VerwarminginstallatiesPremium

stel de juiste vragen over warmtenetten

warmtenet

In steeds meer steden en gemeentes worden projecten rond warmtenetten opgestart. Maar deze vorm van groene warmte vraagt wel het nodige samenspel tussen gemeentebesturen, projectontwikkelaars, intercommunales, industrie, private investeerders … en de regels van het spel liggen zeker nog niet vast. Als installateur komt het er vooral op aan om goed op de hoogte zijn en de juiste vragen te stellen. 

Wat wordt van mij verwacht?

De installateur moet in eerste instantie duidelijk stellen wat wel en niet in zijn lot zit. De binnenhuisinstallatie – die overigens niet verschilt van binnenhuisinstallaties bij gas of stookolie – valt doorgaans volledig onder zijn verantwoordelijkheid, maar hoe zit het met het aftakstation? Wordt dat effectief door de warmtenetbeheerder geplaatst, of wordt het toch aan hem overgelaten?

Indien de warmtenetbeheerder het aftakstation levert, welke onderdelen en veiligheden maken daar dan deel van uit en welke moet de installateur nog bijplaatsen? Omvat het alle nodige appendages, of moet er bijvoorbeeld nog een expansievat, een vulset of een andere veiligheid voorzien worden? Is het geleverde aftakstation tout court afgestemd op de wensen van de klant of moet er bijvoorbeeld nog een pompgroep voor vloerverwarming of een thermostaat bijgeplaatst worden? Welke naregeling moet er door de installateur nog gebeuren?

Al die aspecten moeten op voorhand duidelijk zijn en op papier staan. Het lastenboek is daarvoor de eerste referentie, al kan het in veel gevallen best nog wat uitbreiding of verduidelijking gebruiken.

Goedkopere toestellen zullen nog heel wat bijkomende appendages behoeven

Blijkt overigens dat het geleverde aftakstation niet voor de geplande binnenhuisinstallatie volstaat – is het vermogen van de warmtewisselaar bijvoorbeeld onvoldoende voor de SWW vraag –, dan is het aan de installateur om zijn klant daarover te informeren. Die laatste kan vervolgens terugkoppelen met de warmtenetbeheerder, of ervoor kiezen de binnenhuisinstallatie aan te passen.

 réseaux de chaleur travaux

Hoe kies ik de juiste producten?

Het gamma aan aftakstations is erg uitgebreid. Er zijn toestellen met een drukklasse tot 6 bar, maar ook toestellen met drukklasses tot 16, 25 of zelfs 40 bar; er zijn aftakstations met twee circuits, maar ook met drie of vier; en er zijn aftakstations die standaard van alle veiligheden voorzien zijn, maar net zozeer toestellen waarbij dat niet het geval is. Dat er bovendien geen productnormen of installatiestandaarden zijn, kan de keuze voor de juiste producten erg moeilijk maken, ongeacht of de installateur een volledig aftakstation of slechts enkele appendages moet plaatsen (zie ook kaderstuk Ik moet een aftakstation plaatsen). Het advies van de groothandel is in deze hoe dan ook een belangrijke houvast, maar hou zeker ook rekening met onderstaande aandachtspunten:

  • lage retourtemperatuur: veel warmteleveranciers leggen deze retourtemperatuur op in hun tarief. Hoe lager de retourtemperatuur, hoe goedkoper immers een eenheid warmte (kWh). Een lage retourtemperatuur kan je enkel bereiken door het vermijden van thermische  bypassen – een techniek die vroeger helaas fout gebruikt werd. De kwaliteit van het aftakstation is hierin zeer belangrijk: kies voor een aftakstation dat goedgekeurd is met de gelijkwaardigheidsprocedure van het VEKA of via een onafhankelijk labo dat dezelfde resultaten kan voorleggen.
  • prijs/kwaliteit: wees aandachtig voor goedkope oplossingen, zeker wat betreft de aftakstations zelf. Goedkopere toestellen zullen voor een goede werking bijvoorbeeld nog heel wat bijkomende appendages behoeven, terwijl duurdere oplossingen eerder compleet zijn.
  • drukklasse: zorg dat niet alleen het aftakstation zelf, maar ook alle kranen, dichtingen, en beveiligingen afgestemd zijn op de drukklasse van het primaire net. Laat je ook hier niet verleiden tot goedkopere producten van een lagere drukklasse. Zij zullen het gegarandeerd begeven. Het toestel moet minimaal drukklasse PN16 hebben.
  • compatibiliteit: hoewel de meeste onderdelen van de binnenhuisinstallatie niet van deze van klassiekere installaties verschillen, dient men wel aandachtig te zijn met onderdelen die op het aftakstation geïnstalleerd worden. Vraagt de klant bijvoorbeeld een extra, slimme thermostaat, ga dan eerst na of deze effectief op het aftakstation kan werken.

warmtenetten

 Welke prijs reken ik aan?

De installateur die een duidelijk overzicht heeft van wat er wel en niet van hem verwacht wordt, welke producten hij nog moet voorzien en in welke prijsklasse die laatste zich bevinden, is in principe perfect in staat om een goede prijszetting te doen.

Het is essentieel belang om ook op services een prijs te plakken 

Het grote gevaar schuilt in de vergelijking met een klassieke installatie, waarbij de installateur zijn marges traditioneel haalt op het materiaal en services zoals naregeling als inbegrepen worden beschouwd.

Bij warmtenetten gaat dat namelijk niet per definitie op: in de meeste gevallen wordt het aftakstation vandaag door de warmtenetbeheerder geplaatst. De installateur moet wel nog de nodige naregeling doen, maar haalt niet zijn traditionele winst op het toestel.

Om aan de installatie geen financiële kater over te houden, is het daarom van essentieel belang om ook op services zoals het naregelen van de installatie een tijdsduur en een prijs te plakken.

warmtenet
Voor de aanleg van een warmtenet worden voorgeïsoleerde leidingen gebruikt. Die zorgen ervoor dat het warmteverlies beperkt blijft

Wat als er zich een probleem voordoet?

Bij problemen is de installateur traditioneel de eerste persoon die gecontacteerd wordt. Dat is ook zo wanneer hij enkel de binnenhuisinstallatie – en dus niet het aftakstation – geplaatst heeft. Alleen kan hij in dat geval niet zomaar alle problemen oplossen.

De installateur is dan namelijk niet verantwoordelijk voor het onderhoud van het toestel, noch mag hij er zomaar aan ingrijpen.

Om zijn klanten niet onnodig lang in de kou te laten zitten en ze indien nodig meteen naar de juiste partij te kunnen doorverwijzen, is het daarom zaak om het probleem zo snel mogelijk te lokaliseren.

Is er bijvoorbeeld geen verwarming, maar wel sanitair warm water, dan zal het probleem zich hoogstwaarschijnlijk op het verwarmingsnet bevinden; is er geen van beide, dan is de kans groot dat een probleem in het aftakstation aan de basis ligt. Door een aantal gerichte vragen te stellen, kan de installateur vaak al uit een telefonisch gesprek afleiden of hij effectief moet tussenkomen, dan wel de klant naar de warmtenetbeheerder moet doorverwijzen.

Heeft de installateur het aftakstation wél zelf geplaatst, dan is zijn tussenkomst bij problemen uiteraard wel vereist en dient hij dan ook het onderhoud op zich te nemen (zie ook kaderstuk Ik moet een aftakstation plaatsen). 

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Elise Noyez
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine