Elektrische tuingereedschappenPremium

Hoe elektrisch is de toekomst?

Welke rol blijft voor toestellen op brandstof?

Stihl
De accu zet steeds meer de toon, ook voor zwaardere toepassingen (STIHL)

We zagen het al in ons recente dossier rond grasmaaiers: de accu zet steeds meer de toon, ook voor zwaardere toepassingen. Reden genoeg om de lezers van GardenPro even te bevragen rond het gebruik van elektrische gereedschappen. Wat bleek? De accu wint terrein, maar de rol van brandstof is – zeker bij het maaien – nog niet uitgespeeld.

Verrassende resultaten

44% maait op benzine

Neemt de accu de rol van brandstof over? We vroegen aan de lezers van GardenPro in welke mate ze nog maaien op benzine. Dat bleek verrassend veel: 44% van de respondenten maait nog steeds op benzine en zal dat ook blijven doen. Voorlopig is er dus een potentieel van 56% voor de accu. 21% is bezig met omschakelen naar accu, 18% maait reeds voornamelijk op accu en 16% maait uitsluitend op accu.

MAAIEN
Uit een bevraging met 61 respondenten bleek dat 44% nog steeds op benzine maait

 

Omschakeling sneller voor snoeien

Voor snoeien ziet het plaatje er anders uit. Uit een volgende bevraging bleek dat slechts 32% nog snoeit – en ook van plan is om dat te blijven doen – op benzine. 27% snoeit nog op benzine maar is al aan het omschakelen, 22% snoeit al voornamelijk op accu en 19% doet dat zelfs uitsluitend.

snoeien

Uit een bevraging met 85 respondenten bleek dat de accu bij snoeien duidelijk al meer de voorkeur geniet

 

"Hebben die mensen ooit al een accutoestel gebruikt?"

We legden de resultaten voor aan Mark Pecqueur (docent Autotechnologie aan de Thomas More Hogeschool en energie-expert). "De cijfers zijn, zeker wat maaien betreft, hoger voor brandstof dan ik zou verwachten. Ik vraag me af of de mensen die geantwoord hebben dat ze benzine blijven gebruiken ooit al een accutoestel in handen hebben gehad. De voordelen voor accu zijn duidelijk: de toestellen zijn lichter, stiller en gezonder voor de gebruiker en de omgeving. Een batterij moet je soms vervangen, maar als je makkelijk kunt wisselen, lijkt me dat geen probleem. Wellicht is het verschil tussen snoeien en maaien te verklaren door het verschil in intensiteit. In de autowereld is persluchtgereedschap al bijna volledig vervangen door accugereedschap vanwege al de voordelen die de accu biedt, maar maaien verbruikt wat meer energie. Maaien is ook een vrij continu proces; snoeien is 'intermitterend'. Als je niet aan het snoeien bent, blijft de motor van een brandstofmachine lawaai maken."

Mark Pecqueur
Mark Pecqueur: "De voordelen van accutoestellen zijn duidelijk"

"Er is helemaal geen energieprobleem", verkondigde Pecqueur twee jaar geleden. Hij staat nog steeds achter die uitspraak. "Energie hebben we in de toekomst in overvloed, en die energie zal hernieuwbaar zijn. Saoedi-Arabië investeert momenteel enorm in hernieuwbare waterstof. Er is geen energieprobleem, er is alleen een materiaalprobleem dat we moeten oplossen. Een accutoestel is duurder, maar je brandstofkost zit erin verrekend. Alleen worden accu's nu duurder vanwege het grondstoffenprobleem, maar ook brandstof wordt duurder. In de huidige situatie is het moeilijk om voorspellingen te doen."

"Een accutoestel is duurder, maar je brandstofkost zit erin verrekend"

Fabrikanten zetten in op accu

De ommezwaai naar accu is duidelijk, klinkt het unisono bij de fabrikanten. Makita stopte recent zelfs volledig met de productie van benzinemotoren. "De aandacht voor gezondheid, veiligheid en het milieu groeit; de wetgeving daaromtrent wordt ook steeds strenger. Zeker vanuit gemeente- en groendiensten krijgen we al erg vaak de vraag welke accumachine een bepaald benzinemodel kan vervangen", zegt Joris Dierickx (supervisor Marketing bij Makita). "Snoeien op accu was al langer erg in trek, maar door de technologische evolutie komen nu ook (snoei)kettingzagen, hoogsnoeiers, bosmaaiers, bladblazers en grasmaaiers in het vizier. Onze recente machines kunnen tot 2,0 kW leveren dankzij de 2x40Vmax-accutechnologie. Qua kracht zijn deze te vergelijken met een 40cc-tweetaktmotor. Ja, accu's hebben een bepaald gewicht, maar voor de professional hebben we een ruggedragen accupack om dat op te vangen."

Makita
Voor professionals is een ruggedragen accupack een interessante optie (Makita)

 

Ook STIHL merkt de verandering. "Wat maaien betreft, hebben we drie categorieën: loopmaaiers op accu, robotmaaiers en benzinemaaiers", zegt Luk Hendrickx (product manager bij STIHL). "We merken dat de eerste twee sneller groeien dan de derde, maar het valt op dat benzinemaaiers – in tegenstelling tot wat we verwacht hadden – helemaal niet achteruitgaan. We investeren enorm in betere accu's, maar voorlopig zijn ze voor de professional nog niet altijd krachtig genoeg. Voor snoeien is het een ander verhaal: daar zijn de accu's meer dan krachtig genoeg om een hele dag te werken. Ook wij hebben ruggedragen accupacks om de accu draagbaar te houden."

Cramer
Ook bij Cramer ligt de focus al volledig op accutoestellen

"Wij verdelen ECHO en Cramer", zegt Koen Driesmans (marketingmanager EuroGarden). "Wat ECHO betreft, blijft de fabrikant Yamabiko ervoor zorgen dat de emissienormen voor hun benzinemotoren gehaald worden - op dit moment is dat Stage V. Zolang het mogelijk en haalbaar is, blijven zij benzinemotoren produceren. Toch zetten ook zij al in op accutoestellen. Bij Cramer ligt de focus ondertussen al volledig op accu, met 82 V voor professionele gebruikers, 48 V voor particulieren en robotmaaiers. Het 82 V-assortiment is voor wie dezelfde kracht als benzine eist. Het hoge voltage vergt minder stroom om dat vermogen te halen, met als gevolgen minder warmteontwikkeling, een langzamere ontlading en een verhoogde batterij-efficiëntie. Gebruikers kunnen inderdaad worden overtuigd door de toestellen zelf eens te proberen. De prijzen van accutoestellen - zonder accu - en benzinetoestellen worden stilaan gelijk. Bij het berekenen van de totale kost moet de gebruiker er rekening mee houden dat de brandstofkost wegvalt én dat accutoestellen veel minder onderhoud behoeven."

Stihl
Ook voor zwaardere toepassingen is de accu tegenwoordig uitstekend geschikt (STIHL)

 

Met dank aan EuroGarden, Mark Pecqueur, Makita en STIHL

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Stefan Acke

Gerelateerde artikels

Powertools kiezen: accu of snoer?

Dé trend die zich de laatste jaren voltrekt bij elektrische gereedschappen is het steeds groter wordende aanbod aan tools op batterij. maar hoe haal je het maximale uit je accu? en wanneer is een toestel met snoer toch een betere optie?

Nieuwe generatie acculaders houdt rekening met laadcyclus

De acculader, een instrument voor elke garage, is het laatste decennia sterk geëvolueerd. dit in de eerste plaats door het enorme aanbod van verschillende accutypes. garages dienen meer rekening te houden met de elektronica van moderne wagens. accu's uit moderne wagens hebben dan ook een zwaar leven. zelfs wanneer de wagen in rust is, moet de accu actief blijven, want diverse componenten dienen onder stroom te blijven staan. de nieuwste generatie van acculaders heeft intelligente interfaces die gebruiksvriendelijk en multifunctioneel zijn. zo zijn er veel verschillende modellen op de markt, elk met een specifiek gebruiksdoel. in dit artikel gaan we dieper in op deze intelligente acculaders en hun techniek.

Accumaaiers winnen steeds meer terrein op de particuliere markt

Accugedreven maaiers winnen snel aan populariteit onder particuliere gebruikers. met name loopmaaiers op accu zijn de afgelopen jaren sterk in opkomst, en nu maken ook accuzitmaaiers hun entree. hoe ver zijn we nog verwijderd van ...

Deepcycleaccu oplossing voor hoge elektriciteitsconsumptie

Wanneer een hoog cyclisch vermogen nodig is als gevolg van een hoge belasting, bieden startaccu's geen soelaas. het is dan aangewezen om een deepcycleaccu te gebruiken. zo kunnen bv. ambulances, dienstvoertuigen en voertuigen met technisch materiaal verzekerd zijn van een optimale werking. in dit artikel gaan we na hoe een deepcycleaccu werkt, wat het verschil is met een conventionele startaccu en hoe die kan worden onderhouden, zodat een lange levensduur gegarandeerd is.

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine