkast)
- De Ast Poperinge (beursstand/bar)
Teamwork en communicatie:
- De Ast Poperinge (beursstand/bar)
- VIBSO Sint-Paulus Waregem (barkast met klapdeur, kasten en lades)
- Vrije School Haverlo Brugge (barkast)
Overall winnaar:
- Campus VIBSO VTI Waregem (barkast met klapdeur, kasten en lades)
- De Ast Poperinge (beursstand/bar)
- Vrije School Haverlo Brugge (barkast)
Challenges sluiten maximaal aan bij nieuwe leerplannen
WOOD SKILLS is een nieuw en innovatief houtproject waaraan alle secundaire houtscholen in Oost- en West-Vlaanderen kunnen deelnemen.
De challenges binnen het houtproject worden ontwikkeld door experten binnen hun vakgebied en sluiten maximaal aan op de nieuwe leerplannen. Op die manier kunnen leerlingen laten zien wat ze in hun mars hebben. Een belangrijke troef van het project is dat alle challenges worden gekoppeld aan de desbetreffende beroepskwalificaties, waardoor ze maximaal aansluiten op de nieuwe leerplannen.