Shop design awardsPremium

Lenaerts Bagage & Lederwaren

 

FIRMA: Different by Design voor Lenaerts Lederwaren
NAAM EN VOORNAAM: Ilse Van Doorsselaere
TELEFOONNUMMER: 0032 15 51 66 27
E-MAILADRES: ilse@differentbydesign.be
PROJECT: Uitbreiding en winkelvernieuwing van Lenaerts Bagage & Lederwaren.
DOELSTELLING(EN): Verbouwing & inrichting van een recent aangekocht buurpand en integratie van de bestaande winkel in het vernieuwde concept. Concept en materiaalkeuze attractief afstemmen voor verschillende zones, zijnde verschillende doelgroepen variërend in leeftijd en toepassing.
LOCATIE VAN HET PROJECT: Bruul 77-79 te Mechelen
ONTWERPER(S) VAN HET PROJECT: Different by Design
UITVOERDER(S) VAN HET PROJECT: Different by Design
BUDGETTERING: 
Vooropgesteld budget: 415.000 euro
Uiteindelijk budget/totale kostprijs van het project: 383.500 euro (excl. IT-investeringen)

 

Lenaerts Bagage & LederwarenLenaerts Bagage & Lederwaren

 

Architectuur/design

Hoe is de ontwerp van de winkel opgevat (zowel buiten als binnen)?

De rode draad/stippellijn neemt je mee doorheen de hele winkel. Enerzijds staat deze voor het vakmanschap van de 5de generatie lederwarenspecialisten, begonnen in 1870 als zadelmakers. Anderzijds verwijst de lijn ook naar het travelthema: een reisroute naar verschillende bestemmingen. Vanaf de buitenzijde is het travelgevoel reeds merkbaar dankzij de Cape Town-visual en de skyline in het Bruulcenter.

 

Hoe staat de architectuur ten dienste van de winkel en/of klanten?

- Betonnen skelet zichtbaar na afbraak van mezzaninevloer;
- Zichtbare welfsels in wafelstructuur en het afstemmen van schijfplafonds voor verlichting;
- Vernieuwen etalage/entree bestaand pand: meteen aan winkelstraat;
- Bijkomend aangekocht pand: entree verplaatst naar voorgevel – toegankelijker d.m.v. schuifdeuren;
- Het samenvoegen van het bestaande pand (Bruul 77 – anno 1948) met een semi-industriële betonarchitectuur (Bruul 79 – anno 1980) schept een variatie van verschillende plafondhoogtes. De zichtbare structurele elementen ondersteunen de segmentering van de verschillende productzones; nl. het recent slopen van de mezzanine creëert een 5 meter hoge ruimte die rust uitstraalt bij klanten en personeel en de product display ten goede komt;
- De gevel van het pand Bruul 77 werd ook uniform met de gevel van het Bruulcenter geschilderd en de ramen werden zwart geschilderd (huisstijl).

 

Welke waren uitdagingen voor de implementatie (bv. tijdens de uitvoering) en hoe is dit opgelost?

- Zichtbaarheid treden & hellend vlak tussen beide panden – opgelost d.m.v. led-strips en noppen in vloertegels;
- Hoogte van de verschillende vloeren;
- Vloeiende overgang tussen de verschillende zones & doelgroepen;
- Rioleringsputten bovenliggende appartementen toegankelijk houden;
- herkenbaar verhaal binnen/buiten (winkelstraat & Bruulcenter);
- Upcycling van bestaande meubilair geïntegreerd in nieuw concept en aangevuld met nieuw maatwerk meubilair om het budgettair realistisch te houden;
- Soepele vloer op bestaande tegelvloer met verschillende vloerniveaus;
- Toegang tot kelder in etalage – verdoken vloerluik onder verrijdbaar zitelement.

 

Invulling ruimte

In welke zones is de winkel ingedeeld en waarom?

- De winkel is ingedeeld in 4 zones naargelang de doelgroep: fashion (handtassen), business, travel en teens.
- Indeling naar functie: etalages, lounge, afrekenpunt, servicepunt, digitale integratie van productinformatie, kinderhoek en productpresentatie zowel verticaal (steigerhouten wand) als horizontaal (hotspots, legplanken en presentatiepodia), infotainment rond lederbewerking uit eigen atelier. (foto lederhoek)

 

Is er een bepaalde routing uitgetekend?

De huisstijl van Lenaerts Bagage & Lederwaren was als DNA het vertrekpunt en werd als rode draad heel duidelijk uitgewerkt in het concept. De rode stippellijn op de vloer neemt je vanaf de entrees mee doorheen het hele pand (routing/flow) en staat symbool voor de zadelstikking op luxe lederwaren alsook de reisroutes naar verschillende bestemmingen (duiding/beleving). De dubbele combinatie van vakmanschap en kennis waar Lenaerts voor staat.

 

In welke mate speelt de verlichting een rol bij de indeling van de ruimte/zones?

Aangepaste led-verlichting (3000K) voor een warme, huiselijke sfeer aangepast in functie van plafondhoogte en zonering:
- inbouwspots in damesafdeling/handtassen;
- inbouwspots in business;
- rails met spots t.h.v. teens & travel in combinatie met inbouwspots in afgeronde schijfplafonds;
- houten pendelarmaturen boven afrekenpunt geven een warme en vertrouwelijke sfeer. (foto afrekenpunt)

 

Hoe is de etalage opgevat?

Lenaerts Bagage & Lederwaren

Meteen aan de straatkant hebben beide panden een etalageruimte, terwijl het Bruulcenter te weinig foot flow heeft om het als een etalage te zien, maar eerder noodzakelijk als wandpresentatie in de winkel. Daarom hebben we verschillende doorzichten gecreëerd wat een binnen-buitenrelatie ondersteunt.

Een etalage in het Bruulcenter werd bestickerd met een selfiewand New York, een voorbeeld van instagramability.

Naast de digitale etalage op de webshop werd de fysieke etalage beperkt in ruimte en vloeit ze naadloos over in productpresentatie in de winkel. Dit werkt drempelverlagend en triggert potentiële klanten onbewust om de winkel binnen te lopen.

Na deze verbouwing fungeert de steigerhouten wand tegelijk als etalage en productdisplay op de winkelvloer wat de binnen-buitenrelatie ondersteunt en verassende doorzichten oplevert. (foto steigerhouten wand)

 

Keuze materialen

Welke zijn de voornaamste materialen die werden gebruikt?

- Op het gebied van interieur:

  • Vloer: soepele antracietgrijze vloer in leisteenimitatie;
  • Steigerhouten wand met geïntegreerd presentatiesysteem voor rugzakken teens;
  • Doorzichtige toonbank voor presentatie kleine lederwaren;
  • Zichtbare, betonnen welfsels werden behouden en aluminiumgrijs gespoten om de semi-industriële look te ondersteunen, opgeleukt met afgeronde schijfplafonds en focusverlichting.

- Op het gebied van meubilair:

  • Witte HPL-legplanken met ingefreesde led-strip;
  • Presentatiemeubels in gepoederlakt staal om de afgeronde hoeken te creëren;
  • Hotspots: rood gelakte stalen zuiltjes om product in de kijker te zetten (tevens conceptkleur voor Lenaerts Bagage & Lederwaren);
  • Zitmeubilair in hout en streepjesstof & zitpoefjes in ecoleder;
  • De zilvergrijze look van plafond en service desk (aluminium details) zijn geïnspireerd op de aluminium reiskoffers van professionele fotografen en privéjets.

- Op het gebied van aankleding:

  • Inspiratiebeelden van verschillende citytrips, panoramisch beeld buiten/binnen en close-up op spiegels met uitsnijding van eigen silhouet (foto visual & foto passpiegel);
  • Rode draad: doorlopende bestickering op vloer, wanden en meubilair;
  • Vrije wand op hoogte wordt regelmatig ingevuld als expositieruimte voor lokale kunstenaars;
  • Lederhuiden in de infotainmenthoek.

 

In welke mate dragen de gebruikte materialen bij aan het concept/ de beleving die de de winkel wil uitstralen?

- De rode stippellijn, tevens conceptkleur van Lenaerts, zorgt voor een begeleide route doorheen de winkel langs de verschillende zones. Dit maakt overduidelijk dat het merk Lenaerts in deze multibrandstore staat voor begeleiding.
- Handgemaakte creaties uit eigen atelier en tastbare lederhuiden ondersteunen de totale lederbeleving en het vakmanschap. De storytelling wordt compleet door demovideo’s die het productieproces stap voor stap van lederhuid tot afgewerkt product in beeld brengen, een typisch voorbeeld van authenticiteit en sensoriële beleving.
- Verschillende geuren werden zorgvuldig uitgezocht naargelang de doelgroepzones om de klant in de juiste sfeer te brengen, wat nog geaccentueerd wordt door de verschillende genres in achtergrondmuziek.

 

Is er rekening gehouden met de beoogde klanten bij de keuze van de materialen?

- keuze van de zone per materiaal:

  • lederwaren:
    * neutrale, witte HPL met linnentextuur;
    * handtassen: onderkasten in licht eiken met ledverlichting in presentatie legplanken.
  • teens:
    * steigerhouten wand met rugzakkenpresentatie; * loungemeubel met gestreepte kussens en rode accenten.
  • business & travel:
    * inspiratiebeelden, spiegels en rode hotspots; * bestaande welfsels in zilverlak (vliegtuigen); * servicepunt in aluprofieltjes en organische vorm (technisch aspect).

 

Kleuren

Hoe en welke kleuren worden er ingezet om de sfeer en het gevoel in de winkel te sturen?

- Rood (RAL3020/PMS200C) - conceptkleur/huisstijl: gevel, rode draad d.m.v. bestickering, verpakking, hotspots.
- Wit (HPL 9417AJ & RAL9010) – duidelijkheid, rust, neutrale achtergrondkleur producten.
- Zilverlak (RAL9007) & aluminium.
- Soepele, antracietgrijze vloer in leisteenimitatie.
- Steigerhouten wand

 

Verlichting

Hoe is het lichtplan (geheel van soorten verlichting om bepaalde sfeer te creëren en/of klemtonen te leggen) opgevat en waarom?

- Ledverlichting 3000K warm wit (rails en spots zilverkleur);
- Lay-out bestaande plafonds: richtbare inbouwspots;
- Hogere plafonds / vide van bijna 5 meter: led-railverlichting met individueel richtbare spots afgewisseld met afgeronde schijfplafonds met richtbare inbouwspots.

 

Wat is het geschatte verbruik van de verlichting?

35W/m² (totaal geschatte verbruik verlichting, 13.600W)

 

Lenaerts Bagage & LederwarenLenaerts Bagage & Lederwaren

 

Afwerking

Hoe werd er bij het project aandacht geschonken aan een kwaliteitsvolle afwerking?

- Nieuw maatwerkmeubilair in functie van displaynoden met Resopal-laminaat (linnen structuur - type 9417AJ);
- Servicepunt: solid surface top & aluminium profieltjes verticaal-conisch op gebogen meubel (technisch huzarenstukje).

 

Duurzaamheid

Hoe duurzaam is het concept? 

- Upcycling bestaand winkelmeubilair;
- Bestaande tegelvloer bleef (minder afbraak) op beide panden – soepele, wegneembare vloer wordt er overheen gelegd (Moduleo);
- Ledverlichting;
- Structurele architectuur bleef zichtbaar, geen valse plafonds toegevoegd in laatste verbouwing;
- Massief steigerhouten plankenwand;
- Recuperatie van de glazen inkomdeuren Bruul 77.

 

Technologie

Welke technologische tools zijn er geïntegreerd in het winkelconcept om de service, beleving en interactie met de klanten te vergroten?

- 4 interactieve schermen in de winkel, gebaseerd op de data van de webshop (www.lenaerts.be): hier kan de klant via ‘tegels’ bladeren in de collectie die in voorraad is. Ook kan er een barcode gescand worden om van dit product de alternatieve kleuren in voorraad te bekijken.
- Infotainmenthoek rond lederbewerking.
- Kinderhoek met cartoons voor jong & oud.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine