PASTELTINTEN EN MATTE AFWERKING ZIJN TRENDS BIJ VOEDSELBEWAARDOZEN
GEBRUIKSGEMAK EN ESTHETIEK GAAN HAND IN HAND
De hedendaagse consument stelt altijd maar hogere eisen aan de producten die hij in huis gebruikt. Ook foodopbergers - zoals bewaardozen en voorraadbussen - ontsnappen niet aan die tendens en maken jaar na jaar een evolutie door. Zo zijn er regelmatig nieuwe en speciale functionaliteiten, onder meer om de doos hermetisch af te sluiten. Bovendien worden voedselbewaardozen niet meer zuiver functioneel gebruikt. Ook het esthetische aspect is steeds belangrijk. Zo zien we bijvoorbeeld dat pasteltinten en matte afwerkingen vandaag erg populair zijn.
TOEPASSINGEN
De consument gebruikt bewaardozen en voorraadbussen in eerste instantie voor het bewaren, organiseren, vershouden en/of meenemen van allerhande soorten voedsel. Er zijn echter verschillende soorten voedsel die verschillende manieren van bewaren vereisen. We kunnen dan ook drie grote categorieën in voedselbewaardozen onderscheiden.
Bewaren van droogwaren
De eerste voedselsoort die consumenten bewaren, zijn droge kruidenierswaren, zoals suiker, pasta, koffie, thee, koekjes en beschuiten, specerijen, muesli ... Deze voedingsmiddelen moeten droog en luchtdicht kunnen worden opgeslagen. Dit kan met glazen, metalen of kunststof voorraadbussen of -dozen, die vaak in kastjes of op plankjes gezet worden.
Vers houden, opwarmen of invriezen van voedsel
De tweede categorie is voedsel dat men vers wil houden (in de frigo), opwarmen (in de microgolfoven) of invriezen. Bij dergelijke voedselbewaardozen primeert het praktische. Men gebruikt dus kunststof voorraadbakjes die lucht- en vloeistofdicht zijn. Een praktische vorm - rechthoeken zijn bijvoorbeeld handiger in vriezerlades - is zeker een pluspunt.
Meenemen van voedsel
Food-to-go is erg populair. Mensen nemen steeds vaker voedsel mee, bv. naar het werk. Dergelijke bakjes moeten niet alleen praktisch zijn, maar ook een mooi design of een trendy kleurtje hebben. En liefst van al dan nog met een kwaliteitsvolle uitstraling. Opvallend ook is dat er steeds meer verschillende soorten oplossingen aangekocht worden voor specifieke toepassingen. Denk maar aan een soepbeker, een yoghurtbeker, een saladebakje ...
HOE SPEELT U HIEROP IN?
Breed aanbod
Omdat er flink wat toepassingen zijn voor voedselbewaardozen, moet u als retailer een zo breed mogelijk gamma aanbieden. Met een kwalitatief en compleet aanbod in materiaal, vorm en toepassing zorgt u voor een meerwaarde en kunt u zich ook onderscheiden van concurrenten. Ook op het vlak van service kunt u zorgen voor meerwaarde. Bijvoorbeeld consumenten de mogelijkheid bieden om losse onderdelen te bestellen.
Afgestemd op de doelgroep
Het aanbod moet uiteraard ook afgestemd zijn op uw doelgroep. Die doelgroep is in de basis op te delen in drie grote consumentengroepen:
- 1. De praktisch georiënteerde consument. Hier zijn extra functionaliteiten en gebruiksgemak de grootste troeven.
- 2. De designgeoriënteerde consument. Design, vorm en kleurstelling zijn heel belangrijk voor deze consumenten. Ze zullen opteren voor dozen/bussen die passen bij hun interieur en persoonlijke smaak en/of die inspelen op de heersende trends.
- 3. Prijskopers. Deze consumenten gaan steeds op zoek naar de laagste prijs.
Verzorgde presentatie
Naast een breed gamma is een aantrekkelijke en logische winkelpresentatie ook erg belangrijk. Zo plaatst u de producten met hetzelfde gebruik bijvoorbeeld het best bij elkaar. Verder zullen mooie high-end verpakkingen de klant ook zeker overtuigen.
TRENDS
Functionaliteiten
De nieuwste trends zijn enerzijds te zoeken in speciale functionaliteiten, zoals vacuümsystemen en modulariteit. En daarnaast zien we ook extra functionaliteiten, zoals geïntegreerde maatbekers die voedselverspilling tegengaan.
Design
Uiteraard gebruiken mensen voedselbewaardozen niet meer zuiver functioneel; het esthetische aspect wordt steeds belangrijk. Het oog wil immers ook wat. Het huidige aanbod bestaat dan ook uit vele vormen, materialen en kleuren. Op het vlak van kleuren zien we dat vooral pasteltinten en matte afwerkingen vandaag erg populair zijn.