MAAK JE EIGEN STOOTKAR
Ken je dat? Je ging gewoon wat uitgebloeide rozen knippen, maar dan zie je nog een gebroken tak in de appelaar. Hop, vlug naar het tuinhuis om je takkenschaar. Eenmaal ter plaatse, bemerk je nog wat onkruid. Emmer en schopje komen er dus nog bij. Je komt gauw handen tekort. En hoe sleep je al het gerief en tuinafval weg? Een leuke oplossing? Deze bakwagen! Je kan er heel wat in kwijt, en al je tuingereedschap heb je meteen netjes bijeen gestapeld. Aan de slag!
DE JUISTE HOEK
De inhoud van de bakwagen, bijvoorbeeld bladafval, wil je er makkelijk uit kunnen kieperen. Als de kuip een hoek van 45° kan maken, heb je zeker voldoende hellingsgraad. De bodem- en frontplaat sluiten mooi aan in verstek. Uiteraard doe je de zijwanden en het kader rondom hier mooi op aansluiten. Verder bestaat de bakwagen uit een handgreep en ondersteunende voeten.
VERZAGEN
De bak maak je best niet te zwaar. Voor de kuip valt de keuze het best op betonplex, dat is goed bestand tegen vocht. De verzaagde kopse kanten zijn dan weer wel kwetsbaarder, maar dat lossen we later nog op met een likje verf. De andere elementen bouw je zo veel mogelijk op met geïmpregneerd hout. Wat niet wegneemt dat je zo veel mogelijk resthout gebruikt. Dat is beter voor het milieu en je portefeuille, en dwingt je ook om creatiever na te denken over het ontwerp. Een uitdaging voor de gevorderde klusser!
Een schets of bouwplan op voorhand doet daarom wonderen. Zo voorzie je problemen op voorhand, en heb je een beter zicht op hoe veel hout je precies nodig hebt. Maak dus zeker een zaaglijst!
SCHROEFKEUZE
Om alles te monteren, gebruik je verzinkte schroeven – die hebben een corrosiebeschermend laagje – maar dat zal niet eeuwig bescherming bieden. Wie de kar beter waterproof wil maken, zoekt het best zijn heil bij RVS- of roestvaste schroeven.
Let op, zelfs bij roestvaste schroeven zijn er gradaties in kwaliteit. A2-schroeven kunnen met de tijd toch roesten als ze blootgesteld worden aan zout water of zure regen. RVS-schroeven van het type A4 zijn daar dan wel beter tegen bestand. Welk type je ook gebruikt, ga alleen te werk met een schroefbit die honderd procent op de schroefkop past. Zo niet, beschadig je de beschermingslaag van de schroefkop, of de schroefkop zelf, en kan roest opnieuw vrij spel krijgen.
de KUIP zelf
Door de vele schroeven is lijmen hier wat overbodig. Gebruik je er toch, kies dan voor D4-houtlijm. Gebruik schroeven met een gedeeltelijke schroefdraad. Hierdoor trek je de twee houten delen naar elkaar toe tijdens het schroeven. Boor wel voor in het eerste deel (de diameter gelijk aan die van de schroef). Zorg dat alle hoeken van de kuip mooi aansluiten. Nadat je de kuip hebt gemonteerd, plaats je onderaan nog drie latten als versteviging en om de wielas te monteren.
HOEKBESCHERMERS
Waar de bakwagen op de grond gekanteld wordt, komen er nog enkele hoekbeschermers. Enkele L-profielen in aluminium zijn ideaal. Kort af op maat en boor met je metaalboor enkele gaten voor. Fixeer de profielen vast op de hoeken. Schroeven met halfronde kop zorgen voor een mooie afwerking.
WIELEN
De bakwagen is niets zonder een stel wielen. Zo’n wielas is best simpel te ontwerpen. Een omkasting met twee planken, waartussen je twee latten fixeert, zorgt voor een holle behuizing waarin je een buis met enige spatie om zijn as kan laten draaien.
Voor de wielen viel de keuze hier op volle steekwagenwielen; die hoef je niet op te pompen met lucht en ze kunnen niet lek rijden. Vergeet wel geen gaatje te boren langs elk uiteinde van de buis, zodat je er nog een veiligheidspin tegen kan bevestigen. De wielen zullen zo niet weglopen. Om slijtage van de banden tijdens het rijden te vermijden, komt langs elke kant van een wiel een sluitring.
UITSPARINGEN
Je hark en borstel, een takkenschaar … Allemaal attributen die je netjes naast elkaar wil opbergen in enkele opbergvakken. Maak daarvoor uitsparingen met een klokboor. Kijk eventueel voor verschillende diameters zodat je ruimte hebt voor divers materiaal. Schuur netjes op, alsook de binnenkant van elke uitsparing.
VOETSTEUNEN
De hoogte van de bakwagen is vrij te bepalen, en kies je een beetje naargelang je eigen voorkeur van werkhoogte. Maak je voetsteunen op maat. Eventueel schuin je de kanten nog wat af om het wat minder lomp te maken. Onderaan de voet monteer je nog een duurzaam stukje plastic of rubber, zodat de voet nooit contact hoeft te maken met een vochtige ondergrond.
HANDGREEP
De handgreep maak je zo ergonomisch mogelijk. Het moet aangenaam voelen. Bewerk het hout zó dat je een afgeronde uitsparing bekomt. De ronding teken je eventueel af met behulp van een potje of bokaal. Schuur een aantal keren, zodat alles glad aanvoelt en breek zeker de scherpe randen.
EINDMONTAGE
De kuip is al gevormd, nu nog de laatste onderdelen monteren. Voor het gewone hout op hout combineer je de schroeven met houtlijm. Op het gladde betonplex zal gewone houtlijm veel te vlug gaan glijden, gebruik dan eerder montagelijm of high-tacklijm in combinatie met de schroeven. Dat heeft een beter hechtingsvermogen. De zaken die je moet monteren? Het kader rondom de kuip, de steunvoeten met daarin de legplanken met opberg-mogelijkheden. De handgreep komt als laatste.
HIP KLEURTJE
Geef zeker de verzaagde kopse kanten nog een laag vernis of likje verf mee. Dan is alles beter beschermd tegen vocht. In onze kast vonden we onder meer een restje felgele lakverf. De kleur past perfect bij de wielen, dus zullen we die ook gebruiken. We geven meteen alle blankhouten onderdelen een kleurtje. Onze tuinkar heeft nu een solide uitstraling. Zo zie je maar: kleine restjes verf bewaren heeft zijn nut!