Verftrends 2024: Sterke focus op rust, harmonie en gezelligheid
Promotiemateriaal op de winkelvloer en online tools vergemakkelijken de keuze
Het interieur wordt nu meer dan ooit gezien als een plek om echt thuis te komen. Deze gedachte wordt weerspiegeld in de trendkleuren voor 2024-2025, die warm, rustgevend en koesterend zijn. In deze trends zien we een focus op zachtere en lichtere tinten, die deel uitmaken van creatieve kleurenthema's die inspireren om te combineren en te experimenteren. Ook kwaliteit en duurzaamheid spelen een cruciale rol bij de keuze van producten.
Verfkleuren 2024-2025
Nood aan rust en harmonie
Sinds de pandemie brengen mensen veel meer tijd thuis door. Ze willen van hun woning een gezellige en sfeervolle plek maken waar ze zich helemaal thuis voelen en tot rust komen. Dat weerspiegelt zich in de kleurentrends van de voorbije jaren. Terwijl in 2021 bruintinten rust in het interieur brachten, voerden grijs-groene kleuren in 2022 de boventoon. Nadat de focus in 2023 lag op natuurlijke tonen, mag het in 2024 allemaal weer wat zachter en vriendelijker. Mensen hebben nood aan warmte en harmonie in huis, wat zich vertaalt naar zachte kleuren die rust combineren met een vleug vrolijkheid.
Warme en vrolijke tinten
Het palet van trendkleuren voor 2024-2025 bestaat voornamelijk uit dromerige, rustgevende en sfeervolle tinten. Bleekblauw is fris, luchtig en kalmerend, en het geeft zuurstof en ruimte aan het interieur. Lichtroze, mauve en lila, met hun dromerige en zachte uitstraling, zijn perfect om te combineren met donkere accenten zoals zwart. Warme en rustgevende beigetinten, van honingbeige tot zandkleur, blijven zeer populair, net als tijdloos wit en grijs. Veelzijdig groen brengt dan weer een vleug natuur in huis. Hetzelfde geldt voor elegant terracotta en bruintinten. En als je iets wilt laten opvallen en knallen, zijn fluotinten ideaal in combinatie met verschillende basiskleuren. Conclusie: De trendkleuren van 2024 zijn warme tinten die plezier en positiviteit uitstralen, zonder overheersend te zijn en waarmee je vrij bent om buiten de lijntjes te kleuren.
Gekozen door experts
Om te bepalen welke kleuren in de retail komen, verzamelen kleurspecialisten en experts op het vlak van design de nieuwste wereldwijde trends en evoluties. Op basis daarvan kiezen ze de trendkleuren voor het komende jaar en stellen ze een ondersteunend palet samen. Met deze inzichten stellen de merken vervolgens hun collecties samen, die doorgaans bestaan uit verschillende lijnen en thema’s. Aan de hand van een gebruiksvriendelijk en eigentijds kleurenpalet bieden ze inspiratie om een nieuwe en persoonlijke look te geven aan de ruimte.
Mixen & matchen en experimenteren met contrasten zijn meer dan ooit toegestaan
Mix & match
Wat de trendverven kenmerkt, is dat alle kleuren perfect met elkaar te combineren zijn. Door de verschillende kleuren op een creatieve manier te mixen, ontstaat een unieke look die het interieur een frisse en dynamische uitstraling geeft. Het palet biedt de vrijheid om kleuren te gebruiken op manieren die voorheen misschien onconventioneel waren, bijvoorbeeld op plafonds, kasten en binnendeuren. Een opvallende trend is het samenbrengen van kleuren in een dégradé met vloeiend kleurverloop. Kleur is bovenal iets heel persoonlijks: we gebruiken het allemaal op onze eigen manier om een plek te creëren waar we ons thuis voelen. Mixen & matchen en experimenteren met contrasten zijn meer dan ooit toegestaan.
Trends: Kwaliteit en duurzaamheid
Kwaliteit is topprioriteit
Schilderen is een hele klus, dus kwaliteit is prioriteit nummer één voor zowel de professional als de doe-het-zelver. De nieuwigheden die de fabrikanten regelmatig lanceren, zijn daarom vooral gericht op een optimale kwaliteit. De nadruk ligt op een extra hoge dekkracht, een strak en streeploos resultaat of een betere afwasbaarheid en wrijfweerstand. We zien ook veel verven met een laag VOS-gehalte (vluchtige organische stoffen, die verdampen op kamertemperatuur). Denk aan luchtzuiverende verven en verven die de luchtkwaliteit zo goed mogelijk behouden en voor zo weinig mogelijk geuroverlast zorgen.
Vraag naar milieuvriendelijke verf
In lijn met de toegenomen aandacht voor duurzaamheid en ecologie in het algemeen, is de vraag naar milieuvriendelijke(re) verf de laatste jaren gestegen. De fabrikanten gaan continu op zoek naar nieuwe en duurzamere oplossingen, bijvoorbeeld door in de verfformules geen zware metalen en andere giftige stoffen te gebruiken. Ze kiezen voor alternatieve en minder milieubelastende grondstoffen zoals kalk en klei, en beperken het gebruik van schadelijke oplosmiddelen in de productie. Zo proberen ze de ecologische voetafdruk van hun producten en verpakkingen te verkleinen.
Ecologische verf is goed voor de portemonnee én voor de natuur
Ecologische verf biedt verschillende voordelen. Doordat ze bestaat uit kwalitatieve grondstoffen, is de kans kleiner dat ze na een tijdje loskomt of afbladdert. Voor de volledigheid willen we opmerken dat verf ook kan afbladderen of loskomen door een slechte voorbereiding van het oppervlak dat geverfd moet worden. Daarnaast hecht duurzame verf beter op het oppervlak, waardoor deze langer intact blijft en dus minder snel opnieuw moet worden geverfd. Kwaliteitsproducten met een goede dekking vergen bovendien minder verf. Ecologische verf is met andere woorden goed voor de portemonnee én voor de natuur.
Begeleiding en advies
Promotiemateriaal op de winkelvloer
Om de verkoop te stimuleren, voorzien de fabrikanten heel wat POS-materiaal zoals flyers, brochures en displays. Sommige merken bieden concepten aan die aan de hand van gemonteerde verlichting spelen met de lichtinval op de kleurstalen. Zo krijgt de klant een beter beeld over hoe de verf eruit kan zien thuis en onder bepaalde lichtomstandigheden.
Kleurenwijzers en staalkaartjes zijn handig om de klant te helpen de juiste keuze te maken. Met kleurentesters in kleine potjes kan de doe-het-zelver thuis aan de slag om helemaal zeker te zijn van de gekozen kleur. Er zijn ook zelfklevende kleurstaaltjes, die makkelijk aan te brengen en te verplaatsen zijn op de muur.
Apps helpen bij het kiezen
Op de websites van de merken is alle informatie in detail terug te vinden, samen met foto’s, ervaringen van consumenten en tal van tips & tricks. Steeds meer merken hebben een handige app of online tool om te helpen bij de keuze. Zo is het mogelijk om interieurfoto’s te uploaden en de meest geschikte verfkleur te zoeken én te visualiseren in de ruimte. Ideaal voor wie twijfelt en niet voor verrassingen wil komen staan. Verder werken veel merken samen met influencers, die de producten gebruiken en echt toepassen. Ook dat helpt om de consument (zeker de jongere generatie) over de streep te trekken bij de keuze van verf.
Verfadvies aan huis
Wie echt niet weet waar te beginnen, kan een beroep doen op een team van professionele kleuradviseurs. Zij komen aan huis en hebben aandacht voor elk detail om samen met de consument op zoek te gaan naar de juiste kleur. Houd er rekening mee dat die dienst niet gratis is. Vaak wordt (een deel van de) kostprijs wel terugbetaald wanneer er nadien verf gekocht wordt in de winkel, voor een bepaald bedrag.
Met medewerking van AkzoNobel en Libéron