Welk vulmiddel gebruik je voor metaal en kunststof?
Ook voor metaal bestaan er oplossingen om krassen en oneffenheden weg te werken. Lees hier welke oplossingen er allemaal voorhanden zijn. Om kunststof- en polyesteronderdelen te repareren (bijvoorbeeld aan de auto of de behuizing van een grasmaaier) kan je in principe dezelfde 2K-producten gebruiken als voor metaalherstellingen.
Grove beschadigingen
Om grove beschadigingen in metaal weg te werken, werk je het best met tweecomponentenmetaal-polyesterplamuur. Zit je bijvoorbeeld met een beschadigd schroefgat? Dan ga je als volgt te werk:
- Boor het schroefgat uit tot een gat dat net iets groter is dan de schroefdraad van de nieuwe schroef of moer die erin moet.
- Meng het 2K-metaal-polyesterplamuur tot een homogene massa. Hoeveel verharder je bij het plamuur moet doen, staat altijd aangegeven op de verpakking. Voor een goede herstelling houd je je daar dan ook steeds aan.
- Breng het mengsel in het uitgeboorde gat aan en laat uitharden.
- Wanneer het mengsel is uitgehard, kan je het gladschuren en eventueel een laklaag aanbrengen.
Op dezelfde plaats kan je dan ook opnieuw zonder problemen een nieuw gat boren met de gewenste boordiameter. Daarin kan je dan binnendraad tappen om er een nieuwe moer in aan te brengen.
Je kan eenzelfde vulmiddel gebruiken om krassen en oneffenheden in de carrosserie van je auto weg te werken. Let er wel altijd op dat de ondergrond proper, stof- en vetvrij en droog is. Vooraf dien je ook eventuele roest te verwijderen en gladde oppervlakken ruw je op met wat schuurpapier voor een betere hechting.
Soorten polyesterplamuur
De meeste polyesterplamuren zijn verkrijgbaar is verschillende korrelgraden voor een al dan niet gladdere afwerking. Zo kan je bijvoorbeeld een gat eerst grof opvullen met een product met grovere korrel, en dan afwerken met een laag fijnplamuur.
Na reparaties met de fijnere afwerkingsplamuur kunnen er nog steeds schuursporen, poriën of andere oneffenheden in de plamuurlaag aanwezig zijn. Die kan je egaliseren met een polyesterplamuur in een spuitbus. Die zorgt voor een haarfijne vul- en hechtlaag die meteen als grondlaag kan dienen voor een definitieve laklaag als afwerking.
Scheuren en gaten wegwerken
Synthetisch staal op basis van polyesterhars
Een lek door een gaatje of scheurtje in een metalen dakgoot of waterleiding dicht je het best zo snel mogelijk. Dan biedt synthetisch staal op basis van polyesterhars een oplossing. Je giet met dit 2K-middel als het ware de stukken metaal vast en scheuren en barsten zijn in een oogwenk gedicht.
Kneedbaar staal
Scheuren en gaten in lekkende metalen (waterbuizen, radiatoren, water- en benzinetanks ...) kan je ook dichten met kneedbaar staal. Snijd de nodige hoeveelheid van de massa af, kneed die tot een soepele massa en breng die aan op het lek.
(Epoxy) repairstick
Je kan ook een stick gebruiken om metaal te repareren. Die kneed je ook tot een homogene massa en druk je aan op de te herstellen ondergrond. Uiteraard maak je die ondergrond eerst goed stof- en vetvrij.
Voor kunststof
Om kunststof en polyester onderdelen te repareren (bijvoorbeeld aan de auto of de behuizing van een grasmaaier) kan je in principe dezelfde 2K-producten gebruiken als voor metaalherstellingen. Hou er wel rekening mee dat je het vulmiddel en de verharder steeds op de juiste manier onder elkaar mengt om ermee aan de slag te kunnen:
- Houd je aan de op de verpakking aangegeven verhoudingen. Te veel verharder zorgt voor een kortere verwerkingstijd, maar dan kan je de herstelling niet tijdig doen en heb je geen mooi resultaat.
- De met verharder vermengde pasta die je niet meer nodig hebt, doe je niet terug in het blik, maar sorteer je bij het klein gevaarlijk afval.