Traxio Velo blikt optimistisch vooruit naar 2025
Beterschap op komst na uitdagend 2024

Op de afgelopen fietsbeurs Velofollies in Kortrijk Xpo gaf Traxio Velo zijn jaarlijkse persconferentie. Daarbij keek de mobiliteitsfederatie terug op een jaar vol uitdagingen, maar blikte het ook vooruit met hoopvolle signalen voor 2025.
Fietssector in transformatie
Het was Frank Glorieux, algemeen secretaris van Traxio Velo, die de persconferentie opende. Moderator was Ine Beyen. De algemeen secretaris gaf aan dat 2024 wel wat uitdagingen kende. Zo was er de opgebouwde stock die moest worden geliquideerd, maar ook een aantal slechte economische beslissingen werden afgestraft wat zelfs leidde tot faillissement van een aantal marktspelers. Bovendien hield de Belg in 2024 ook de vinger op de knip én kenden we het natste jaar ooit.
Gelukkig was niet alles kommer en kwel afgelopen jaar. Er was ook de groei van de fietsleasing, met opening van nieuwe leasemarkten. Ook steeg het aantal fietskilometers. Daarnaast was de markt ook in beweging. Er waren overnames en investeringen, de tweedehandsmarkt is aan een opkomst bezig en diverse innovatieprojecten doen het beste vermoeden.
Frank Glorieux kon dan ook hoopvol besluiten dat het jaar 2025 beterschap zal brengen.
Resultaten 2024

De conclusies voor het afgelopen fietsjaar liet Traxio Velo ook onderbouwen door cijfermateriaal en analyses. Daarvoor tekenden Kristof Scheys (Gfk NIQ) en Lars Maebe (Brightwolves) present.
Gfk constateerde een daling in de fietsverkoop met 8.2%. Die daling was harder merkbaar bij de mechanische fietsen dan bij de e-bikes. Ook de omzet van de fietswinkels liep terug, met -5.8%. Opnieuw was de daling lichter bij de elektrisch aangedreven fietsen. Op het vlak van gemiddelde prijs was er ook een lichte stijging, met 2,6%. Wel positief is de constatatie dat de Belg in vergelijking met de Nederlander meer investeert in zijn fiets. Voor een e-bike wil een Belg ca. 3.900 euro neertellen, voor een mechanische fiets ongeveer 1.550 euro. Bij de Noorderburen ligt dat bedrag voor een e-bike op een 2.700 euro, een mechanische fiets mag er minder dan 900 euro kosten.
De studie van Brightwolves toonde dan weer een verdubbeling van de fietsretailmarkt sinds 2019, met een aanzienlijk verlaagde groei (7%) in 2023 en een vermoedelijke negatieve groei (-10%) in 2024. Daaronder zijn het vooral de (hele) kleine retailers die lijden; grote(re) retailers kunnen op zijn minst standhouden. Daarom raadde Lars Maebe de fietszaken aan om de ingezette professionalisering verder te zetten. Aanwezige fietshandels kregen na de persconferentie dan ook een boekje met voor hen nuttige tips.

Voorspellingen 2025
Om te proberen inschatten of de consument in 2025 een fiets zal kopen, was Traxio-woordvoerder Filip Rylant aanwezig. Traxio ondervroeg in november 2024 een 2.000-tal Belgen en kon daaruit enkele conclusies trekken.
"40% van de fietsers gaf aan eraan te denken om binnenkort een nieuwe fiets te kopen. Zelfs 60% wil dat binnen de 2 jaar doen. De verwachting is dat in 2025 de fietssector weer zijn normale groeicurve herneemt."
Belangrijk is ook dat 40% van de fietsers aangeeft dat zijn volgende fiets duurder mag zijn dan zijn/haar huidig exemplaar. "Het is hoopgevend om te zien dat mensen bereid zijn om te investeren in degelijk materiaal voor hun toekomstige mobiliteit. Velen houden ook rekening dat hun volgende fiets een e-bike wordt ... die zijn de facto duurder."
Ook voor de fietshandelszaken is er goed nieuws: "74% van de respondenten geeft aan liefst zijn fiets bij zijn lokale fietshandelaar aan te kopen. De fysieke fietswinkel krijgt de voorkeur omwille van de professionele begeleiding en het advies. Ook de kwalitatieve service is een belangrijk pluspunt van de lokale fietszaak."