GrootelektroPremium

SMART EN CONNECTED ZETTEN TOON OP IFA

Vernieuwing in elektro in het teken van gemakIFA

IFA, de Berlijnse beurs voor elektro-innovatie, stond dit jaar alweer in het teken van 'smart' en 'connected'. Wordt er dan niet meer vernieuwd? Zeker wel, maar we zagen toch vooral doorontwikkelingen en verfijningen van bestaande concepten. Veelzijdigheid is nog zo'n immer uitdijende trend: zagen we dat vroeger vooral bij was-droogcombinaties, nu zijn er ook meer en meer kookplaten met dampkap en koelkasten met flexibele koel- en vrieszones. Een ding is duidelijk: de toekomst staat in het teken van gemak en de fabrikanten werken hard om te klant minder hard te laten werken.

VEEL BELANGSTELLING

IFA kan al jaren op veel belangstelling rekenen en dat was dit jaar niet anders. 245.000 bezoekers vergaapten zich dit jaar aan elektro-innovaties, waarvan bijna 150.000 vakbezoekers. 1.814 exposanten namen 161.200 m² in - goed voor een uitverkochte beurs. Meer dan 50% daarvan was afkomstig van buiten Duitsland. 4,7 miljard euro werd er volgens de beursorganisatie verhandeld, een indicatie dat het allerminst slecht gaat met de sector.

CONNECTEDIFA

Wat was er te zien? Opvallend was dat werkelijk alles geconnecteerd wordt met de smartphone.

Het stuk technologie dat zoveel mogelijk onzekerheden wil wegnemen, geeft ons nu ook meer en meer controle over alledaagse toepassingen. Uiteraard worden de apparaten ook meer en meer met elkaar verbonden - denk maar aan een oven die met de koelkast communiceert over mogelijke recepten - maar daarvan zijn de toepassingen vooralsnog beperkt.

Besturen met de stem

Bij heel veel stands waren er ook logo's van Amazon Echo en Google Home te zien. De twee platformgiganten voeren een titanenstrijd over wie de wereld zal domineren met zijn luidspreker-microfoon.

Die wordt de sleutel tot al onze behoeftes, als we de bedrijven mogen geloven en eveneens de sleutel tot onze portefeuille: wanneer de strijd is beslecht, controleert het dominante platform heel wat transacties. Nog iets om in het oog te houden: Amazon Dash, een knop waarmee de klant automatisch pakweg wasmiddel bestelt.

SMARTIFA

Smart, nog zo'n buzzword, zagen we dit jaar vooral bij de koelkasten (herkenning van ingrediënten via camera's, suggesties voor recepten op basis van wat er in de koelkast ligt), bij de ovens (ingebouwde recepten) en zelfs bij vaatwassers met automatische vaatwasserdosering.

MULTIFUNCTIONEEL

Een andere trend is veelzijdigheid: de apparaten worden steeds flexibeler om aan wisselende noden te beantwoorden. Was-droogcombinaties zijn terug van weggeweest, kookplaten met ingebouwde dampkap zijn de trend van het moment en koelkasten krijgen flexibele zones. In de zomer wil je bijvoorbeeld meer koelen, in de winter meer vriezen? Geen probleem.

GEBRUIKSGEMAK IS SLEUTEL

Dat alles kunnen we samenvatten onder 'gebruiksgemak'. Gebruiksinterfaces worden steeds eenvoudiger, met de stem komt er een totaal nieuwe, nog eenvoudigere interface aan. Dat alles om het de klant zo makkelijk mogelijk te maken. Huishoudapparaten hebben het (huishoudelijke) werk in de loop van de twintigste eeuw véél minder lastig gemaakt, nu worden de apparaten zelf steeds minder lastig. 

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Stefan Acke

Meer weten over

Gerelateerde artikels

Trends in de badkamer

Hangtoiletten kunnen op drie manieren worden ingebouwd, maar voor de installatie is het vooral belangrijk dat aan de voorwaarden inzake plaatsinname en draagkracht voldaan is én dat de voorzieningen voor alle extra technologische snufjes voorzien zijn.

Trends in baden en douches

Profileer uzelf als vakman en zorg dat u mee bent met de laatste trends en nieuwigheden in douches en baden.

De 2020 trends in kleuren en materialen volgens niek de prest

Ook dit jaar had het vakblad decoratie het privilege dat niek de prest, trendwatcher en zaakvoerster van bigfish agency, op de uitreikingsavond van de decoratie awards de belangrijkste trends voor 2020 uit de doeken wou doen. het publiek hing opnieuw aan haar lippen en kreeg een duidelijk beeld over welke trends zich zullen doorzetten en welke niet. als gerenommeerd trendwatcher kon niek de prest meegeven welke trends in kleuren, materialen en dessins op ons afkomen en hoe de schilder- en decoratiesector die in het aanbod kan integreren.

Ontdek de trends voor 2020/2021 in kleuren, dessins en textiel

Kleuren, dessins en textiel behoren tot de belangrijkste hulpmiddelen om een persoonlijke identiteit naar voren te laten komen. daarom is het thema van het trendboek dat jaarlijks wordt uitgebracht door heimtextil, dit jaar ‘where i belong’. naar goede gewoonte werd dat trendboek samengesteld door een panel van inter­nationale experts, onder wie anne marie commandeur van het stijlinstituut amster­dam. tijdens de heimtextil-persconferentie in het textielmuseum in tilburg gaf zij meer uitleg bij de trends voor 2020/2021. om tegemoet te komen aan de onver­mijdelijke gelaagdheid van onze identiteit, werden de trends opgedeeld in vijf sferen: maximum glam, pure spiritual, active urban, heritage lux en multi-local.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine