Petcare laat grote doelgroep vaker bij u winkelen
Accessoires zijn impulsartikelen bij uitstek
Huisdieren zijn big business. Eén gezin op de vijf bezit minstens één hond, een op de vier ten minste één kat. Met een aparte afdeling petcare genereert u automatisch extra traffic. DHZ en tuincentrum onderscheiden zich met een goed assortiment van basisproducten en omvangrijke artikelen. Creëer emotie met een duidelijke branding en aantrekkelijke affiches. Speel in op het impulskarakter van accessoires met wisselende themadisplays. De verantwoordelijke voor de aankoop van petcare is meestal de vrouw, wat een positieve weerslag heeft op andere categorieën zoals tuin en huishouden.
Alle redenen om petcare op te nemen
Enorme doelgroep
De doelgroep voor petcare is enorm. Bovendien garandeert dit assortiment het hele jaar door een niet-seizoengebonden stabiele verkoop. De stimulering van de klantentrouw gebeurt door promotie op grote verpakkingen, loyaliteitsprogramma’s zoals spaarkaarten, x kopen x gratis ... Maar vooral door consumenten een goede service, kwaliteitsvolle producten en waar voor hun geld te geven.
Extra traffic en crossselling
Het rayon van de petcare is een extra service die de winkelier biedt. Voor de DHZ is het allereerst interessant om de categorie op te nemen omdat ze traffic naar de winkelvloer brengt. Consumenten kopen namelijk gemiddeld iedere twee tot vier weken voeding voor huisdieren en komen zodoende vaker naar de winkel. De mogelijkheden tot crossselling tussen de verschillende categorieën zijn zeker een extra troef. De shopper voor deze categorie is meestal een vrouw, wat ook weer andere categorieën stimuleert.
Speel uw ligging uit
Uiteraard speelt de ligging van uw pand een rol bij het succes van uw petafdeling. Het aanbod dient aangepast te zijn aan de vraag in de onmiddellijke omgeving. Dat betekent dat een winkel in de stad focust op stadsdieren en kleinere verpakkingen wegens de beperkte parkeergelegenheid. Een landelijker gelegen winkel met een aansluitende parking legt de nadruk op grote verpakkingen, op (grotere) honden, neerhofdieren, paarden ... Zwaardere of omvangrijke items zoals benches, buitenhokken, grotere pakken bodembedekking ... kennen bijvoorbeeld meer succes in een rurale omgeving dan in een stedelijke.
Kleine of grotere oppervlaktes
Vanaf een totale winkeloppervlakte van 2.000 m² wordt de opstart van een aparte petcareafdeling interessant. Hoe groot dat rayon idealiter is, hangt af van de mate waarin het assortiment op het klantenbestand is afgestemd. Belangrijk is om te investeren in de 'instroom' van de klant, zeker in een beginfase. Dat wil zeggen: voldoende probeerverpakkingen en producten voor jonge dieren. Focus in de eerste plaats op basisproducten die vanzelf verkopen zonder specifiek advies. De meeste merken bieden ook concepten van 1 en 2 meter, ideaal om te starten. Voor kleinere winkels is een display absoluut interessant. Dit display vergroot de zichtbaarheid en stimuleert de verkoop, en kan ook extra informatie verschaffen.
Concurrentiële voordelen
Sommige doe-het-zelfwinkels geven een korting via de klantenkaart. Of de consument dan speciaal vanwege deze korting komt, is niet eenduidig. De vraag is of deze specifieke kortingkaart een unique sellingproposition is. Want ook veel andere winkels geven korting of hebben spaarsystemen. Wat het succes bepaalt, zijn de voordelen die via de kaart worden geboden. Als ze concurrentieel zijn, is de klant geneigd zich te binden.
50% food, 50% non-food
Wat het assortiment betreft, is er mettertijd een compleet gamma nodig om een geloofwaardige dierenafdeling te runnen. Een goede food/non-foodverhouding is 50-50.
Food: belang van kwaliteit
Mainstreamproducten kennen de hoogste rotatie. De portfolio dient aangepast te worden aan de doelgroep van een bepaald winkelpunt. Natuurlijke voeding bijvoorbeeld heeft geen zin als het grootste deel van uw klanten hier niet mee bezig is. Belangrijker dan trends: de kwaliteit van de voeding die u aanbiedt, dient het kwaliteitslabel te ondersteunen dat u nastreeft met uw winkel. Minder interessant zijn producten waarbij er een aanbeveling dient te worden gegeven, dus de meer gespecialiseerde nicheproducten, zoals antiallergische voeding, speciale diëten … Neem deze alleen op als er ook deskundigheid in huis is om advies te geven. Een dergelijke service bieden is altijd een extra troef. Om zich als 'specialist' te profileren, kan het personeel bijvoorbeeld trainingen volgen bij de leverancier.
Breed en/of diep gamma?
Hoeveel procent van de dierenafdeling u moet reserveren voor honden, katten, knaagdieren, vogels, vissen ... is moeilijk te bepalen. U zou dit algemeen kunnen benaderen en de omzetpercentages van de totale markt in de winkel kunnen reflecteren. Maar veel belangrijker is om uw lokale markt te analyseren. Wie woont er in de radius van de winkel? Dit gegeven pleit ook bij ketens voor een variabel aanbod per winkelpunt. Of u uw assortiment beperkt houdt of zo volledig mogelijk, hangt af van het potentieel. Starten met een beperkt aanbod van basisproducten, om daarna uit te bouwen en te upgraden naar een meer gespecialiseerd gamma, is altijd een goede optie. De consument waardeert keuzemogelijkheden, maar wil zich niet verliezen in té veel opties. Daarom is een duidelijke schapbegeleiding belangrijk, zeker bij een iets dieper assortiment.
Merken of private labels
Met hoeveel merken u start, hangt samen met de kwaliteit die de winkel nastreeft. Binnen uw gamma houdt u één, twee of drie prijsniveaus aan: laag, midden en hoog. De herkenbaarheid van bekende merken zet de consument sneller aan tot een aankoop. Opteren voor private label kán, op voorwaarde dat de winkel of de keten het merk zelf op adequate wijze in de markt zet, ondersteunt en uitbouwt. De winkelier of keten zelf staat er dan wel alleen voor en moet het doen zonder ondersteuning van een merk. De prijs voor product A in de DHZ is gelijklopend met die in de dierenspeciaalzaak. Het merk staat voor een bepaalde prijs en een DHZ hoeft niet noodzakelijk een goedkope connotatie te hebben.
Non-food: impulsartikelen bij uitstek
Met een aanbod diervoeding krijgt u extra traffic over de vloer. De accessoires maken vervolgens het winkelmandje nog wat voller. Een basisassortiment van non-food bestaat uit kauwmateriaal, speeltjes, verzorgingsproducten … Wie zich wil profileren met een breder assortiment, kan ook omvangrijke producten opnemen, zoals hokken. Een recent onderzoek, uitgevoerd door Beeztees, een merk, gespecialiseerd in speeltjes en accessoires voor huisdieren, toont aan dat de consument deze categorie in tien segmenten onderverdeelt volgens de behoeften: snacken, etens- en drinkbakken, spelen, verzorgen, gezondheid, verblijven, slapen en rusten, reizen, uitlaten en inrichten. Een dergelijke intuïtieve onderverdeling van het schap draagt bij tot meer overzichtelijkheid. Interessant is dat 79% van de aankopen in accessoires ongepland is, dat is bijna vier op de vijf aankopen. Bovendien is een promotie voor de helft van de shoppers een doorslaggevende reden om een product te kopen. Met impulsmeubels of -schappen speelt u hierop in en verleidt u de consument. Ideaal is een plaatsing aan de kassa, gekoppeld aan een bepaald thema, zoals gebitsverzorging of dierendag.
Emorayon boordevol beleving
Logische indeling
Een indeling volgens diersoort lijkt het meest aangewezen. Voor de consument is het logischer dat hij alles voor zijn hond bij elkaar terugvindt. Daarna splitst u alles op volgens de categorie: voeding, verzorging, behuizing en accessoires. Voor sommige subdoelgroepen is een wisselwerking tussen food en non-food interessant. Denk bijvoorbeeld aan een puppycorner waar de kersverse eigenaar alles in één keer weet te vinden. Hetzelfde kan met producten rond bepaalde thema’s, waarbij food- en non-foodproducten geassocieerd worden. Bijvoorbeeld huid & vacht, speciale shampoos, lotions, borstels en voeding voor bepaalde rassen of problemen. Crossselling kan ook tijdelijk gebeuren, zoals antiparasitaire middelen in de lente- en zomermaanden.
Zet merken in de kijker
Opteer in ieder geval voor presentaties per merk. Dit is een van de eerste criteria waar een consument op zoekt. Bovendien gebruiken merken ook steeds vaker een eigen concept. Ze stellen winkelinrichting, productkennis en marktkennis van trends ter beschikking van winkelier en consument. Dieren zorgen voor beleving. Geef het schap dus een emotionele uitstraling met leuke affiches, wobblers ... die voor dynamiek in het rayon zorgen en een leuke sfeer scheppen. POS-materiaal is in de DHZ en het tuincentrum doorslaggevend; slechts een klein aantal consumenten vragen daadwerkelijk advies aan het personeel. Een duidelijke navigatie vergemakkelijkt dan de keuze. Extra informatie over bepaalde populaire topics – zoals puppy’s, gewichtscontrole, de oudere hond ... – zette de consument op de goede weg. De branding van het rek, de aanduiding van het product, uitleg over het product, brochures … zorgen voor zichtbaarheid en dus extra omzet. In grotere winkels bieden displays de mogelijkheid om een tweede plaatsing van de producten te doen. Vaak werken merken per account specifieke plannen voor promo’s en acties uit.
Met medewerking van Beeztees, Karlie Group, Laroy Group (Eukanuba/Iams) en Vadigran