HOE EEN HARDHOUTEN BRIEVENBUS MAKEN EN PLAATSEN
Heb je het niet zo op steen of metaal, of passen die materialen simpelweg niet bij je woning? Dan kan je ook een exemplaar uit hardhout maken. Lees hier hoe je stap voor stap te werk gaat.
HOUT
Als je aan een buitenproject begint, dan is de keuze van het hout belangrijk. Je kunt voor geïmpregneerd hout kiezen, dat is zacht hout dat is behandeld voor buitentoepassingen.
Wij kiezen hier voor hardhout. Dat heeft een hoge natuurlijke duurzaamheid. Aan het eind van het project behandelen we het nog met olie, zodat de levensduur nog meer verlengd wordt. Om het onszelf makkelijk te maken, laten we alles al in onze houthandel op maat zagen.
BETONTEGEL
Het hout kun je niet zomaar op de grond plaatsen. Daarom plaatsen we de brievenbus iets van de grond. Dat doen we met behulp van een betontegel en roestvrijstalen draadstangen. We boren, voor we de brievenbus in elkaar zetten, een aantal gaten, zowel in de onderkant van de brievenbus als in de betonnen tegel.
Je kunt dat heel makkelijk in één keer doen met universele boren. Je klemt de tegel en de onderkant van de bus samen zodat ze precies gelijk liggen. Bepaal de punten waarin je moet boren, en boor er door met je universele boor. Heb
je geen universele boor, dan boor je het hout met een houtboor en het beton met een steenboor.
MOEREN
Als de gaten geboord zijn, steek je er de draadstangen door. Zaag die op maat. Onderaan maak je de draadstangen vast met een borgmoer. Dat is een moer die is voorzien van een kunststof binnenkraag. Tijdens het aandraaien zet die borg zich vast op de draad. Zo komt die niet meer los. Boven breng je een sluitring en een gewone moer aan. Zo zit de draadstang alvast onderaan al vast.
Boven plaats je er opnieuw een gewone moer, twee sluitringen en een borgmoer op. Draai de laatste borgmoer nog niet vast. Zet die er gewoon allemaal al op, zodat je die niet meer verliest.
KADER
Het hout voor het kader laat je op maat maken door de houthandel. Bovenaan maken we de verbinding in verstek. Dat oogt mooier. Onderaan doen we dat niet. De rechte verbinding is namelijk minder gevoelig voor waterschade.
De boorpunten van de deuvelverbinding zetten we over met behulp van nageltjes. Klop een nageltje op de plek waar je een deuvel wil. Nijp de kop af met de tang, en druk de andere plaat op het nageltje. De indruk van het nageltje is je boorpunt. Haal het nageltje weer weg, zodat je op die plaats ook kunt boren.
DEUVELVERBINDING VERSTEK
De deuvelverbinding bovenaan is er één in verstek. Je kunt hier niet de standaardmaat van deuvels nemen, je zou immers door het hout boren. Daarom maken we onze deuvels op maat met behulp van deuvelstokken en een zaag.
Hier nemen we een lengte van 2 cm. Het gaatje boor je dan een millimeter dieper dan de helft van de lengte van je deuvel op maat. Op die manier geef je de houtlijm nog wat plaats om uit te zetten.
RECHTE DEUVELVERBINDING
Voor de haakse deuvelverbinding ga je anders te werk. Hiervoor stel je de boorstop zo in dat je net niet door de plaat boort. Boor dan alle gaatjes en steek de deuvels er al eens in. Je stelt je boorstop dan weer in.
Dit keer neem je de maat van de deuvels die eruit steken. Tel ook hier gerust wat bij, om de houtlijm wat ruimte te geven om uit te zetten. Als je de boorstop hebt ingesteld, kun je ook de kopse kanten voorboren.
VERBINDING LIJMEN
Lijm de deuvels en de verbindingen in. Omdat de brievenbus straks buiten komt te staan, gebruik je het best een houtlijm op pu-basis, meestal aangeduid met de letter-cijfercombinatie D4. Deze lijm heeft wel een vullend vermogen. Dat betekent dat ze de lijmverbinding terug uit elkaar gaat duwen. Daarom moet je zeker goed klemmen. Dat doen we met een spanband.
TEGEL PLAATSEN
Vooraleer we de brievenbus lijmen en klemmen, plaatsen we eerst de blauwsteentegel. Anders zou die straks te veel klemmen, en krijg je die er niet makkelijk meer tussen. Om de tegel te bevestigen, maken we enkele stukjes aan de brievenbus vast. Dat doen we met schroeven en houtlijm. Daar kan straks de tegel op rusten. Kleef onder aan de tegel ook al een stukje hout. Dit plaats je niet helemaal onder aan de tegel. Je houdt iets meer dan de dikte van een plaat afstand.
De tegel lijm je aan het hout met een montagekit. We kiezen hier voor een transparante polymeerkit. Daarmee kun je straks de naden nog bijna onzichtbaar afwerken. Deze lijm moet je niet klemmen, maar het duurt wel iets langer om te drogen dan bij de houtlijm het geval is.
SCHARNIEREN
Als de brievenbus afgewerkt en gedroogd is, kun je het deurtje plaatsen. Daarvoor heb je natuurlijk scharnieren nodig. Kies voor scharnieren uit roestvrij staal. Die kunnen net iets beter tegen de regen dan de verzinkte modellen. Bevestig de scharnieren aan de kopse kant van de deurzijde en aan de binnenkant van het corpus.
De deur kan een beetje zwellen door de regen. Zorg er daarom voor dat de bus langs de zij-, boven- en onderkant niet tegen het corpus komt. Je deur is dus kleiner dan de opening van je brievenbus.
SLOT EN BESLAG
Een brievenbus hoort veilig op slot, om je te beschermen tegen de postdief. Daarom voorzie je het best nog een slotje om de bus te sluiten. Dat plaats je aan de binnenkant van de bus. Met de speedboor maak je een opening om het slot zelf door te steken. Vooraan werk je af met meubelbeslag. Aan het corpus van de brievenbus bevestig je dan nog een haakje waarachter je slot kan sluiten.
DEURTJE PLAATSEN
Plaats het deurtje wat naar binnen. Zo is het beter beschermd tegen de regen. De deur hebben we natuurlijk te klein gemaakt, dus rondom zorgen we er nog voor dat de regen niet binnen kan sijpelen. Daarvoor maken we een slaglijst aan de brievenbus.
Die bestaat uit een aantal reststukken hout die je lijmt en schroeft aan de brievenbus. Plaats de deur, en maak de scharnieren vast aan de brievenbus. Zet de deur niet op de bodem, maar plaats er een afstandsblokje tussen om de juiste afstand te houden.
Afwerken
Het hout van de brievenbus werk je af met olie of beits. Dit zorgt ervoor dat je brievenbus toch een tijdje tegen de weersomstandigheden bestand is. Vergeet tijdens het afwerken de tegel niet af te plakken. Die heeft geen afwerking nodig. Als het hout twee lagen afwerking heeft gehad, kun je de bescherming opnieuw verwijderen. Als laatste kleef je dan je huisnummer op de tegel.
betonTegel plaatsen
De brievenbus plaats je op gestabiliseerd zand. Daarvoor neem je natuurlijk eerst de oude brievenbus weg en zet je de nieuwe op zijn plek. Giet een nieuwe straatlaag op de plek waar de oude tegel stond en plaats er de tegel in. Zet die zo waterpas mogelijk.
Met een rubberen hamer kun je die op zijn plaats zetten. Als de tegel goed en wel op zijn plaats staat, verstevig je de randen nog door wat extra stabilisé langs de zijkant te plaatsen. Voor een mooie afwerking strijk je die dan vlak met een truweel.
VastZETTEN
Verwijder de bovenste borgmoer en plaats de brievenbus op de tegel. Door de moeren nog wat bij te draaien, kun je de brievenbus perfect waterpas zetten. Als dat gelukt is, schuif je de bovenste sluitring op de draadstang. Draai nu de borgmoer vast om het geheel te fixeren.
Nu maar wachten op de eerste brieven.