markante progressie
Rijtest Maxus e Deliver 9
Maxus introduceerde in 2019 met de EV80 een eerste elektrisch aangedreven bestelwagen op de Belgisch-Luxemburgse markt. In twee jaar tijd groeide het gamma met de compacte eDeliver 3 en de grote Deliver 9 diesel. Intussen reden we met de grote elektrische broer van de eDeliver3, de zopas voorgestelde eDeliver 9 en stelden vast dat de Chinese constructeur in korte tijd een markante vooruitgang boekte.
Het grote verschil
Maxus, onder de vleugels van de Chinese SAIC-groep, wil zich specialiseren in het elektrificeren van middelgrote en grote bestelwagens. Nu al is duidelijk dat de eDeliver 9 geleidelijk de EV80 zal vervangen. Die laatste is nog maar net op de markt en de snel geïntroduceerde opvolger is het levende bewijs dat Maxus in slechts enkele maanden tijd opmerkelijke vooruitgang heeft geboekt. Niet enkel op het gebied van voertuigelektrificatie en de daarmee gepaard gaande specifieke e-motor- en batterijtechnologie. Ook op het vlak van design, afwerking, uitrusting en gamma-opbouw heeft Maxus in een zeer korte tijdspanne de bakens weten te verzetten.

Wie de Maxus-kansen op succes twee jaar geleden laag heeft ingeschat, wordt na een proefrit met de eDeliver 9 op andere ideeën gebracht. Deze full electric bestelwagen heeft voldoende troeven aan boord om met reële kans op succes de strijd aan te gaan met geëlektrificeerde uitvoeringen van in dit marktsegment gevestigde waarden zoals o.a. de VW e-Crafter, Renault e-Master, Fiat e-Ducato of Mercedes e-Sprinter. Vergelijkbare concurrenten naar grootte en laadvolume maar met het grote verschil dat die eDeliver 9 geen eenvoudige conversie is van een oorspronkelijk als dieselversie ontwikkeld model. Deze Maxus is van bij het begin ontwikkeld om zowel verbrandings- als e-motoren als aandrijving te benutten. Waarbij van meet af aan dus ook rekening kon worden gehouden met het voorzien van extra ruimte om grote batterijpacks te huisvesten.

Drie koetswerken
De Maxus eDeliver 9 wordt van bij de lancering beschikbaar in twee koetswerkversies met N1-homologatie, en één uitvoering met N2-homologatie tot 4,05 ton. Voor de N1-gehomologeerde uitvoeringen zijn dat L2H2 en L3H2. Middellange en lange wielbasis dus in combinatie met H2-hoogte. Met laadvolumes van 9,7 en 11 m³ en laadvermogens van 860, 980 en 1.200 kg, afhankelijk van de gekozen batterij.
Ook het N2 gehomologeerde koetswerk (L3H3) met verhoogd dak en een nuttig laadvermogen van 1.350 kg is meteen beschikbaar. Met een MTM van 4,05 ton vereist deze uitvoering wel een C-rijbewijs en daarom wordt deze variant standaard voorzien van tachograaf en uitgerust met een 90 km/u snelheidsbegrenzing. Alle andere versies hebben een snelheidsbegrenzing bij 100 km/u. Begin volgend jaar wordt het eDeliver 9 koetswerkgamma verder uitgebreid met een chassis-cabineversie.

Eén enkel uitrustingsniveau
Maxus voorziet voor de eDeliver 9 één enkel uitrustingsniveau met een compleet aanbod aan comfort- en veiligheidsvoorziening. Inbegrepen dus de achteruitrijcamera, het 10-duims centraal gemonteerde aanraakscherm met handige aanraakbediening en een vlotte toegang tot smartphoneconnectiviteit en infotainment. Standaard zijn ook de parkeersensoren voor en achter én airconditioning. Alle versies beschikken verder over dodehoekbewaking, bandendruksensoren en zes airbags waarbij zelfs gordijnairbags, een unicum in dit segment. De versies met lange wielbasis (L3) zien die veiligheidsuitrusting nog uitgebreid met automatische noodremfunctie, adaptieve cruise control en een rijstrookassistentie.

één e-motor, drie batterijpacks
Ook al deelt hij het platform met de Deliver 9 diesel, die zowel met voorwiel- als achterwielaandrijving kan geleverd worden, de eDeliver 9 zal altijd op de voorwielen aangedreven worden. In de eDeliver 9 wordt de ruimte, die in de diesels door de achterwielaandrijving wordt ingenomen, benut om de batterijen onder te brengen.
De tussen de voorwielen gemonteerde e-motor van de eDeliver 9 is voor alle versies, en ongeacht het batterijpacket, identiek. In alle versies voorziet diezelfde krachtbron tevens in een maximum vermogen van 204 pk en een gezonde werkijver van 310 Nm. Met de sequentiële bediening van de versnellingspook kan bij het afremmen op de e-motor gekozen worden uit drie verschillende (energie)recuperatieprogramma’s. Maximale recuperatie heeft volgens Maxus bijgedragen tot gunstige (opgegeven) WLTP-waarden voor het rijbereik. In stadsverkeer zou dat tot 353 km bedragen, wat voor deze Maxus meteen een record in dit marktsegment zou inhouden.
De 204 pk/310 Nm sterke e-motor bezorgt deze Maxus ook een maximaal sleepvermogen tot 1.500 kg. Het maximaal toegelaten gewicht blijft met 4.250 kg (4.300 kg voor de N2) weliswaar onder de waarden van de dieselversie, maar voor een aantal gebruikers van elektrische bestelwagens blijft een aanzienlijk (geremd) sleepvermogen van 1.500 kg meerwaarde bieden.
De eDeliver 9 wordt aangeboden met een keuze uit drie batterijpacks: 52, 72 of 89 kWh. Het rijbereik is uiteraard afhankelijk van de gekozen batterijcapaciteit. Gemeten volgens de WLTP-cyclus kan de eDeliver 9 afhankelijk van die capaciteit van 186 tot 296 km ver. In stadsverkeer zou deze elektrische Maxus tussen twee laadbeurten zelfs 353 km ver komen.
Ook nog melden dat enkel L3H2 en het N2 gehomologeerde koetswerk (L3H3) met verhoogd dak en een nuttig laadvermogen van 1.350 kg gecombineerd kan worden met de strafste batterij. Volgens WLTP volstaat dat om 275 km ver te kunnen en dit rekening houdende met een begrensde topsnelheid van 90 km/u.

“Tanken” met de kabel
De laadtechnologie - het ‘tanken’ van stroom - speelt een cruciale rol van zodra gebruiksvriendelijkheid aan de orde is. Daarom wordt de eDeliver 9 standaard uitgerust met interne laadtechnologie die driefasig AC-laden aan een vermogen van 11 kW (via wallbox) mogelijk maakt. Met een gelijkstroom (DC-)snellader kan de eDeliver 9 met een vermogen van 50 kW (52 kWh-batterij) geladen worden. De 72 kWh batterij kan aan een DC snellader met 72 kW vermogen gechargeerd worden. Een volledige laadcyclus (van 5 tot 100%) via een 11 kW wallbox duurt, afhankelijk van de gekozen batterijcapaciteit, tussen de 5 en 7,5 uur. Via een DC-snellader wordt in 10 minuten 100 km extra rijbereik ‘getankt’ en volstaan 30 minuten om de batterijniveau voor 80% te herladen.

Overtuigende rijeigenschappen
We reden de Maxus een vijftigtal kilometers waarvan meer dan de helft over de snelweg. Niet van die aard om voor deze - zich meer op stadstrafiek oriënterende - bestelwagen exacte metingen te doen met het oog op energieverbruik en rijbereik. Wel was die testafstand ruim voldoende om vast te stellen dat de eDeliver 9 over een aandrijflijn beschikt, waarvan de prestaties niet onderschat mogen worden. Ook al hebben we de e-Deliver 9 gereden zonder belading, dan kunnen we nu al stellen dat de eDeliver 9 voldoende krachtig is en tot de beter presterende e-bestelwagens dient gerekend.
Op het vlak van laadruimte, laadvolumes en laadvermogen en de praktische, royale zijdelingse schuifdeur heeft de dieselversie nooit teleurgesteld en de opgegeven cijfers bewijzen dat de elektrische variant in deze disciplines evenmin zal ontgoochelen. Zeker niet wat het aanzienlijke sleepvermogen betreft, een voor dit soort bestelwagens belangrijk pluspunt.
De cabine is ruim en blijft - dankzij de elektrische aandrijving - geluidsvriendelijk. Ergonomie en zitcomfort verdragen geen kritiek en de standaarduitrusting is compleet. Dit zowel wat comfort als veiligheidsvoorziening betreft. Aandacht zeker voor de verzorgde afwerking van de passagiersverblijfplaats. Zoals gemeld: naast de technologische vooruitgang - zeker wat voertuigelektricatie betreft - heeft Maxus ook op het gebied van afwerking en uitrusting een sprekende progressie geboekt.