Verlichting langs gewestwegen omgebouwd naar led
De oude gasontladingslampen van Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) langs gewestwegen zijn omgebouwd naar led. Dat is zes jaar eerder dan de oorspronkelijke deadline van 2030.

"Samen met de besparing door de volgend jaar geplande verledding van de autosnelwegen daalt het totale energieverbruik van het agentschap − en de daaraan verbonden energiekosten − met meer dan 20%", zegt Vlaams minister van Mobiliteit Annick De Ridder. "Het gaat in totaal om een investering van 84,5 miljoen euro."
De vervanging van de oude verlichtingstoestellen van AWV langs gewestwegen door nieuwe ledexemplaren is afgerond − op uitzondering van enkele reeksen toestellen die moeilijker bereikbaar zijn zoals op de N9 in Ledeberg en de N34 in Oostende, waar de verlichting net naast een tramspoor loopt. Die laatste reeksen worden omgebouwd in het voorjaar van 2025.
Besparing van 17,5 GWh per jaar
De ombouw van de verlichting zorgt voor een besparing van 17,5 GWh op jaarbasis. "Samen met de besparing door de verledding van de autosnelwegen, die voor het einde van 2026 zal afgerond zijn en nog eens extra 4 GWh op jaarbasis zal besparen, daalt het totale energieverbruik van AWV − en de daaraan verbonden energiekosten − met meer dan 20%", verduidelijkt De Ridder. "Het verbruik van de wegverlichting zakt door de verledding met ongeveer een derde."
In totaal gaat het om een investering van 84,5 miljoen euro via extra relancemiddelen van de Vlaamse Overheid. De ombouw van de oude gasontladingslampen naar energiezuinigere led is onderdeel van het Vlaamse Klimaatplan, waarmee de Vlaamse overheid 35% wil besparen op haar energieverbruik tegen 2030.