Dak- en gevelspecialist Tectum mikt op duurzame innovatie en duidelijke groei
"met BossCover Circular System een volledig demonteerbaar dak"
Tectum Group is een innovatief en ambitieus familiebedrijf. Als organisatie van bouwondernemers en van verdelers van dak- en gevelproducten voorziet de Limburgse onderneming in duurzame en functionele oplossingen voor de bouwschil van gebouwen. Deze strategie werd in 2021 beloond met de titel van Limburgse Ondernemer van het Jaar. RoofTech had een indringend gesprek met CEO Rudy Evens over de uitdagingen van de sector in het algemeen en die voor Tectum in het bijzonder.
Actief in daken, gevels en distributie
Tectum is een familiebedrijf, actief in de dak- en gevelsector. "Enerzijds voeren we zelf dakwerken uit", steekt CEO Rudy Evens van wal. "Zowel in België, Nederland als Polen. Anderzijds hebben we ook onze distributieactiviteit die zich vooral op België en Nederlands toespitst. Met die tak verdelen we dak- en gevelmaterialen aan de professionele aannemer. Beide afdelingen opereren volledig onafhankelijk van elkaar. Sinds vorig jaar hebben we ook een participatie genomen in een Nederlands bedrijf dat allerhande accessoires in non-ferromaterialen voor daken produceert."

De distributieafdeling is grosso modo opgesplitst in CPE die de professionele partners voorziet van dak- en gevelmaterialen en Mawipex dat EPDM uitlevert aan de groothandels. De uitvoeringstak bestaat uit een vijftal afdelingen die elk over hun eigen specialisatie beschikken, gaande van platte en hellende daken over geventileerde gevels tot groendaken en valbeveiliging.
Constante groei van dubbele cijfers
Tectum gaat voor een constante groei. 2022 betekende voor het bedrijf een omzetstijging van 16%, waarvan 6% te danken was aan de gestegen materiaalkosten. "Op het vlak van de stijgende materiaalprijzen zijn we, net als zovele anderen, het lijdend voorwerp. Vanzelfsprekend proberen we bij onze fabrikanten en leveranciers de scherpst mogelijke prijzen te bedingen. Terwijl we normaliter heel trouw zijn aan onze leveranciers proberen we vandaag de dag toch wat te differentiëren, net om de prijzen zoveel als mogelijk te kunnen drukken. Daarbij kijken we ook naar leveranciers buiten Europa."
"Wij proberen elk jaar een groei van dubbele cijfers te realiseren. Dat gaat zowel om organische groei als om een groei door overnames"
"Wij proberen elk jaar een groei van dubbele cijfers te realiseren", zegt Rudy Evens. "Dat gaat zowel om organische groei als om een groei door overnames. Uiteraard beschikken we over vijfjarenplannen waar targets tegenover staan. De strategische doelstelling van Tectum Group is glashelder: groei staat voorop."

212 miljoen euro in 2022
"Dit doel wordt concreet gemaakt door te streven naar een rendabele geconsolideerde omzet van 250 miljoen euro over de verschillende bedrijven tegen 2025. Met een huidig resultaat van 212 miljoen euro in 2022 blijkt dat onze organisatie op koers ligt."
"Onze bouwmarkt in het algemeen, en de daken- en gevelmarkt in het bijzonder, is aan het consolideren. Dat betekent dat bedrijven zich groeperen en er grotere gehelen ontstaan zowel bij fabrikanten, distributie als aannemerij. We willen daarin geen 'lijdend' voorwerp zijn, maar juist 'leidend'. We willen vorm geven aan die consolidatie in de Benelux en West-Europa. Zonder groei blijven we niet relevant in onze markt, dat is heel duidelijk. Relevante aanwezigheid in de markt betekent relevant zijn voor onze klanten en kansen bieden voor onze medewerkers. De drie gaan hand in hand."
"Onze corebusiness bestaat uit dak- en gevelwerken; er bestaan geen plannen om die activiteiten te gaan uitbreiden. We zijn specialisten in de bouwschil en dat willen we zo houden. Wat we wel van plan zijn, is onze blik nog verder te verruimen naar het buitenland om onze groei verder te zetten. Zoals gezegd, zijn we al actief in Nederland en Polen, maar we willen ook actief worden in andere landen."

"We hebben geen unieke producten. We proberen om iets meer aan te bieden dan onze klant verwacht. Op het vlak van service kunnen we immers wel het verschil maken"
Customer intimacy
Net zoals binnen de volledige bouwsector blijven ook binnen Tectum een aantal bouwstenen brandend actueel, zoals innovatie, duurzaamheid en productontwikkeling, customer intimacy.
"Maar ook digitalisering, data en BI, internationalisering, de uitbouw van de tak Productie ... zijn bijzonder belangrijk. We werken al intensief rond deze thema's, maar recent hebben we ze ook als 'strategisch' bestempeld zodat er meer structuur en middelen voor voorzien worden. Daarnaast staat de klant bij ons centraal; daarom hechten we ook zoveel belang aan het begrip 'customer intimacy'."

"We hebben geen unieke producten. Vergelijkbare producten kunnen klanten ook perfect bij onze concurrenten vinden. Daarom moeten we ons op andere vlakken onderscheiden. We proberen er dus alles aan te doen om de klant te verrassen en iets meer aan te bieden dan hij verwacht. Op het vlak van service kunnen we immers wel het verschil maken."
Circulair daksysteem

Om hun klanten optimaal met de eigen producten te laten werken, ontwikkelde Tectum haar eigen Tectum University. "Dat is een aparte businessunit waar we enerzijds de nadruk leggen op opleidingen en anderzijds op innovatie", verduidelijkt Rudy Evens. "En die moet per definitie ook duurzaam zijn. Die duurzame oplossingen zoeken we ofwel volledig zelf ofwel in samenwerking met andere bedrijven."
"Een voorbeeld daarvan is ons BossCover Circular System, het 100% circulaire daksysteem dat we onlangs lanceerden. Dankzij gepatenteerde systeemonderdelen kan het volledige dak integraal gedemonteerd en hergebruikt worden. Vanuit onze duurzaamheidsfilosofie zijn wij als bedrijf op zoek gegaan naar het circulaire dak dat demonteerbaar en dus gewoon opnieuw bruikbaar is. Dat impliceert dat je nergens lijm gebruikt. Het waterdichtingsmembraan kunnen we hergebruiken en ook de opkanten worden niet verlijmd. In de kim gaan we de waterdichtingsfolie vastklikken. Dit gepatenteerde systeem gaven wij de naam Certefix."
"Ook de dakranden worden vastgeschroefd aan de rand van het dak, opnieuw met een gepatenteerd systeem. De ontwikkeling ervan deden wij in samenwerking met onze partner Claerhout Aluminium. Sinds de lancering van het BossCover Circular System merkten we onmiddellijk dat er veel interesse was in het product."
Circulaire toekomst
Omdat een circulaire toekomst een samenwerking is tussen verschillende partijen, besloten we in maart 2023 een hybride debat te organiseren over circulariteit in de bouw en over circulaire platte daken. Met 70 bouwprofessionals in de zaal en nog eens 160 gasten online, bleek dit een schot in de roos. Ook internationaal willen we met BossCover voet aan de grond krijgen op de markt van circulaire platte daken. Daarom besloten we deel te nemen aan de International Roofing Exhibition in Dallas van 7 tot 9 maart 2023, de belangrijkste beurs op wereldniveau."
"We willen vorm geven aan de consolidatie in de Benelux en West-Europa. We willen daarin geen lijdend voorwerp zijn, maar juist leidend"
tectum university
De andere klemtoon die de Tectum University legt, is de opleiding van dakdekkers. "Zowel onze uitvoeringstak als onze klanten zijn steevast op zoek naar nieuwe werkkrachten. Om die te gaan vormen, proberen we via Tectum University ons steentje bij te dragen. Dat doen we in samenwerking met de VDAB."

"Zij beschikken zelf niet langer over lesgevers in dakbedekking. Daarom zorgen we ervoor dat geïnteresseerde jongeren toch nog kunnen opgeleid worden. Zij kunnen naderhand ofwel bij onszelf terecht in onze aannemerstak of bij onze klanten. We moeten immers niet onder stoelen of banken steken dat de krapte op de arbeidsmarkt de grootste uitdaging vormt voor de ganse sector. We hadden gehoopt dat de overheid ons een duwtje in de rug zou geven door het beroep van dakdekker op de lijst van de knelpuntberoepen te zetten, maar dat is jammer genoeg niet gebeurd. Althans toch niet in Vlaanderen."
"In Wallonië kon dat blijkbaar wel, terwijl er daar nog veel meer werklozen dan in Vlaanderen zijn. Had ook bij ons dakdekker erkend geweest als knelpuntberoep, dan hadden we ook werknemers van buiten de Europese Unie kunnen aannemen en opleiden, terwijl dat nu administratief veel moeilijker ligt."

materialencrisis voorbij?
Een van de uitdagingen waar de volledige bouwsector mee te maken kreeg, was de materialencrisis en de daarbij horende prijsstijgingen. Maar volgens Rudy Evens is die achter de rug. "We merken nu al enige tijd een nivellering van de prijzen en zelfs een daling", zegt hij. "Aluminium, staal en hout zijn goedkoper geworden. Hetzelfde geldt voor dakbedekkingsmaterialen. De prijsstijgingen hebben we in elk geval achter ons gelaten."
"In mijn ogen is het alles of niets: ofwel hergebruik je alle materialen en krijg je terecht zo'n certificaat, ofwel doe je dat deels of niet en dan heb je er geen recht op"
"Wat wel een belangrijke uitdaging blijft voor de volledige sector is de duurzaamheid van waar we mee bezig zijn. We zullen allemaal samen naar oplossingen moeten zoeken om onze stikstofuitstoot te verminderen, naar manieren om cradle-to-cradle te gaan werken en materialen te gaan hergebruiken. De sleutel daartoe is om demonteerbaar te gaan installeren. Op dat vlak liggen er nog heel wat uitdagingen open."
windowdressing en greenwashing
"Als CEO van Tectum ben ik nogal vaak ontgoocheld in de windowdressing of greenwashing van sommige multinationals. Ik had het daarnet over duurzaamheid en cradle-to-cradle. Met Tectum proberen we op dat vlak echt een waardevol steentje bij te dragen en een verschil te maken."

"Ik moet jammer genoeg vaststellen dat bij grotere concurrenten dat niet altijd het geval is. De publiciteit en communicatie lijken veelal belangrijker dan echte duurzame maatregelen. Ik kan voorbeelden geven van bitumenfabrikanten die beschikken over een cradle-to-cradlecertificaat en daar heel wat promotie rond voeren. Maar wanneer je wat dieper gaat graven, moet je vaststellen dat ze zand als bijkomend product gebruiken. Dat mag dan nog gerecycleerd zand zijn, maar in mijn ogen is een cradle-to-cradlecertificaat dan niet terecht."
"Het is dan ook jammer dat je een dergelijk certificaat kan krijgen wanneer je slechts een bepaald percentage haalt van hergebruikte producten. In mijn ogen is het alles of niets: ofwel hergebruik je alle materialen en krijg je terecht zo'n certificaat, ofwel doe je dat deels of niet en dan heb je er geen recht op. Met ons BossCover Circular System zorgen we met Tectum niet alleen voor een volledig demonteerbaar dak, maar ook voor compleet herbruikbare materialen, zodat het afgebroken dak weer de basis vormt voor een nieuw. Dat is voor ons circulair bouwen. Maar het is alvast mijn indruk dat nogal wat fabrikanten daar nog niet onmiddellijk klaar voor zijn."