NIET ALLES WILLEN VERKOPEN
Antwerps Kookhuis maakt bewuste assortimentskeuzes
Een kwalitatief en vooral duidelijk assortiment: ziedaar hoe Antwerps Kookhuis zich probeert te onderscheiden van de rest. Met succes, want de winkel doet het nog steeds erg goed. “De kookhype is voorbij, maar de mensen koken nog steeds elke dag. De mensen willen de producten die wij aanbieden, nog steeds zien en voelen, en dat zal volgens mij niet snel veranderen. Ja, het internet zorgt voor steeds transparantere prijzen, maar dan moet je zorgen dat je iets aanbiedt wat de mensen niet op het internet zullen terugvinden."
CENTRUMWINKEL
Al meteen bij het binnentreden valt Antwerps Kookhuis op door zijn interieur. Het is een mooie winkel die overzichtelijk oogt, maar toch groter is dan hij op het eerste gezicht lijkt. “In een centrumwinkel heb je altijd wel wat verborgen hoeken", vertelt winkelverantwoordelijke Ingrid De Bie. “We hebben van de nood een deugd gemaakt en themahoeken ingericht rond koffie, groot elektro en huishoud."
Zowel oude als jonge klanten
“In zo'n centrumwinkel komen er zowel oude als jonge klanten - ze lopen allemaal door elkaar. De horecazaken in de stad zorgen ook voor extra cliënteel. Wat me opvalt, is dat de mensen van vrij ver komen naar onze zaak. Het enige nadeel aan het stadscentrum is dat het soms wat moeilijker is om te parkeren. Toen de Antwerpse Leien geknipt werden, hebben veel mensen gebeld om te vragen of we bereikbaar waren; je kunt je alleen maar afvragen hoeveel mensen er niet gebeld hebben."
ASSORTIMENT
Antwerps Kookhuis is in de eerste plaats een kookwinkel. Van gedekte tafel vind je er enkel de basis terug.
“Dat was een bewuste keuze, en dat zal ook niet snel veranderen. Als kookwinkel heb je natuurlijk een bepaalde basis nodig - de mensen vragen daar soms naar en het helpt de presentatie - maar het vormt geen hardloper. Ik vind dat je je op je corebusiness moet concentreren. In gedekte tafel kan ik toch nooit de beste zijn - er zijn andere zaken die dat beter doen. Zij gunnen mij mijn cliënteel, ik gun hun het hunne. Antwerps Kookhuis is in 1994 begonnen als kookwinkel. Dat zal ook zo blijven."
Merkenstrategie
“In de categorie keuken probeer ik telkens twee merken aan te houden. Ik probeer dan een heel bekend merk te nemen en daarnaast zet ik een merk dat niet overal beschikbaar is. Het moeten wel steeds sterke merken zijn. Zo bedien je een breed bereik aan klanten, maar wel steeds klanten die meerwaarde zoeken. Je moet hun iets bieden wat ze niet op het internet gaan terugvinden."
Fornuizen
Antwerps Kookhuis biedt ook fornuizen aan. “Dat is historisch gegroeid. Vroeger hadden we ook keukens op de bovenverdieping, maar daar zijn we mee gestopt vanwege de rentabiliteit. We bieden wel nog steeds fornuizen aan en zelfs nog steeds een stukje inbouw, voor de vervangingsmarkt. Om sommige zaken sta je immers bekend. De klanten krijgen een korting als ze het fornuis komen ophalen, maar we gaan ze ook leveren. Ze krijgen dan dezelfde korting, maar betalen wel het transport."
Barbecue
“Ons assortiment is door de jaren heen steeds gegroeid. Ik heb wel altijd kwaliteit vooropgesteld en wil ook niet alles verkopen. We maken bewuste keuzes; het is de bedoeling dat de mensen terugkomen. Zo zijn er al lang geleden barbecues bij gekomen, maar ook hier hebben we enkel modellen als de Big Green Egg. Grote gasbarbecues hebben we dan weer niet. Dat past niet in ons assortiment, voor dergelijke toestellen komen de mensen toch niet naar hier. Je kunt dat toch niet forceren. We verkopen ze het jaar door, maar in de lente en de zomer staan er uiteraard wel dubbel zoveel uit. Ik merk dat we meer en meer barbecues in de winter verkopen; ook rookaccessoires doen het momenteel heel goed."
Boekenhoek
Opvallend is ook de zeer ruime kookboekenhoek in de zaak. “Die is er sinds een jaar of tien. Eigenlijk verkopen we hier vooral de vaste waarden. Ook jonge mensen gaan nog steeds op zoek naar de kookboeken die moeder in huis had. Toch probeer ik een zo ruim mogelijk aanbod te voorzien met veel variatie. De laatste tijd doen de veggieboeken het bijvoorbeeld heel goed. Alleen met een ruim boekenaanbod kun je de mensen boeien en hun ideeën geven."
INRICHTING
Wisselwerking met interieurzaak
“Ondertussen wordt onze bovenverdieping al bijna twintig jaar ingenomen door Ter Poel Interieur - zij doen totaalinrichtingen. Dat is een mooie wisselwerking: als wij open zijn, is hun toonzaal toegankelijk, ook als zij er niet zijn, en hun klanten komen dan weer langs bij ons."
Demokeuken
“Waar vroeger de kassa stond, hebben we nu een demokeuken. Vroeger hadden we een groot kookeiland voor kookdemonstraties en baklessen voor kinderen, maar de opkomst werd steeds minder. Dat is dus een klein beetje teruggeschroefd, maar met kookdemonstraties kun je de mensen nog steeds enthousiast maken voor koken. We tonen er ook de mogelijkheden van onze fornuizen mee."
VERANDERENDE MARKT
Met Oldenhof en Kookpunt heeft Antwerps Kookhuis ook nog twee tegenhangers in Nederland.
“Er zijn wel verschillen met de Nederlandse markt. Vooral het koopgedrag verschilt. Belgische merken steken er hier vaak met kop en schouders boven uit, die doen het in Nederland soms wat minder goed. Een Belg zal ook kwalitatiever kopen dan een Nederlander - het mag iets duurder zijn. We hebben ook Nederlandse klanten die speciaal naar hier komen omdat zij weten dat we soms kwalitatievere merken in huis hebben. Veel zaken worden echter door de Nederlandse moeder aangeleverd, waardoor we toch een gelijklopend assortiment hebben."
Uitdagingen
“De kookhype is wat gaan liggen, er zijn ook minder televisieprogramma's die het koken promoten. Maar de mensen koken nog steeds elke dag. Wakker lig ik daar niet van. Het internet is wél een grote uitdaging, maar dat kun je niet tegenhouden. Oldenhof heeft een webshop, bij Antwerps Kookhuis zit dat er niet meteen aan te komen."
Eigen sterktes
“Wat ik wel doe, is producten gaan afleveren bij klanten wanneer ik naar huis rij. Ik merk wel dat de mensen deze producten willen zien en voelen. Dat is nog steeds ons sterke punt. Ze kunnen natuurlijk ook hier de informatie komen halen en dan alsnog online bestellen - daar ben je nooit zeker van - maar ik ga ervan uit dat een groot deel nog steeds hier wordt aangekocht.
Ik heb nog nooit een klant gehad die een product kwam terugbrengen omdat hij het op het internet goedkoper had gevonden. Soms spelen ze de prijs wel uit in de winkel. Ik ga daar niet altijd op in. Het hangt wat af van de prijs: soms doe ik een tegemoetkoming, een andere keer geef ik er een geschenkje bij. Ik bekijk dat geval per geval. Dat gebeurt gelukkig ook maar sporadisch.
Mijn toekomstplan is eenvoudig: voortdoen zoals we bezig zijn, kwaliteit aanhouden en mooie, goede spullen aanbieden. Ik ga nog steeds op zoek naar degelijk materiaal, en mijn klanten weten en appreciëren dat."