Een nieuw businessmodel voor DIY en Pro?
Castorama gaat tweedehandsproducten aanbieden
In samenwerking met het Franse e-platform Back Market gaat Castorama gebruikte DIY-goederen aanbieden. Het initiatief kadert in de Franse wetgeving die retailers verplicht om te investeren in de circulaire economie.
Circulaire economie wordt businessmodel
Toen Franck Moreno, de huidige CEO van Castorama (92 winkels, omzet van 3 miljard euro), twee jaar geleden de leiding nam van de immer ‘Numéro Deux’ van de Franse DIY-markt, verduidelijkte hij meteen wat zijn langetermijnambities waren: ‘Casto’ opnieuw als een volwaardige challenger positioneren in de zeshoek. Zo werd de nadruk gelegd op een betere afstemming van online en offline: in 2020 verhoogde Castorama de e-commercepenetratie met 200% (met 8% van de omzet eind 2021 als gevolg). En finaal werd er fors geïnvesteerd in de remodeling van het winkelpark, met de focus op de buurtwinkel (met een flagship in Levallois Perret en Lilas).
Een van de hefbomen voor de upgrading van de online business (ondertussen al ruim 8% van de totale omzet, met circa 40% SKU’s die bijdragen tot eco-oplossingen) wordt de samenwerking met het e-platform Back Market waarbij gebruikte DIY-goederen terug in de markt worden gezet. Een perfecte illustratie van hoe de circulaire economie een businessmodel kan worden. Het initiatief kadert in de Franse wetgeving die retailers verplicht om te investeren in de circulaire economie. Voor de Belgische prof. Hans Verboven (Universiteit Antwerpen) die het Green Deal-project op de vakbeurs DIY-PRO-Garden concipieerde, vormt de Franse case trouwens een spraakmakend praktijkgeval voor de Belgische DIY retail. De samenwerking met Back Market focust bij de startfase op precies 464 SKU’s (vooral tuinartikelen, elektrische gereedschappen, huishoudapparaten, klimaatregeling) die als tweedehands aanbod worden verkocht met een garantie van 12 maanden.
Wie niet duurzaam onderneemt ...
Opgericht in 2014 door de flamboyante Fransman, Thibaud Hug de Larauze, positioneert Back Market zich als het duurzaam retailbusinessmodel par excellence. Met ruim vijf miljoen klanten in vijftien landen (US, Canada, Japan, UK, Duitsland, Oostenrijk, Frankrijk, Finland, Sweden, Slovakije, Polen, Ierland en de Benelux) heeft de formule duidelijk aangetoond dat het concept 'Re-Use, Reduce, Recycle', een substantieel aantal consumenten wereldwijd aanspreekt. Met andere woorden: de retailer en de leverancier die tegenwoordig het strategisch belang van duurzaam ondernemen niet accuraat weten te integreren in hun businessmodel, worden langzaam maar zeker weggedrongen … door hun eigen klanten. Back Market wordt gewaardeerd op 3,2 miljard Amerikaanse dollar: rest ons de vraag welke Belgische DIY-retail straks in zee zal gaan met dit aanvullend e-platform van de toekomst?
FRANCK MORENO
Franck Moreno, die ooit startte als rayonverantwoordelijke tuin, klom de Kingfisher-ladder op via een indrukwekkende internationale loopbaan (Shanghai, Warschau en Londen). Uiteraard blies de pandemie hem wind in de zeilen (+ 23% omzet t.o.v. 2020 en + 14% t.o.v. 2019); echter, de Casto-topman had een duidelijk plan en rolt dat nu stapsgewijs uit. Franck Moreno bleef de - Frans geïnspireerde - Kingfisher-cultuur trouw en bouwde voort op de fundamenten van de ‘One Kingfisher’-strategie van Véronique Laury (concentratie van het assortiment op eigen merken (MDD)), gekoppeld aan vrij agressieve promocampagnes). Gelijktijdig gaf hij een nieuw elan aan een lokale cultuur met de samenstelling van een Franse Codir (comité de direction) met nieuwe gezichten afkomstig van Carrefour, Conforama en Accor. Alle processen (merchandising, retail operations, diensten, supply chain) werden grondig onder de loep genomen. Op minder dan een jaar tijd steeg de NPS met 15%: Casto won opnieuw de Franse harten.