DE BRIEVENBUS MAAKT HET VOORTUINCONCEPT HELEMAAL AF
OPKOMST PAKKETBRIEVENBUS IS IN TIJDEN VAN E-COMMERCE NIET TE STUITEN

Om een perfect esthetisch plaatje te creëren, is het zeker interessant om meteen ook een brievenbus te voorzien in de tuinplannen. Ga eerst na welk type uw klant prefereert. Een klassiek model eventueel aangevuld met een shopperbox, of meteen een pakketbrievenbus? Strakke ontwerpen passen bij vrijwel elke woningstijl en worden over het algemeen best gesmaakt. Qua kleur scoren donkere tinten. Wijs op het belang van veiligheid, zeker bij de pakketbrievenbussen waarin vaak dure bestellingen terechtkomen. De consument oriënteert zich momenteel nog op de markt. Uw goede raad wordt dus zeker op prijs gesteld.
OOK KLASSIEKE BRIEVENBUSSEN WORDEN NOG ALTIJD GEPLAATST
Model met palenset wint veld
In ons land zijn duidelijk twee soorten brievenbussen populair. Enerzijds de budgetvriendelijke rechthoekige modellen, laag in prijs, eenvoudig qua uitstraling. Anderzijds de kolommodellen met hun strakke design, personaliseerbaar met het huisnummer en beschikbaar in alle kleuren. Zwart en antraciet stijgen in populariteit. Groen en wit zijn ‘out’. Rvs blijft nu als kleur stabiel in verkochte aantallen. De populairste soorten zijn altijd de brievenbussen die worden opgehangen, hetzij gewoon aan een vaste achterwand – dit is nog steeds de meest gekozen oplossing – of bevestigd aan een palenset, vaak in inox of zwart.

Ruimere formaten
De maatvoering van de brievenbussen verschilt niet zo heel erg veel met die van de afgelopen jaren. De wat ruimere brievenbussen, met een grotere inhoud, worden regelmatig geplaatst, vaak met het oog op bestelde pakjes. De vraag naar losse krantenrollen is bij een van de bevraagde leveranciers ook ietwat gestegen. Hij vermoedt dat dit ook komt door een tekort aan ruimte in de brievenbus vanwege de toename van kleine pakketpost.
Daarnaast stijgt de vraag naar duurdere designbrievenbussen ieder jaar. Deze zijn eveneens wat groter van formaat. De goedkoopste lijn – veelal dus ook de minimale afmetingen – verkoopt een kleine tien procent minder, terwijl de grotere maten dat marktaandeel juist overnemen. Een leuke verschuiving, want in verkoopwaarde zijn ze interessanter voor de ondernemer.
Richtlijnen van bpost
- Plaats de brievenbus aan de grens van de openbare weg.
- De toegang tot de brievenbus is altijd vrij en zonder gevaar voor de postbezorger.
- De opening is minstens 23 cm breed en 3 cm hoog.
- De bus is groot genoeg voor grote enveloppen (C4-formaat).
- De opening bevindt zich het best op een hoogte van 70 tot 170 cm.
- Het huisnummer is zichtbaar en leesbaar vanop de openbare weg (ook in het donker).
- Eventuele busnummers zijn duidelijk zichtbaar op of nabij de overeenkomstige brievenbussen.

Keuze aan materialen
De enorme groei van kunststof is nu voorbij, de vraag naar duurzaam materiaal neemt het over. Kunststof is enkel interessant voor speciale of afwijkende kleuren. Rvs en kunststof met rvs-afwerking zijn de toekomst. Nieuw in het assortiment van een leverancier is een designmodel, middelgroot van formaat met een rvs-front. Een perfecte mix van materialen, naadloos aansluitend bij de groeiende vraag naar een sierlijk vormgegeven brievenbus, licht van gewicht, degelijk en slijtvast met een designtouch.
Andere fabrikanten focussen op aluminium brievenbussen of op de klassieke rechtstaande blauwstenen modellen, die het ook nog altijd prima doen.
Veiligheid
Post is privé en door de toename van postpakketjes tegenwoordig bovendien steeds waardevoller. Veiligheid wordt dus belangrijker; de vraag naar betrouwbare en veilige bussen met hoogwaardige sloten stijgt. Een goed cilinderslot is een cruciaal en ruim onderschat aspect bij het uitzoeken van een nieuw exemplaar. De brievenbussen uit het oosten zijn voorzien van een eenvoudig slot dat veelal zonder te veel moeite te openen is, ook zonder sleutel. Sommige merken spelen daarop in en hebben een ruim assortiment aan vervangsloten. Enerzijds voor hun eigen modellen, anderzijds passen ze ook op het assortiment van sommige collega-leveranciers.
Toekomst van de traditionele brievenbus
Worden gewone brievenbussen straks allemaal vervangen door pakketbrievenbussen? Fabrikanten zien wel een trend: bij nieuwbouw of wanneer mensen hun brievenbus vervangen, wordt er meestal gekozen voor een pakketbrievenbus. Mensen willen worden ontzorgd en halen na de dagtaak niet graag hun pakjes af aan een afhaalpunt. Ze geven daarom de voorkeur aan thuislevering.
Belangrijk bij de plaatsing
Een vaste montage aan de gevel is nog steeds de meest gekozen optie. Bij sommige gebouwen kan dit problematisch zijn. In dit geval maakt u gebruik van ‘plakspijkers’ die net zo veilig aan de muur bevestigd worden zonder te boren. De plaatsing van een vrijstaande brievenbus is vrij eenvoudig: een stenen brievenbus is voldoende zwaar om gewoon neergezet te worden en eventueel met silicone of polyurethaankit af te werken. In andere gevallen is een betonnen sokkel gieten gemakkelijk.

PAKKETBRIEVENBUSSEN of pakketkluizen KENNEN EEN EXPONENTIËLE GROEI
Thuislevering van pakjes neemt toe
Consumenten bestellen steeds vaker online en ze ontvangen hun pakjes op diverse manieren, waaronder in lockers, postpunten, afhaalpunten ... Toch geven ze de voorkeur aan thuislevering. De verkoop van pakketbrievenbussen/pakketkluizen neemt de voorbije jaren dan ook een exponentiële vlucht. Fabrikanten verwachten dat de populariteit nog verder blijft stijgen. Het aanbod wordt steeds uitgebreider met een ruime keuze in staande en hangende modellen. Ook qua afwerking en kleuren verbreedt het assortiment. Er is vandaag voor elke onlineshopper een model op maat: van klein tot XXL voor wie regelmatig grote volumes pakketpost bestelt.
Veiligheid steeds belangrijker
Globaal wordt er vaak een onderscheid gemaakt tussen de pakketbrievenbus/pakketkluis en de pakketbox. De eerste is geschikt om meerdere pakketten na elkaar te ontvangen, de tweede gaat na de ontvangst van het eerste en enige pakket op slot en kan enkel door de gebruiker geopend worden. Eerder waren er al oplossingen in de vorm van brievenbussen met een afzonderlijk pakjesvak. Een manier om pakketten en kranten te ontvangen, uit het zicht en uit de regen, maar niet beveiligd tegen diefstal. Vandaag zijn er diverse inbraakveilige systemen. De meest voorkomende zijn:
- de valklep: het pakje wordt de voorzijde in de bus gelegd en na het sluiten van de klep wordt de levering onbereikbaar, volgens hetzelfde principe als de gekende kledingcontainers op straat;
- een druk/draaiknop: na de levering drukt de pakjesman de bus eenvoudig op slot; de deur kan vervolgens alleen door de bewoner worden geopend met een sleutel. Deze oplossing is interessant voor bijvoorbeeld kleine zelfstandigen zoals sanitairinstallateurs. Ze ontvangen één levering in de voormiddag, halen hem op tijdens de lunchpauze en krijgen een nieuw pakje in de namiddag;
- het klikslot: de deur blijft los tot er een pakje wordt geleverd, dan valt ze in het slot. Vanaf het moment dat de brievenbus geledigd wordt, is het klikslot terug geactiveerd en kan er een nieuwe levering volgen;
- een digitaal cijferslot: op het pakje of de leverbon staat de viercijferige code vermeld waarmee de koerier via het toetsenbord de bus opent. Met een digitaal cijferslot kunnen pakjes ook worden opgehaald of teruggestuurd. Dit is tevens geschikt om huissleutels voor de poetsvrouw, tuinier, klusjesman ... achter te laten. In ieder geval veiliger dan onder de deurmat.
In Duitsland hanteren alle transporteurs eenzelfde administratiesysteem. Het voordeel daarvan is dat de pakketbezorger de QR-code van de pakketbus kan aflezen en een tijdelijke toegangscode krijgt. Daarmee is dan te zien wie hoe laat een pakket heeft geplaatst. Dit systeem is in ons land helaas nog niet mogelijk.
Aparte boxen
Een bijkomende box plaatsen is een alternatief voor wie reeds een bestaande brievenbus heeft voor de gewone correspondentie. De pakjes worden dan in deze box geplaatst. Er zijn ook uitvoeringen speciaal geschikt voor de thuislevering van voeding. Grote voordeel is dat een dergelijke box niet hoeft te voldoen aan de eisen van bpost: u plaatst hem om het even waar rond de woning of in de tuin. De vraag naar deze producten neemt in ons land erg toe, in tegenstelling tot buurlanden Frankrijk, Nederland en Duitsland. De grootste groei ligt in het goedkopere prijssegment, waarmee duidelijk is dat de koper het product nog niet voldoende genoeg kent om alle voor- en nadelen in te schatten. De kleinere en middelgrote uitvoering is de meest gekozen optie uit het assortiment. Nadeel is dat de bestellers ook nog moeten wennen aan de shopperboxen. Ze herkennen de box soms nog niet als zodanig en weten misschien ook niet altijd even goed hoe het systeem werkt.
Populaire materialen en kleuren
De materialenkeuze blijft traditioneel: inox/rvs, gelakt staal. Opmerkelijk is dat gelakt staal opnieuw aan populariteit wint. Inox is immers soms gevoelig aan onderhoud en oppervlakkige roest en terwijl roestvaststaal het voordien uitstekend deed, krijgt de markt het tegenwoordig hard te verduren door Chinese import.
Daarnaast is er een groeiende vraag naar aluminium pakketpostbussen; ze roesten niet en hebben daardoor een veel langere levensduur. Aluminium is lichter, waardoor dikkere platen van 3 of 5 mm gebruikt worden, en die hebben een kwalitatieve designuitstraling.
Bij de ene leverancier blijft zwart traditioneel een topper. Bij een andere zijn zilver en antraciet de hardlopers, terwijl zwart én wit er nog dapper meedoen. Dat in tegenstelling tot de gewone brievenbus waar rvs, zwart en zeker antraciet de boventoon voeren. Ook de cortensstaallook doet het goed, of huiseigenaars kiezen voor een uitvoering die gelijkloopt met de RAL-kleuren van hun ramen. Een merk levert sowieso pakketbrievenbussen in meer dan 3000 RAL-kleuren.
Waarop letten bij de plaatsing?
Let bij de keuze van het model op de beschikbare nettoruimte, sloten en scharnieren en gebruiksvriendelijkheid. Wijs uw klanten op de voordelen van een doordacht systeem met 100% nettoruimte voor de pakketten en een goede beveiliging. De pakketbox 2.0 onderscheidt zich door de details, zoals de mogelijkheid om de box van binnenuit te openen mocht iemand er spelenderwijs in worden ingesloten, maar ook door de versterkte onderplaat en de ventilatieopties in de box. De plaatsing is vrij eenvoudig. In 90% van de gevallen dient er geen stroomtoevoer te worden voorzien.
Bij koppeling met smartphone of parlofoon is plaatsing door een ervaren partij wel gewenst.