Plantaardige voedingsproducten

Albert Heijn blijft de meest vegan-vriendelijke supermarkt 

Discounters maken inhaalbeweging qua aanbod en prijsverschillen 

Vegan food
 Het doel van de ranking is om retailers te stimuleren om meer in te zetten op plantaardige voeding, het aanbod te verbeteren en de prijsverschillen tussen plantaardige en dierlijke voeding weg te werken

Volgens onderzoek van BE Vegan en ProVeg België blijven Albert Heijn en Delhaize de ketens met het grootste plantaardige aanbod. Colruyt volgt op de derde plaats, en steekt daarmee Carrefour voorbij, dat naar de vierde plaats zakt. Bij de discounters komt Lidl op de eerste plaats, gevolgd door Aldi.

Stimulans voor plantaardige voeding

Hetzelfde onderzoek werd ook in 2019 en 2022 uitgevoerd. Het doel van de ranking is om retailers te stimuleren om meer in te zetten op plantaardige voeding, het aanbod te verbeteren en de prijsverschillen tussen plantaardige en dierlijke voeding weg te werken. Het is al voor de derde keer dat Albert Heijn het best scoort in deze ranking. Het verschil met Delhaize, dat op de tweede plaats staat, is echter miniem. Binnen de categorie zuivelvervangers stoot Delhaize Albert Heijn zelfs van de eerste plaats. 

Terra Label van Albert Heijn

Raf Van den Heuvel, country manager Albert Heijn België: “Dit is een fantastische erkenning waar we heel blij mee zijn – want we timmeren al jaren aan een lekker en ruim assortiment van plantaardige producten. Vorig jaar introduceerden we Terra, ons eigenmerk-label van 100% plantaardige producten. Een schot in de roos dat ons bevestigt dat steeds meer klanten bewust op zoek gaan naar plantaardige opties die lekker, verrassend én betaalbaar zijn. Trouw aan onze missie, blijven we trouwens innoveren. Er komen straks weer heel wat mooie plantaardige nieuwkomers aan.”

Uitbreiding aanbod bij Colruyt

Voor het eerst scoort Colruyt beter dan Carrefour. Vooral de uitbreiding aan kant-en-klare plantaardige maaltijden zorgt ervoor dat Colruyt op de derde plaats komt te staan. Er is meer keuze aan gemakkelijke, plantaardige maaltijdopties. Ook op het gebied van vlees- en visvervangers maakt Colruyt een inhaalbeweging: het aanbod steeg met 30% sinds 2022 en bij plantaardige charcuterie en worst is het aanbod zelfs verdubbeld. Een groot assortiment aan vegetarische producten is sinds 2022 ook volledig plantaardig geworden.

Prijsverschillen verdwijnen 

Lidl en Aldi besteden ten opzichte van de voorbije jaren duidelijk meer aandacht aan plantaardige voeding. Zowel het aanbod als de prijszetting van plantaardige producten is verbeterd. Sinds mei 2024 is er bij Lidl zelfs geen prijsverschil meer tussen plantaardige en dierlijke producten. Dat is een stap in de goede richting, want uit iVOX-onderzoek begin dit jaar blijkt dat bij velen de perceptie leeft dat plantaardige voeding duurder is. Lidl rekent zo af met een van de belangrijkste drempels die mensen ervan weerhoudt om plantaardig te gaan eten.

Meer vertrouwen in het V-Label

Wat labeling betreft, gebruikt vooral Carrefour consequent het officiële V-Label keurmerk voor plantaardige producten. Ook Aldi en Lidl maken steeds meer gebruik van het V-Label, en dat is van groot belang voor consumenten. Uit onderzoek van iVOX in opdracht van ProVeg België begin dit jaar blijkt namelijk dat het vertrouwen in het V-Label in 2024 met 9% is gestegen ten opzichte van 2022. 85% van de consumenten geeft ondertussen aan het keurmerk te vertrouwen. Bovendien let 63% op het V-Label tijdens het shoppen. Supermarkten kunnen plantaardige producten dus meer in de kijker zetten door het officiële V-Label duidelijk zichtbaar op hun productverpakkingen te plaatsen.

Weg naar meer plantaardig is ingeslagen

Na het opstellen van de ranking gaan ProVeg en BE Vegan in gesprek met de onderzochte retailers om de bevindingen te kaderen. Uit die gesprekken blijkt dat ze bijna allemaal de weg richting meer plantaardige voeding zijn ingeslagen. Hierbij leggen ze andere accenten naar de consumenten toe. Bij sommige supermarkten kun je terecht voor een uitgebreid aanbod met veel verschillende producten, terwijl je bij discounters minder keuze, maar goedkopere opties hebt. Uit dit onderzoek wordt het wel duidelijk dat het steeds makkelijker wordt om plantaardige producten te vinden in de reguliere supermarkten.

Over het onderzoek 
Dit onderzoek is een initiatief van BE Vegan en ProVeg België en kadert binnen een Europees project, dat geleid werd door de Albert Schweitzer Foundation, waarbij ook in Duitsland, Tsjechië, Portugal en Polen werd gekeken naar het vegan aanbod in de grootste supermarkten. 

In Vlaanderen en Brussel zijn Albert Heijn, Aldi, Carrefour, Colruyt, Delhaize en Lidl met elkaar vergeleken. Het onderzoek heeft plaatsgevonden in vijf steden: Antwerpen, Brussel, Gent, Kortrijk en Hasselt. De beoordeling omvat zowel een algemene score voor het assortiment van plantaardige producten als een ranking gebaseerd op vijf verschillende productcategorieën:
- vlees- en visvervangers
- zuivelvervangers
- kant-en-klare maaltijden 
- sauzen en spreads
- koekjes, chocolade en snacks

Het totaal aantal plantaardige producten is het meest gegroeid bij Aldi (23%) en Delhaize (13%).

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Tom D'Halluin
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine