Food retailPremium

Tips voor retailers om personeel aan zich te binden

Met digitale tool stuurt werknemer zelf carrièrepad

HR in retail
Ook werknemers in de winkel hebben meer toegang tot digitale platforms. En dat komt nieuwe hr-tools alleen maar ten goede (copyright GettyImages - Workday)

De retailsector heeft het zwaar te verduren gekregen de laatste jaren en dan wel vooral op organisatorisch vlak. En tijdens corona zijn werknemers zich de vraag gaan stellen of ze wel gelukkig waren met hun job. Retailers staan voor nieuwe uitdagingen op het vlak van hr als ze hun medewerkers willen aan zich binden. Een hr-tool waarmee de werknemers mee hun carrièrepad uitstippelen, kan hier nuttig zijn.

Corona impacteert hr

Planningen bijwerken

Als we meer specifiek kijken naar de supermarkten: daar was het in het begin van de coronapandemie werkelijk alle hens aan dek. Werknemers die normaal niet in de winkel stonden, moesten daar gaan bijspringen. Werknemers vielen uit en planningen moesten continu worden bijgewerkt.

Hr-pakket

En doordat er buiten de werkuren minder afleiding mogelijk was, stelden werknemers zich vragen bij hun job: wil ik dit wel allemaal en sta ik nog wel op de juiste plaats? Om te weten te komen welke impact dat had op het vlak van human resources, spraken we met Dorien Roes - countrymanager van Workday Belux. Workday is een softwarebedrijf gericht op finance en hr. Er bestaan inderdaad pakketten om het volledige hr-beleid – van hire tot retire, zoals Dorien zegt – in goede banen te leiden. En dat dus voor elke werknemer, vanaf het moment dat hij solliciteert tot hij met pensioen gaat.

Tien tips & tricks voor werkgevers
1. Geef werknemers toegang tot een hr-tool om hun carrièrepad mee vorm te geven; zo creëer je meer autonomie voor hen
2. Zet er ook bijvoorbeeld hun salarissheets op;
3. Zie werknemers niet langer als een kostenpost;
4. Luister naar je werknemers; stuur ze bijvoorbeeld wekelijks een vijfvragen-tevredenheidslijstje dat ze anoniem kunnen beantwoorden;
5. Analyseer digitale data om de ervaringen van de werknemers te meten;
6. Bepaal wat er speelt in uw onderneming en werk er concreet op;
7. Reik dus oplossingen aan overeenkomstig de verwachtingen van uw werknemers;
8. Of communiceer erover en zeg waarom iets niet (direct) kan;
9. Organiseer opleidingen die de werknemers andere skills leert, zodat ze mee kunnen groeien overeenkomstig de veranderende noden binnen de retail;
10. Geef uw werknemers de mogelijkheid (digitaal) een performancegesprek aan te vragen met hun manager.

Meer IT-ers nodig

Dorien Roes
Dorien Roes: "Als werkgever weten wat er binnen het bedrijf speelt, dat is cruciaal voor de groei ervan.”

Nood aan fexibiliteit

Workday voerde studies uit naar de bevindingen in de retailsector wereldwijd, ook vóór corona. Daaruit bleken steeds weer twee zaken: werknemers waren niet tevreden over hun salaris (dat zou lager liggen dan die voor gelijkaardige jobs in andere sectoren) en over hun onregelmatig werkschema. In volle coronaperiode moesten ze zich nóg flexibeler opstellen. En dat was niet alleen zo in supermarkten maar ook in andere detailhandels, die dicht moesten, dan weer open konden, maar wel voor een beperkt aantal klanten enzovoort.

Veranderde jobinhoud

Bovendien zagen werknemers hun jobinhoud veranderen. Dat kwam onder meer omdat omnichannel plots en snel belangrijker werd, de omzet via click & collect groeide fors. En aan kassa’s veranderde een en ander en betaling via selfscans werd gepromoot. Retailers hadden meer werkkrachten nodig – wat dan weer een druk legde op de marges – en andere profielen: meer IT'ers en data-analisten. En die waren sowieso al schaars.

Ongelukkige werknemers

Dorien: “Uit een onderzoek in negen Europese landen gedaan tussen 28 oktober en 18 november 2020, bleek dat werknemers in retail en hospitalen zich het meest moe en ongelukkig voelden.”

"Luister naar je werknemers; stuur ze bijvoorbeeld een tevredenheidslijstje dat ze anoniem kunnen beantwoorden"

Hr-uitdagingen

Acties van werkgevers

De coronastorm met zijn gevolgen voor de retailers en hun werknemers mag dan wel zijn gaan liggen, toch heeft die storm een en ander in gang gezet: werknemers stelden zich vragen over hun job en hun privéleven. Hoe word ik gelukkiger in beide? Werkgevers staan bij hun vraag stil en ondernemen actie om talent aan te trekken en te behouden. Want de noden en wensen van werknemers evolueren. Waarin liggen de hr-uitdagingen binnen de retailsector?

Talent behouden

Ten eerste: het is geen sinecure om personeel te vinden. En dat geldt voor alle sectoren nu blijkt dat er vandaag meer dan 50% meer vacatures zijn dan eind 2020. Ten tweede: het is (dus) van absoluut belang dat retailers hun werknemers aan boord kunnen houden. En hoe kunnen ze ervoor zorgen dat de cijfers voor ziekteverzuim niet verder stijgen? Het moge duidelijk zijn dat dit alles niet zomaar wordt opgelost door hogere lonen uit te keren …

Vijf dingen die de werkgever dient te onthouden
Uit de studie van Workday bleek dat bedrijven in het algemeen maar beter rekening gaan houden met de volgende vijf speerpunten:
1. inclusiviteit, diversiteit, behoren tot, gelijkheid – als werknemers zich gelijk behandeld voelen, voelen ze zich ook betrokken
2. verdere digitalisering – niet alleen om de business beter te laten lopen maar ook om de werknemers virtuele en digitale ondersteuning te geven (zie verder)
3. werknemerservaringen (‘employee experiences’) – en wel ervaringen die werknemers verbinden, ondersteunen en inspireren en aanzetten tot een flexibele manier van werken
4. wendbare organisatie (‘agile’) – om de expertise van personeel bij te sturen zodat werknemers snel efficiënter worden daar en wanneer nodig
5. vaardigheden (‘skills’) – achterhalen waar de lacunes zitten bij de werknemers op het vlak van kennis en vaardigheden; oplossingen aanreiken zodat ze hun vaardigheden verder kunnen ontwikkelen volgens hun behoeftes

Employee voice

We vragen aan Dorien om iets specifieker te zijn voor de retailsector. Hoe kunnen retailers attractief blijven? Hoe creëren ze een groeipad voor de werknemers om ze aan hen te binden? Ze meent dat retailers die luisteren naar hun werknemers + rekening houden met hun veranderende verwachtingen – én navenant acties faciliteren – het verschil kunnen maken. Om het in hippe terminologie te zeggen: ‘employee voice’ + ‘employee experience’. “De werkgever heeft daar zelf uiteraard ook baat bij: gemotiveerde medewerkers gaan beter om met klanten en als werkgever weten wat er binnen het bedrijf speelt, dat is cruciaal voor de groei ervan.”

HR in retail
Als werknemers zich gelijk behandeld voelen, voelen ze zich ook betrokken (copyright GettyImages - Workday)

Hr-app als oplossing

Werknemer beheert

Hoe kan een retailbedrijf dat alles managen? Wat kan het doen opdat zijn werknemers zelf een en ander in handen kan nemen? Dorien: “Hier komt dan de digitalisering als oplossing kijken. Er bestaan tools die de loopbaan van een werknemer mee managen, apps waarmee hij bijvoorbeeld een vakantiedag kan aanvragen, of om te zien of hij een bepaalde opleiding kan volgen als hij wil evolueren, of hij leest er de planning voor volgende week, enzovoort.“

Minder overlegmomenten

Zo’n hr-tool bespaart de werknemer en de werkgever niet alleen veel overlegmomenten uit, maar omdat de werknemer voor een stuk zelf direct aan de knoppen zit, zal hij zich nog meer verbonden voelen met het bedrijf. Corona heeft het feit versneld dat ook de 80% blue collars, die in de winkel staan en maar weinig digitale connectie hadden met de onderneming, meer digitale toegang kregen tot bepaalde platforms. En dat komt die hr-tools alleen maar ten goede.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Charlotte De Noose
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine