Winnaars van de Groente- en fruitambassadeur 2024
In juni werden de winnaars van de Groente- en fruitambassadeur 2024 gelauwerd in drie categorieën: buurtsupers, speciaalzaken/marktkramen en, nieuw deze editie, de categorie hoevewinkels. De wedstrijd, die voorheen bekend stond als Groentevakman, is ondertussen al aan zijn tiende editie toe en is een initiatief van VLAM in samenwerking met Boerenbond, Buurtsuper.be, Coöperatie Hoogstraten, BelOrta en REO Veiling, met de steun van Euro Pool System.
Uitstekend lokmiddel
Een uitnodigende groente- en fruittoog is een uitstekend lokmiddel voor een zelfstandige onderneming, want consumenten associëren kwalitatieve versproducten met een kwaliteitsvolle zaak. Met een aantrekkelijke groente- en fruittoog krik je dus meteen het imago op van je hele winkel. En door producten van bij ons in de kijker te zetten, speel je bovendien in op de groeiende vraag van consumenten naar lokale producten.
Met de wedstrijd ‘Groente- en fruitambassadeur’ willen VLAM en zijn partners de versverantwoordelijken en hun team hiervoor motiveren en hen belonen voor hun dagelijkse inspanningen om groenten en fruit van bij ons in de kijker te zetten.
Met een aantrekkelijke groente- en fruittoog krik je meteen het imago op van je hele winkel
Verloop van de wedstrijd
Alle zelfstandige buurtsupermarkten, speciaalzaken/marktkramers en hoevewinkels in Vlaanderen konden zich inschrijven voor de wedstrijd 'Groente- en fruitambassadeur'. De deelnemers van de wedstrijd hadden van 19 februari tot 25 maart de tijd om hun kandidatuur in te dienen via de website groentefruitambassadeur.be. Een expertenjury beoordeelde de kandidaturen.
Wie naar de volgende ronde mocht, kreeg twee mystery shoppers over de vloer. Zij beoordeelden de kandidaten op een tiental criteria, zoals de aantrekkelijkheid van hun toonbank en het aanbod van verse Belgische groenten en fruit.
De deelnemers kregen vervolgens de opdracht om een creatieve promotieactie te bedenken met lokale groenten en lokaal fruit.
Categorie buurtsupers
Winnaar
Carrefour Market Sint-Niklaas is de Groente- en fruitambassadeur 2024 in de categorie buurtsupers. Deze buurtsupermarkt streeft ernaar om haar klanten iedere dag verse groenten en vers fruit van topkwaliteit aan te bieden.
Tijdens de wedstrijd slaagde Carrefour Market Sint-Niklaas erin de mystery shoppers het sterkst te imponeren met de versheid van hun groente- en fruitrayon, de netheid en overzichtelijkheid van de winkel en de klantvriendelijkheid van het team. Daarnaast viel hun promotieactie ook erg in de smaak bij de jury. Het team van Carrefour Market Sint-Niklaas bedacht een actie waarmee ze de Belgische groenten en fruit in de kijker plaatsten. De actie kreeg de naam ‘Groeten uit België’. Grote postkaarten en Belgische vlagjes werden voorzien in de winkel en online werd een wedstrijd gehouden waarmee de klant een bon van 150 euro kon winnen.
Carrefour Market Sint-Niklaas: “Elke dag in onze winkel is een feest! Wij hebben een heel warm team en heel veel vaste klanten die om verschillende redenen bij ons komen, soms dagelijks. Een daarvan is zeker onze uitgebreide keuze op de versafdeling, groenten en fruit. We merken dat voor onze klanten het lokale aspect echt belangrijk is. Door met lokale boeren en ondernemers te werken kunnen ze zo alles onder één dak terugvinden en wordt het samenhangend gevoel in onze winkel versterkt.”
Finalisten
Het zilver ging naar Spar Lichtaart uit Lichtaart, met een team dat er dagelijks naar streeft om versheid en smaak met zorgvuldig geselecteerde lokale producten te combineren. In hun vernieuwde winkel staan de groenten en fruit pertinent te blinken bij het binnenkomen.
Brons ging naar B2 Supermarkt Broekmans uit Heusden-Zolder, een buurtsuper met een familiaal karakter en met een hart voor lokale producten, kwaliteit en klantgerichtheid. Het team zet zich dagelijks in om lokale producten te presenteren voor hun klanten, want ‘van eigen bodem is verser en lekkerder’.
Categorie speciaalzaken/marktkramers
Winnaar
’t Hovenierke uit Zedelgem mag de titel Groente- en fruitambassadeur 2024 in de categorie Speciaalzaken/marktkramers in ontvangst nemen. Ze staan voor kwaliteit en versheid in een leuke sfeer en geven dagelijks advies aan hun klanten over hun lokale aanbod.
De mystery shoppers waren bij ’t Hovenierke het meest onder de indruk van de mooie, kleurrijke en overzichtelijke presentatie, de versheid van de producten, de netheid van de winkel en de klantvriendelijkheid. De jury vond de actie van deze speciaalzaak charmant. De klant kreeg bij aankoop van twee Belgische producten een lotje, waarbij drie tickets voor een bedrijfsbezoek aan de frambozenboer, een kookboek of fruitmand te winnen waren.
’t Hovenierke: “Wij staan voor kwaliteit, dat betekent lokale verse producten. Met een vleugje vriendelijkheid en een beetje extra energie, krijg je bij ’t Hovenierke.”
Finalisten
Groenten & Fruit Vandeputte - De Smet uit Zedelgem behaalde zilver in deze categorie. Zij laten zich graag uitdagen, willen nieuwe ideeën opdoen en streven naar een kwalitatieve winkel. Ze staan borg voor een dagelijkse aanvoer van verse seizoensgroenten en -fruit die met zorg worden uitgezocht bij de groothandel, lokale telers en veiling.
Groenten & Fruit Isabelle uit Kortrijk kreeg brons. Zij laten hun klanten graag op ontdekking gaan tussen hun aanbod van Belgische seizoensproducten. Ze doen dat door elke week wel iets anders aan te bieden. Goede relaties onderhouden met lokale producenten is eveneens hun stokpaardje.
Categorie hoevewinkels
Winnaar
Hoeve Lambrecht - Baart uit Sint-Eloois-Vijve sleept de titel Groente- en fruitambassadeur 2024 in de wacht voor de categorie hoevewinkels. Alles ademt hier ‘lokaal’. De overgrote meerderheid van hun producten halen ze rechtstreeks bij de teler, de rest komt van bij de groothandel. En dan nog gaat de voorkeur altijd uit naar Belgisch product.
De mystery shoppers waren zeer onder de indruk van het transparante karakter van de producten in de verstoog. Bij elk product stond een bordje met daarop de naam van het product en de naam en plaats van de teler. Daarnaast viel de versheid, orde en klantvriendelijkheid op. De jury koos hun actie uit de inzendingen, waarbij tijdens een quiche-veertiendaagse, drie verschillende quicheboxen werden aangeboden om thuis zelf aan de slag te gaan. Het wedstrijdelement bestond uit een quichequiz waarbij je waardebonnen kon winnen.
Hoeve Lambrecht - Baart: “Als fruittelers weten we hoe belangrijk het is dat onze eigen Belgische producten een plaats krijgen in de winkelrekken. Dit ligt dan ook aan de basis van onze visie voor de producten in onze hoevewinkel. Als er dan een wedstrijd georganiseerd wordt die dit precies in de kijker wil zetten, dan is het voor ons een evidentie en een plezier om hieraan deel te nemen. Er werd gevraagd om op te sommen welke groenten en fruit van Belgische origine zijn. Bij ons is het makkelijker om op te sommen wat er niet van Belgische origine is. Als dat geen perfecte basis is om deel te nemen aan een wedstrijd die dit precies in de kijker zet.”
Finalisten
Het zilver ging naar Fruithoeve ’t Beurtegoed uit Sint-Eloois-Winkel. Zij willen graag de afstand tussen consument en producent verkleinen en hen het waarom en hoe uitleggen van hun teelten en de passie voor hun producten.
Het brons werd verdiend door Kwekerij Demedts - De Mey uit Gits. Hun doel is om zoveel mogelijk zelf te telen of aan te kopen bij lokale telers. Ze selecteren hun dagverse groenten en fruit met de nodige aandacht voor kwaliteit en zorg voor het milieu.
Prijzenpakket
Alle deelnemers ontvangen twee individuele rapporten van de mystery shopper aan hun zaak.
De winnaar van de Groente- en Fruitambassadeur in elke categorie kreeg daarbovenop een cheque van 1.000 euro, schorten van Lekker van bij ons, promotiemateriaal om de overwinning in de kijker te zetten op het winkelpunt én media-aandacht: de winnaars worden onder meer in de kijker gezet via de verschillende communicatiekanalen van de organiserende partners.
De prijsoverhandiging vond plaats op het winkelpunt van de winnaars.