Groeiende vraag naar professionele vaatwasmachines
Kwalitatief product met de juiste service
Vanuit een overtuiging en passie voor techniek en service, baat Hans Mariman samen met zijn vrouw een elektrozaak in Sint-Niklaas uit. Daarbij kiest de zaakvoerder er niet alleen bewust voor om uitsluitend Miele te verdelen, maar hij gaat ook verder dan de B-to-C markt, want ook in de B-to-B markt zijn veel trends op te pikken. Zo blijft de vraag naar professionele, semi-industriële of industriële toestellen stijgen in de lokale elektrozaak. Hans Mariman legt uit hoe het als elektrozaak mogelijk is om goede service te bieden binnen de B-to-B markt.
Passie en overtuiging
Electro Mariman is een begrip in het Waasland sinds 1967, toen vader Piet Mariman als ervaren technieker de baan op ging voor Miele. Bij de opstart van de elektrozaak in 1993 maakten Piet en zijn vrouw de bewuste keuze om één merk te verdelen, en die keuze werd opnieuw bevestigd in 2013 toen Hans en vrouw Cindy een nieuwe winkel openden. Naar eigen zeggen kan het team enkel een goede service verlenen door met één concreet merk te werken.
Als verkoper kan je maar echt iets verkopen als je ook echt achter je product staat. En daar is het duo een sprekend voorbeeld van. "Voor ons is het belangrijk om kwaliteit te kunnen bieden aan onze klanten, de particulier en de professional. We zijn volledig overtuigd van de kwaliteit en de duurzaamheid die Miele levert. Het is een merk waar we met trots achter staan", beaamt de zaakvoerder.
Professionele lijn
"De professionele toestellen vormen een steeds groter aandeel van onze omzet", merkt de uitbater op. "Neem nu de professionele vaatwassers. Als je meer dan 3 keer per dag je vaatwasser laat werken, dan is het tijd om over te stappen naar een professioneel toestel, hier denk ik dan aan scholen of woonzorgcentra", zo klinkt het. "Net doordat we zowel de gewone als de professionele toestellen verdelen, weten we precies wanneer we wat adviseren", zegt hij nog.
De professionele vaatwasser onderscheidt zich van het huishoudtoestel door de efficiëntie en de snelheid van de cycli. De cycli variëren tussen vijf en acht minuten, zo kan de gebruiker vertrouwen op een toestel dat meerdere keren per dag kan ingezet worden. Bovendien zijn de toestellen getest op meer dan 20 000 draaiuren.
De toestellen van de professionele lijn kunnen ook aangepast worden aan het vaatwerk van de klant. "We krijgen steeds meer de vraag naar vaatwassers bij jeugdinstellingen. De toestellen lijken op een gewoon huishoudtoestel, het gebruiksgemak ligt dan ook even hoog. Zo kunnen de jongeren zelf de vaatwasmachine vullen. Een taak die hen dichter brengt bij de familiale omgeving waar een gezin de vaatwasmachine vult", zegt Hans nog. "Ook in de zorg of woonzorgcentra wordt steeds meer aandacht besteed aan duurzaamheid. Zo heeft iedereen zijn eigen drinkfles die dankzij de flessenkorf van Miele gereinigd kan worden in de vaatwasmachine."
Lokale verankering
Lokaal verankerd, dat is een sterkte waar Miele wil in uitblinken voor de professional. "We zetten bij Miele Professional massaal in op lokale vestigingen, onze Miele Centers, om de bedrijven in de buurt van dienst te kunnen zijn", zegt Nico Baeyens van Miele Professional. In de praktijk ondervindt ook Hans Mariman van het Miele Center in Sint-Niklaas dat bedrijven in de buurt steeds meer waarde hechten aan een lokale speler. "Een partner die om de hoek woont, die kan nu eenmaal sneller een oplossing bieden als er zich een probleem voordoet", besluit de zaakvoerder nog.