Do’s-and-don’ts bij de vervanging van remblokken en -schijven
Fundamentele aandachtspunten maken het verschil
Ook de beste wisselstukken presteren ondermaats wanneer er aan de montage geen deftige voorbereiding voorafging, of de componenten gewoon niet op de correcte manier werden ingebouwd. Een regel die zich bij uitstek laat voelen wanneer het over kritische systemen zoals de remmen gaat. Een verhaal van fundamentele do’s-and-don’ts.

Onderdelen en hun montage
Het behoeft geen verdere uitleg: het remsysteem is binnen de automobielwereld, samen met de stuurinrichting, zowat het meest kritische denkbaar. Een goed werkend remsysteem moet in staat zijn om op een efficiënte manier energie af te voeren en tegelijk ook betrouwbare remkracht te leveren. Dit kan enkel wanneer het geheel van remblokken, -schijven en -klauwen optimaal en harmonieus samenwerkt, en zo de nefaste opbouw van hitte weet te pareren. En net als bij om het even welk systeem, hangt de betrouwbaarheid ervan af van zowel de kwaliteit van de componenten als van een correcte montage.
Controleer altijd de oppervlakteconditie van de schijven: onregelmatige remschijven verhinderen een correcte inloop
Herkenbare symptomen
De optimale werking van remsystemen veronderstelt een onberispelijk montageprotocol. De symptomen van een gebrekkige montage zijn nu eenmaal zeer herkenbaar: verwacht hier geen stille, soepele en consistente prestaties. Integendeel, vaak uiten montagefouten zich in piepgeluiden, algemene trillingen of specifieke trillingen van de rem zelf.

Het belang van best practices
Men heeft ze niet voor niets in het leven geroepen, de paar algemene basisprincipes die straks voor een betrouwbaar, langdurig, veilig en stil remgedrag garant zullen staan. Bovendien vragen de remsystemen van de nieuwe generatie elektrische voertuigen om een aparte benadering. Een overzicht van de meest bepalende do’s-and-don’ts:
Moet altijd:
• Reiniging vooraf en onderhoud
Het grondig reinigen respectievelijk onderhouden van glijders, naven, remschijven en dragers is minstens zo belangrijk als de vervanging van pakweg de remblokken. Wanneer slijtagecomponenten stilaan hun einde bereiken, dringt zich vaak een uitgebreidere controle en onderhoud van het volledige systeem op, met inbegrip van een remoliecheck. Naast het vanzelfsprekende veiligheidsaspect, riskeert men namelijk dat er al heel vroeg na de herstelling allerlei ongewenste trillingen kunnen optreden.

• Het juiste smeermiddel
Een belangrijk aandachtspunt: gebruik te allen tijde kopervrije smeermiddelen. Op korte termijn merkt men dit niet, maar na verloop van tijd ontstaat door de aanwezigheid van koperdeeltjes maar al te vaak galvanische corrosie, en dit op kritische punten. Typische voorbeelden zijn geleiders in de remklauw: de beugel wordt steeds minder beweeglijk waardoor de remmen oververhit kunnen raken. Bovendien hangt het ideale type smeermiddel sterk af van het te behandelen contactoppervlak. Blootgestelde contactpunten, zoals de rustpunten op de steunen en remklauwen, vereisen onder meer een waterbestendig smeermiddel dat ook bestand is tegen de hoge frictietemperaturen die de remmen produceren.
Na verloop van tijd ontstaat door de aanwezigheid van koperdeeltjes maar al te vaak galvanische corrosie, en dit op kritische punten

De glijgeleiders van een zwevende remklauw en de bijbehorende pennen vereisen een ander type smeermiddel. De EPDM-rubberen onderdelen van de remklauw, met name beschermende afdichtingen, stofkappen, doppen en rubberen hoezen voor de schuifpennen, verdienen ook de nodige aandacht: ze hebben de kwalijke eigenschap om minerale oliën, sommige smeermiddelen en reinigingsmiddelen te absorberen. Hierdoor zwellen de onderdelen langzaam maar zeker op, waardoor het afdichtingsvermogen verloren gaat. De gevolgen laten zich raden: schade aan de remklauw en uiteindelijk ook aan de remschijven en remblokken.
• Respecteer de montagerichting
Men kan directionele remblokken nog steeds op de foute manier monteren, waardoor hun anders sterke performantie compleet verloren gaat. Bij foute montage verhoogt het geluidsniveau tijdens het remmen, krijgt men sterkere slijtage en presteert het remsysteem gewoon een stuk minder.
• Vervang ook de hulpcomponenten
Het komt vaak neer op verkeerde zuinigheid. Vervang steeds alle veren, bouten en vulringen door de nieuwe stukken die normaal in de verpakking van de slijtagestukken aanwezig zijn. Ook deze hulpcomponenten vertonen slijtage, al was het maar omdat ze minstens zo oud zijn als de slijtagestukken zelf. Veren verliezen met name elasticiteit, wat de uitlijning van de remblokken kan bemoeilijken.

• Meten is weten
Meet de dikte van de remschijf, en let erop dat de remschijven dikker zijn dan de minimale OE-dikte. Dit in het belang van de warmteafvoer. De remschijf voert tot wel 80% van de warmte af, wat maakt dat te dunne schijven tot oververhitting kunnen leiden, en voor extra remgeluid en vroegtijdige slijtage van de remblokken kunnen zorgen. Controleer altijd de oppervlakteconditie: onregelmatige remschijven verhinderen een correcte inloop. Gebruik ten slotte een meetklok om de laterale slag te meten. Als richtlijn geldt dat deze kleiner moet zijn dan 0,05 mm, maar volg altijd de OE-aanbevelingen.
EV-aandachtspunten
Zoals gekend wordt bij elektrische en hybridevoertuigen via het zogenoemd regeneratief remmen een deel van de remkracht betrokken uit de kinetische energie van de wielen zelf. Deze wordt dan omgezet naar elektrische energie en uiteindelijk gerecupereerd door de batterij. Dit vermindert de belasting van de traditionele remmen, wat tot verglazing van remblokken en corrosie kan leiden. Door de langere periodes van inactiviteit raken de onderdelen in feite uit conditie. Hoewel de markt al courant corrosiebestendige remblokken en -schijven aanbiedt die speciaal zijn ontworpen voor EV’s en hybridevoertuigen, blijven een regelmatige opvolging van de remblokken, controle op roestvorming en vooral het onderhoud toch cruciaal voor de betrouwbaarheid.

Mag nooit:
• Slagmoersleutels gebruiken
Respecteer steeds de voorgeschreven aanhaalmomenten en draai de wiel- en remklauwbouten altijd vast met een momentsleutel. Gebruik nooit een slagmoersleutel: dit is een recept voor schade.

• Enkel de schijven vervangen
Remblokken verslijten doorgaans tweemaal sneller dan hun overeenkomstige schijven. Bij het vervangen van de remschijven moet men echter te allen tijde ook de remblokken vervangen. Alleen zo wordt een perfecte uitlijning van de nieuwe schijven met nieuwe remblokken verzekerd. Het omgekeerde, wel de blokken vervangen maar de schijf ongemoeid laten, is dan wel mogelijk. Of toch voor zover de schijven nog niet "te ver" zijn. Meet steeds de dikte en vergelijk de waarde met wat als minimum op de buitendiameter van de schijf wordt aangegeven. En ten slotte: combineer nooit remblokken en -schijven van twee verschillende merken.
• Niet of onjuist inremmen
Het dient de klant goed te worden uitgelegd: voor het inrijden van vervangen remdelen rekent men gemiddeld toch 300 km. Hierbij start men steeds met licht remmen bij lage snelheid. Vermijd zeker kort, hard pompen direct na de montage en geef de remmen de tijd rustig af te koelen tussen de verschillende rembeurten in. Om het mogelijk kromtrekken van de schijven te voorkomen, trekt men bij stilstand best even de handrem op. Bij elk remmanoeuvre controleert men dan consequent op trillingen en remgeluiden, en dit zowel tijdens het rijden als bij het remmen. Verifieer regelmatig de kleur van de schijven. Een lichte blauwe gloed wijst op gezonde remmen die efficiënt werken.
Met medewerking van Bosch, Brembo, Delphi, DRiV en HELLA

