Winkelier aan het woordPremium

ENKEL ECOLOGISCHE BOUWMATERIALEN BIJ EURABO

Peter Suys heeft duidelijke missie

Peter Suys
Peter Suys: Oprichter Peter Suys: “Ondernemen doe je niet
van achter je bureau” © Marble Moon

De missie van Eurabo is klaar en duidelijk: bouwen aan een duurzame bouwsector. Om dat te bereiken, maakte de ecologische bouwmaterialenhandel enkele radicale keuzes. Eurabo biedt bijna uitsluitend producten aan van ecologische oorsprong: gecertificeerd hout en houtproducten voor de constructie van woningen en daken, isolatiemateriaal, lucht- en winddichting, en een beperkt assortiment van parket en houten gevelbekleding. “Ik ga me nooit bezighouden met van alles en nog wat te verkopen", vertelt oprichter Peter Suys. “Ik weet wat voor mij belangrijk is, wat ik wil doen en waar ik denk dat ik het verschil kan maken."

ECOLOGISCH BOUWEN IN DE LIFT

'Brengt dat op?' luidt waarschijnlijk de eerste vraag in uw hoofd na het lezen van zo'n inleiding. Het antwoord is ja, volgens oprichter en eigenaar Peter Suys. “Voor 2018 mikken we op een omzetcijfer van 10 miljoen euro. We groeien elk jaar; ecologisch bouwen zit dan ook in de lift. Vijf jaar geleden hebben we een tweede vestiging geopend in Gent, en ook die draait uitstekend. Iedereen in ons bedrijf heeft ambitie; niet per se om te groeien, maar om ecologisch bouwen zo veel mogelijk te promoten."

Pionierswerk

Suys heeft een verleden als aannemer. Ook toen al wilde hij zo ecologisch mogelijk te werk gaan, maar dat was niet eenvoudig, zegt hij. “Ik stelde vast dat de materialen die ik wou gebruiken, wel bestonden, maar heel moeilijk beschikbaar waren. Bijna niemand verkocht ze en degenen die ze wel verkochten, hadden vaak geen voorraad. Je moest per grote hoeveelheden kopen, per pallet, maar een aannemer koopt materialen per project. Gaandeweg begon ik te merken dat collega-aannemers die materialen bij ons begonnen te kopen, want wij moesten wel grote hoeveelheden kopen, en zo ben ik in 1997 een handelszaak begonnen."

Ecologisch naar de mainstream

“Twintig jaar geleden was ecologisch bouwen geen niche, het was compleet onbekend. De materialen die wij verkopen en waarin we destijds de enige waren, zie je nu meer en meer. Houtvezelonderdakplaten, bijvoorbeeld. Houtvezelisolatie zal je ook al in veel houthandels vinden, vooral in Wallonië."

MISSIE

Eurabo
“We hebben erg veel voorraad. Ik vind het stom om van alles in je folder te zetten dat je niet op voorraad hebt, zo stel je je klanten teleur" © Marble Moon

Peter Suys is een man met een missie. “We willen ervoor zorgen dat de bouw in het algemeen duurzamer wordt. Daarmee bedoelen wij concreet: meer gebruik van bouwmaterialen van ecologische oorsprong. Daarom maken we meer en meer gebruik van houtbouw. Er is al veel gebeurd op twintig jaar tijd, voor een groot deel ook door ons pionierswerk, maar daar kunnen nog heel wat stappen in gezet worden."

Ook opleidingen

“Verder moeten de vakmannen, en er zijn jammer genoeg ook meer en meer zelfbouwers, dat werk ook goed uitvoeren. Dat wil zeggen dat ze de juiste materialen voor de juiste toepassing moeten gebruiken en dat materiaal ook op de juiste manier moeten verwerken. Daarvoor is opleiding heel belangrijk, en daar proberen we ook stappen in te zetten. We werken samen met het RTC en de scholenkoepels om zo veel mogelijk impact te hebben. Met 'jammer genoeg meer zelfbouwers' bedoel ik: jammer voor de aannemers en jammer voor ons. Wij steken heel veel tijd in advies. Advies aan een aannemer blijft lang doorwerken in de sector, advies aan een particulier dient enkel zijn eigen project. De uitvoering is doorgaans wel heel goed, want ecologische zelfbouwers zijn meestal ook heel gemotiveerd en geïnteresseerd."

Isolerende gebouwschil

“Ons derde streefdoel is een gebouwschil die veel beter isoleert dan wat er vandaag is. Ik ben ook een van de stichtende leden en ben nog steeds bestuurder van het Passiefhuis Platform, nu Pixii. We investeren heel veel in opleidingen en kennisoverdracht om dat mogelijk te maken."

ASSORTIMENT

Eurabo

“Het heeft geen zin om klanten met de vinger te wijzen en belerend te zijn. Je moet wel zorgen dat je zichtbaar bent; een klant zal niet kopen wat hij niet kent" © Marble Moon 

Bij zo'n ecologische visie hoort dus ook een ecologisch assortiment. “Ons assortiment is gericht op de gebouwschil, met een beperkte mate van bijbehorende afwerking. Concreet bestaat het uit hout en houtproducten voor de constructie van woningen en daken, wat erbij hoort aan isolatiematerialen, en lucht- en winddichting. Verder hebben we gevelbekleding van gecertificeerd en thermisch behandeld hout, en een beperkt gamma aan parket van FSC-gecertificeerd hout."

Ecologische isolatiematerialen

“Er zijn ondertussen heel wat ecologische isolatiematerialen op de markt. Een grote groep bestaat uit afgeleiden van houtvezels. Een tweede groep is vlas, een derde gerecycleerd katoen, en een vierde groep is geëxpandeerde kurkisolatie, in platen of in korrels. PU-schuim verkopen we niet, enkel hernieuwbare materialen. Er zijn enkele uitzonderingen: een dampwerende folie, luchtdichtingsfolie: die is natuurlijk gemaakt van kunststof. Maar PU, glaswol, rotswol, zaken van minerale oorsprong: dat doen we allemaal niet. Alles voor onderdaken is van houtvezel. Dakbedekkingsmaterialen bieden we ook niet aan. Er zijn weinig ecologische mogelijkheden - wat je de laatste tijd wel ziet, is dat bv. de houten gevelbekleding ook doorgetrokken wordt naar het dak, maar dat is veeleer uitzonderlijk."

Niet per se duurder

Op de vraag of die producten altijd duurder zijn, is een overtuigde 'neen' het antwoord. “Soms wel, soms niet. Je kunt daar geen lijn in trekken. We hebben duurdere en goedkopere producten, naargelang van het type en het merk. Er zijn wel een aantal belangrijke verschillen tussen ecologische producten en andere. Een wezenlijk verschil is hernieuwbare oorsprong uit gecertificeerde ontginning. Er wordt dus arbeid verricht en kapitaal besteed om ervoor te zorgen dat als er een bos ontgonnen wordt, daar later opnieuw een bos groeit, waardoor er opnieuw geoogst kan worden. Als er grondstoffen uit de grond gehaald worden, dan is er niemand die iets doet om die daar opnieuw te krijgen. Wat is de kost daar? We vreten onze grondstoffen op en we betalen niet om ervoor te zorgen dat er nieuwe komen. Bij vlas en hennep wordt er wel opnieuw gezaaid."

“Voor bestellingen die van ver komen, verwijs ik vaak mensen door naar een collega die dichter zit. Als ik achttien gipsvezelplaten moet leveren in Leuven, is dat dan ecologisch?"

Ook pellets

“We bieden ook pellets aan, omdat we het jammer vinden dat veel pellets momenteel van de andere kant van de wereld komen. Wij doen een aanbod van een lokale producent, die zijn hout betrekt in een straal van zo'n 150 km rond zijn fabriek. We zien dat meer als bijkomende dienst aan onze klanten: hun de mogelijkheid geven om iets duurzamere pellets te kopen. Pellets zijn zeker niet de meest ecologische optie. Je hebt wel een betere, gecontroleerdere verbranding en dus minder schadelijke stoffen die vrijkomen, en het gaat in principe om een afvalproduct. Maar het is absurd, en je ziet dat meer en meer, om te denken dat één energiebron, één techniek of één materialenfamilie dé oplossing is voor alles. Ten eerste is het zeer moeilijk om uit te maken wat waarvoor goed is, dat is haarklieverij. Er is niet één oplossing, en die zal er morgen ook niet zijn. En tien jaar later zal het weer iets anders zijn."

Belang van engagement

“Je moet er natuurlijk moeite voor doen om bij te blijven. Ogen openhouden, rondkijken, naar beurzen gaan, de vakpers volgen. Als je een hele dag achter je bureau blijft zitten, dan zie je en leer je niets. Ik heb ook in veel technische commissies gezeten waar je nieuwe dingen tegenkomt. Als ondernemer ga je niet achter je bureau zitten en als het tijd is, naar huis en naar je televisie zitten staren. Niet altijd om geld te verdienen: veel van wat ik gedaan heb, was onbetaald. Mijn engagement in beroepsverenigingen, de oprichting en het bestuur van het Passiefhuis Platform, daar krijg ik geen geld voor. Als ik naar een beurs ga, dan kost mij dat geld, en ik ga ook niet alleen. Ik kan rekenen op geëngageerde medewerkers die ook met ideeën komen. Zo krijg je een voortdurend gesprek in je bedrijf, en dat is maar goed ook."

Eurabo

KLANTEN DIENEN

“Van de materialen die ik opgesomd heb, hebben we heel veel voorraad. Ik vind het stom om van alles in je folder te zetten dat je niet op voorraad hebt, zo stel je je klanten teleur. Het zijn de klanten die tellen. De ene voelt zich goed bij dit, de andere bij dat. Dat is ook nooit rationeel, er speelt altijd een stuk emotie mee. Ik wil daarmee aangeven dat het geen zin heeft om klanten met de vinger te wijzen en belerend te zijn. Je moet wel zorgen dat je zichtbaar bent; een klant zal niet kopen wat hij niet kent. Ten tweede moet je aanbod ook beschikbaar zijn; de drempel mag niet te hoog zijn. Hulp is heel belangrijk; dat is voor een bouwmaterialenhandel hetzelfde als voor de superette om de hoek. Ook de afwerking van je bestelling: levering, facturatie, dat moet goed zijn. De tijd dat je je kon permitteren om wat in het rond te klooien, is gelukkig voorbij."

Toonzaal

Vanwege die zichtbaarheid heeft Eurabo ook een kleine toonzaal. “In ons geval moet die niet zo groot zijn. We zijn een nieuw gebouw aan het zetten. Dat zal ruimer zijn, maar de extra ruimte wordt vooral voorraadruimte. De zichtbaarheid zit hem vooral in onze website en onze opleidingen. Ik ga me toch niet bezighouden met van alles en nog wat te verkopen. Ik weet duidelijk wat voor mij belangrijk is, wat ik wil doen en waarin ik denk dat ik het verschil kan maken. Als ik mij ook nog eens zou bezighouden met staal, pleisters, kunststofproducten of buizen, dan zou ik mijn missie uit het oog verliezen."

WEBSITE

“Nog een manier om de zichtbaarheid te verhogen, is onze website. Die heeft heel veel succes, met 20.000 à 25.000 bezoekers per maand. We sturen regelmatig een nieuwsbrief uit; de mate waarin die geopend wordt, is behoorlijk groot. We nemen ook deel aan BIS en om de drie jaar aan ProWood. Vroeger hadden we ook de beurs van het Passiefhuis Platform. Verder zijn de opleidingen het belangrijkst: we trekken daarmee meer dan duizend mensen."

“Het is absurd om te denken dat één materiaal de oplossing is voor alles"

E-commerce

“We zijn ook bezig met e-commerce, maar als ik iets doe, dan doe ik dat niet half. Als ik iets online ga aanbieden, dan vind ik dat dat vlot moet verlopen voor de klant, maar dat kan pas als dat voor ons intern ook vlot verloopt. Het onlineverhaal moet volledig ingebed zijn in het offlineverhaal. Daar zijn we nu zo goed als door, en nu ontwikkelen we een nieuwe website met de mogelijkheid om te bestellen. Ik wil dat mijn klanten, áls ze weten wat ze willen, kunnen inloggen als klant, met leverings- en betalingsvoorwaarden, en dag en nacht een offerte kunnen maken voor zichzelf en een order plaatsen, en dat die dan weten wanneer er geleverd gaat worden."

STEEKKAART
naam: Eurabo;
vestigingen: Ronse en Gent;
opgericht: 1997;
personeel: 25 fte's;
aandeel particuliere klanten: 10 à 15%;
extra diensten: transport, advies, verzending op maat;
omzetdoel 2018: 10 miljoen euro.

Niet overal leveren

Ook hier verliest Suys nooit de missie van het bedrijf uit het oog. “Onze website is zo bekend dat we ook nu al vragen krijgen uit Frankrijk en Nederland. Soms doen we een aanbod, maar ik verwijs minstens even vaak door naar een collega die dichter zit. Als ik achttien gipsvezelplaten moet leveren in Leuven, is dat dan ecologisch? Er zijn daar mogelijkheden genoeg in de buurt. Balken en kepers verkopen wij ook, maar je kunt dat overal kopen. Ik vind dat mijn klant beter gediend is en ik ook mijn eigen missie volg als ik zeg: "Je doet dat beter anders." Of: "Wat je vraagt voor die toepassing, is geen goed idee, of is overkill." Ik verkoop niet om te verkopen."

Eurabo

NIEUWE LOCATIE

“We zijn momenteel aan het bouwen aan een nieuwe locatie, en daar willen we uiteraard ook graag ecologisch te werk gaan. Het kantoor is volledig in hout gebouwd, we gaan daar ook een zeer vernieuwende hybride techniek gebruiken voor de verdiepingsvloer, waarbij hout en beton samenwerken. Verwarming en koeling gebeuren met betonkernactivering, met een warmtepomp met geothermie. Voor de industriegebouwen kozen we voor een gemengde oplossing: beton voor de funderingen, dakstructuur in hout. Er komt een beperkte PV-installatie voor het verbruik van het kantoor en we zijn nu aan het onderzoeken of we een grotere installatie kunnen plaatsen voor het verbruik van het hele bedrijf."

Laadpalen

“Waar ik wel voor gepleit heb, is een centrale plaats voor snellaadpalen voor elektrische wagens, in plaats van elk op zijn eigen terrein. Dat is veel kostenefficiënter, je kunt dat ook publiek beschikbaar maken in het weekend. Het is niet omdat wij natuurlijke materialen verkopen, dat wij technologie niet belangrijk vinden. Door zulke dingen te doen, kun je die technologie betaalbaar maken en ingang doen vinden. Wat wij verkopen, bestaat al, wij vinden dat niet uit. Alleen waren die zo moeilijk beschikbaar dat niemand er iets mee deed. Onbekend, moeilijk te krijgen en te duur. Dat moet je oplossen, hè?

De wetgeving moet volgen, maar de mensen ook. Voor die centrale laadpalen krijg ik de opmerkingen: "Ja, maar dan moeten de mensen vijf minuten stappen!" So what? Ik zie dat hier ook: we hebben parkeerplaatsen, maar zelfs bij ons rijden mensen tot voor de deur, stappen uit en laten de motor draaien. Dan horen ze mij!"

TOEKOMST

De toekomst ziet Suys alvast rooskleurig. “Binnen de branche blijven we kijken naar interessante aanvullende producten.

Glasschuimgranulaten doen we nog niet zo lang, die vind je nog niet overal. Kurk doen we ook nog maar twee jaar, met katoenisolatie zijn we nog maar pas gestart. Ik voel spontaan meer vraag naar gelamelleerde liggers, hoewel we die niet promoten.

Maar ik zie ons niet helemaal de weg opgaan van een bouwhandel die alles aanbiedt. Iedereen kan heel goed zagen over de toekomst, ik kan daar niet tegen. Zorg dat je ergens in gelooft, ga ervoor en doe dat, probeer vooruit te gaan. Als je voor moeilijkheden komt, kijk dan wat de opportuniteiten zijn en sla die weg in. Zo simpel kan het zijn."

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Stefan Acke
Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine