Hoe elektrisch is de toekomst?
Welke rol blijft voor toestellen op brandstof?

We zagen het al in ons recente dossier rond grasmaaiers: de accu zet steeds meer de toon, ook voor zwaardere toepassingen. Reden genoeg om de lezers van GardenPro even te bevragen rond het gebruik van elektrische gereedschappen. Wat bleek? De accu wint terrein, maar de rol van brandstof is – zeker bij het maaien – nog niet uitgespeeld.
Verrassende resultaten
44% maait op benzine
Neemt de accu de rol van brandstof over? We vroegen aan de lezers van GardenPro in welke mate ze nog maaien op benzine. Dat bleek verrassend veel: 44% van de respondenten maait nog steeds op benzine en zal dat ook blijven doen. Voorlopig is er dus een potentieel van 56% voor de accu. 21% is bezig met omschakelen naar accu, 18% maait reeds voornamelijk op accu en 16% maait uitsluitend op accu.
Omschakeling sneller voor snoeien
Voor snoeien ziet het plaatje er anders uit. Uit een volgende bevraging bleek dat slechts 32% nog snoeit – en ook van plan is om dat te blijven doen – op benzine. 27% snoeit nog op benzine maar is al aan het omschakelen, 22% snoeit al voornamelijk op accu en 19% doet dat zelfs uitsluitend.
Uit een bevraging met 85 respondenten bleek dat de accu bij snoeien duidelijk al meer de voorkeur geniet
"Hebben die mensen ooit al een accutoestel gebruikt?"
We legden de resultaten voor aan Mark Pecqueur (docent Autotechnologie aan de Thomas More Hogeschool en energie-expert). "De cijfers zijn, zeker wat maaien betreft, hoger voor brandstof dan ik zou verwachten. Ik vraag me af of de mensen die geantwoord hebben dat ze benzine blijven gebruiken ooit al een accutoestel in handen hebben gehad. De voordelen voor accu zijn duidelijk: de toestellen zijn lichter, stiller en gezonder voor de gebruiker en de omgeving. Een batterij moet je soms vervangen, maar als je makkelijk kunt wisselen, lijkt me dat geen probleem. Wellicht is het verschil tussen snoeien en maaien te verklaren door het verschil in intensiteit. In de autowereld is persluchtgereedschap al bijna volledig vervangen door accugereedschap vanwege al de voordelen die de accu biedt, maar maaien verbruikt wat meer energie. Maaien is ook een vrij continu proces; snoeien is 'intermitterend'. Als je niet aan het snoeien bent, blijft de motor van een brandstofmachine lawaai maken."

"Er is helemaal geen energieprobleem", verkondigde Pecqueur twee jaar geleden. Hij staat nog steeds achter die uitspraak. "Energie hebben we in de toekomst in overvloed, en die energie zal hernieuwbaar zijn. Saoedi-Arabië investeert momenteel enorm in hernieuwbare waterstof. Er is geen energieprobleem, er is alleen een materiaalprobleem dat we moeten oplossen. Een accutoestel is duurder, maar je brandstofkost zit erin verrekend. Alleen worden accu's nu duurder vanwege het grondstoffenprobleem, maar ook brandstof wordt duurder. In de huidige situatie is het moeilijk om voorspellingen te doen."
"Een accutoestel is duurder, maar je brandstofkost zit erin verrekend"
Fabrikanten zetten in op accu
De ommezwaai naar accu is duidelijk, klinkt het unisono bij de fabrikanten. Makita stopte recent zelfs volledig met de productie van benzinemotoren. "De aandacht voor gezondheid, veiligheid en het milieu groeit; de wetgeving daaromtrent wordt ook steeds strenger. Zeker vanuit gemeente- en groendiensten krijgen we al erg vaak de vraag welke accumachine een bepaald benzinemodel kan vervangen", zegt Joris Dierickx (supervisor Marketing bij Makita). "Snoeien op accu was al langer erg in trek, maar door de technologische evolutie komen nu ook (snoei)kettingzagen, hoogsnoeiers, bosmaaiers, bladblazers en grasmaaiers in het vizier. Onze recente machines kunnen tot 2,0 kW leveren dankzij de 2x40Vmax-accutechnologie. Qua kracht zijn deze te vergelijken met een 40cc-tweetaktmotor. Ja, accu's hebben een bepaald gewicht, maar voor de professional hebben we een ruggedragen accupack om dat op te vangen."

Ook STIHL merkt de verandering. "Wat maaien betreft, hebben we drie categorieën: loopmaaiers op accu, robotmaaiers en benzinemaaiers", zegt Luk Hendrickx (product manager bij STIHL). "We merken dat de eerste twee sneller groeien dan de derde, maar het valt op dat benzinemaaiers – in tegenstelling tot wat we verwacht hadden – helemaal niet achteruitgaan. We investeren enorm in betere accu's, maar voorlopig zijn ze voor de professional nog niet altijd krachtig genoeg. Voor snoeien is het een ander verhaal: daar zijn de accu's meer dan krachtig genoeg om een hele dag te werken. Ook wij hebben ruggedragen accupacks om de accu draagbaar te houden."

"Wij verdelen ECHO en Cramer", zegt Koen Driesmans (marketingmanager EuroGarden). "Wat ECHO betreft, blijft de fabrikant Yamabiko ervoor zorgen dat de emissienormen voor hun benzinemotoren gehaald worden - op dit moment is dat Stage V. Zolang het mogelijk en haalbaar is, blijven zij benzinemotoren produceren. Toch zetten ook zij al in op accutoestellen. Bij Cramer ligt de focus ondertussen al volledig op accu, met 82 V voor professionele gebruikers, 48 V voor particulieren en robotmaaiers. Het 82 V-assortiment is voor wie dezelfde kracht als benzine eist. Het hoge voltage vergt minder stroom om dat vermogen te halen, met als gevolgen minder warmteontwikkeling, een langzamere ontlading en een verhoogde batterij-efficiëntie. Gebruikers kunnen inderdaad worden overtuigd door de toestellen zelf eens te proberen. De prijzen van accutoestellen - zonder accu - en benzinetoestellen worden stilaan gelijk. Bij het berekenen van de totale kost moet de gebruiker er rekening mee houden dat de brandstofkost wegvalt én dat accutoestellen veel minder onderhoud behoeven."

Met dank aan EuroGarden, Mark Pecqueur, Makita en STIHL