Presentatie afvalbakken moet inspireren
MEER VLOERRUIMTE RESERVEREN STIMULEERT DE VERKOOP
Afvalbakken bewijzen in eerste instantie praktisch nut. Zit zowel ontwerp als materialenkeuze snor, dan is het concept een schot in de roos. Opvallende ontwerpen verdienen een prominente plaats in de moderne keuken én de consument is bereid daarvoor in de portemonnee te tasten. Diverse merken stellen handige systemen voor om afval naar wens te sorteren. Meer vloerruimte geven is echter essentieel, of u nu kiest voor een presentatie per merk of niet.
HET OOG WIL OOK WAT
Duurzame materialen
Afvalverzamelaars zijn dus in eerste instantie gebruiksvriendelijk. Wordt de vuilnisbak aan het zicht onttrokken en in de bergplaats of kast opgeborgen, dan kiest de consument dikwijls voor een eenvoudige versie in kunststof. Is de afvalemmer zichtbaar opgesteld, dan wordt al gauw geopteerd voor een mooier exemplaar. Na een weloverwogen keuze wordt de afvalverzamelaar een onmisbaar element in het huishouden dat opgaat in het interieur of integendeel juist sterk opvalt. Geborsteld rvs is al een tijdje favoriet. Een nanozilvercoating voorkomt lelijke vingerafdrukken. Consumenten kiezen anno 2019 daarnaast voor meer gewaagde uitvoeringen zoals een glinsterend mineraal of platina.
Kleuren en design
Zwart is trending, maar ook verfrissend wit of opvallend rood spelen een belangrijke rol. Zachte kleuren zijn dit jaar weer in de mode, zoals pakweg lichtblauw. En het tijdloze grijs is nooit weggeweest. Matte tinten zitten in de lift: zwart, grafiet, cool grey en zelfs mat zand. Daarnaast zien we enkele heel felle kleuren. En voor wie een statement wil maken in de keuken, is er roségoud, -zilver of -brons. De echte designliefhebber valt zeker voor een limited edition. Ontwerp en functie gaan in ieder geval hand in hand: een rechthoekige vorm past bijvoorbeeld dicht tegen de muur, waardoor de prullenbak vlak tegen de wand of in een hoek te plaatsen is.
SORTEREN GEBEURT DISCREET
Volop mogelijkheden
Sorteren is al geruime tijd ingeburgerd. Hoewel afval meer en meer gescheiden wordt, uit zich dit opvallend genoeg niet direct in een spectaculair stijgende verkoop van vuilnisbakken voor gescheiden fracties. In de ons omringende landen doen dergelijke types het beduidend beter. Feit is dat de consument ze weinig ziet in onze winkels, en daar ligt misschien precies het probleem. Of wellicht sorteert de Belg gewoon op een andere manier, bijvoorbeeld in aparte bakken in de garage. Want fabrikanten lanceren wel degelijk ook in onze contreien tal van handige systemen om gemakkelijk te sorteren.
Van afzonderlijke bakken tot afvalmanagers
Dikwijls zijn de oplossingen zo vernuftig dat we eerder van afvalmanagers dan van -bakken spreken. Zo worden er afvalemmers gesignaleerd met 2 of 3 tot maar liefst 4 verschillende compartimenten in diverse afmetingen, om echt ál het afval te sorteren. Afval scheiden gebeurt zo ook in stijl; van diverse aparte emmers stapt de consument over op een oplossing in één afvalbak met meerdere binnenemmers. Sommige concepten kunnen naar wens ingericht worden, voor een afvalscheiding volledig op maat.
Composteeremmer
Ook voor composteerbaar afval is een geschikte keukenemmer gelanceerd. De inhoud kan verscheidene weken binnenshuis bewaard worden zonder geurhinder. De afvalresten rotten niet, maar worden gefermenteerd. Met het kraantje onderaan tapt u het gevormde sap af; ideaal als vloeibare mest voor planten, reinigingsmiddel voor de afvoer en activator voor septische putten.
PRESENTATIE MOET INSPIREREN
Zorg er bij de presentatie van afvalverzamelaars voor dat er een duidelijk onderscheid is tussen het gebruik in de verschillende ruimtes in huis, zoals badkamer, toilet, keuken, garage, bureau … Het grootste deel valt onder impulsaankopen, dus een aantrekkelijke opstelling verhoogt die kans. Het is belangrijk om de consument te inspireren door de juiste sfeer te bepalen aan de hand van decoratie. Ook visuals, displays, POS-materiaal, light panels of infoboxen helpen om meer informatie te voorzien. Een volledig ingerichte shop-in-shop zet het product extra in de kijker en trekt de aandacht van voorbijgangers. Presentatie per soort (volume-inhoud) primeert, aangezien de consument op zoek is naar een oplossing voor een bepaalde ruimte. De grootte, inhoud, opsplitsing van verschillende soorten … spelen hierbij een rol.
Met dank aan Billiet, Bokashi, Brabantia, Hailo, Interhal, Joseph Joseph, Keeeper, Keter Benelux, Plastinox, Sunware, Vipp en Wesco