INNOVATIEF & DUURZAAM VAKMANSCHAP
Ambiente 2024
Van 26 t.e.m. 30 januari 2024 vond in Frankfurt Messe opnieuw Ambiente plaats. Dé hoogmis van de consumptiegoederensector kwam zijn beloftes na op vlak van de drie aangekondigde trends: aura of progress, quality of silence & spirit of craft, maar dé grote lijn doorheen de expositie was toch de doorgedreven duurzaamheid. Naast de talrijke bezoekers was ook Argus op het beurscomplex om de vinger aan de kloppende pols van de sector te houden.
TRENDS 24+
In de aanloop naar Ambiente gaf ze al een lezing over de trends voor de aankomende beurs, maar tijdens Ambiente zelf gaf trendwatcher Annetta Palmisano van trendbureau bora.herke.palmisano meer uitleg over de trends voor 2024 en daarna: “De soms te ver doorgeschoten digitalisering veroorzaakt ook een tegenreactie die de nadruk legt op authenticiteit en vakmanschap.”
Dat toonde zich op subtiele wijze op de beurs: houten heften van koksmessen en bestek, gietijzeren (look) van kookpotten …
VOORUITGANGSAURA
Tegenstrijdige elementen worden verzoend: primaire kracht wordt gecombineerd met futurisme, en archaïsme gaat hand in hand met hyperinnovatie. Qua materialen uit zich dat in nieuwe materialen (na intensief onderzoek), terwijl ook een herontdekking plaatsvindt van traditioneel vakmanschap en elementaire materialen. Pure natuur – ruw of verweerd hout, staal en steen – worden zorgvuldig gepaard aan futuristische elementen. Wat kleur betreft, vertaalt dit zich in een levendig palet dat het mogelijk maakt focuspunten te leggen die continu worden geherinterpreteerd. Kleurgradiënten en airbrush-effecten kunnen, net zoals glazige of transparante tinten en innovatieve materialen, worden gecombineerd om illusionaire indrukken en spookachtige effecten met een buitenaardse sfeer te creëren.
STILTEKWALITEIT
De menselijke leefomgeving snakt steeds meer naar kalmte en duidelijkheid. Gekende items worden in een ongewoon perspectief geplaatst en eenvoudige materialen bereiken een nieuw niveau van appreciatie. Dit holistische interieurthema dat zowel puristisch als rustgevend is, uit zich in milde, positieve kleuren. Van zachte, zonbelichte nuances tot ingetogen, overschaduwde tinten. Deze reflecteren vaak de authenticiteit van de gebruikte ruwe, organische materialen. Subtiel vermengde pastel- en verlichte kleurtonen zijn kenmerkend voor dit palet dat warmte, kalmte én lichtheid uitstraalt. Op vlak van materialen is er een fundamenteel begrip van transformatie. Gekende materialen worden uit hun originele context gehaald en dienen als uitgangspunt voor ongewone ontwerpen die hun eigen verhalen vertellen. Zo krijgen simpele zaken uit het alledaagse leven een nieuwe betekenis: eierschalen, hout, bladeren, schors… alles wordt gerecycleerd en herbruikt.
KRACHTIG VAKMANSCHAP
Een gedurfde en poëtische focus op de diversiteit van vakmanschap, samengebracht in expressieve combinaties. Gesofisticeerde kleuren, herontdekte materialen en objecten met een eenmalig karakter scheppen leefruimtes met artistieke uitstraling. ‘Free spirit’ is ook qua kleur de leidraad. Zowel extravagante designs als de spannende composities van sterke contrasten… kleuren en vormen treden in dialoog. Charismatische tonen worden gebruikt om de artistieke objecten te ondersteunen terwijl handgemaakte producten dat doel dienen voor flamboyant interieurontwerp. Intuïtie en een gesofisticeerd kleurenpallet vindt men ook terug in de verschillende esthetische concepten die gecombineerd worden om nieuwe, expressieve composities te creëren. Bijna vergeten materialen en vaktechnieken genereren unieke objecten. Bijvoorbeeld, keramiek en combinaties van koper en glazuur worden geprezen en behandeld als kunstvormen. Vintage stukken en motieven worden herontdekt en omgezet in nieuwe designs.
CIRCULARITEIT
Duurzaamheid was natuurlijk al een tijdje een rode draad, maar die focus manifesteerde zich op de Ambiente 2024 sterker dan ooit. Talrijk waren de exposanten die pronkten met diverse producten die ofwel uit gerecycleerd materiaal bestonden, of die in hoge mate gerecycleerd konden worden. Om te zeggen dat dit de nieuwe standaard is, is nog te voorbarig, maar het leek in ieder geval wel die richting uit te gaan. Opmerkelijk - en ook passend binnen deze duurzame visie - was het grote aanbod aan herbruikbare drinkbekers, flessen en voedselcontainers.
INSPELEN OP het ‘NIEUWE’ WONEN & LEVEN
Het is geen geheim dat de sector (en haar leveranciers) gretig inspelen op de actuele woon- en leefsituaties. Dit was ook op Ambiente goed te merken. Zo inspireerden de stijgende verkoop en ontwikkelingen op het gebied van steamers, talrijke accessoires en oplossingen. De interesse voor stomers komt voort uit de houding van de nieuwe generatie ten opzichte van wassen en strijken. Ook met het toenemend aantal eenoudergezinnen en singles, zijn veel exposanten bezig met het inzetten op meer budgetvriendelijke kookwaren en -accessoires, naast de andere vertrouwde producten in hun aanbod.