EV's als 'batterijen op wielen' besparen miljarden
Europese elektrische voertuigen kunnen volgens een nieuw onderzoek zowel energiebedrijven als automobilisten jaarlijks miljarden euro's besparen door energie op te slaan en terug te voeden naar het elektriciteitsnet. Elektrische voertuigen met bidirectioneel laden kunnen dienen als 'batterijen op wielen', waardoor ze elektriciteit opnemen wanneer er overschot is en afgeven wanneer de vraag hoog is. Om hun potentieel te benutten, is het echter noodzakelijk om gemeenschappelijke EU-standaarden te implementeren om interoperabiliteit tussen alle elektrische voertuigen en oplaadpunten te waarborgen.
De V2G-technologie, voluit voertuig-naar-net, kan volgens het rapport van de onderzoeksinstituten Fraunhofer ISI en ISE voor Transport & Milieu (T&E) de energiesystemen van de EU tegen 2040 jaarlijks € 22 miljard besparen. Hiermee zou een daling van 8% van de kosten voor de bouw en exploitatie van het EU-energiesysteem worden gerealiseerd. Deze besparingen kunnen oplopen tot meer dan € 100 miljard tussen 2030 en 2040, zo blijkt uit het onderzoek.
Het integreren van hernieuwbare energiebronnen
Deze potentiële kostenbesparingen zijn het gevolg van elektrische voertuigen die helpen bij de overgang naar hernieuwbare elektriciteit op het net. Elektrische voertuigen die thuis of op het werk zijn aangesloten, kunnen de behoefte aan stationaire batterijopslag - om energie op te slaan tijdens overschotten van wind- of zonne-energie - in 2040 met tot wel 92% verminderen.
Door overtollige duurzame energie op te slaan, die anders verloren zou gaan, kan de vloot van elektrische voertuigen in Europa tegen 2040 tot 9% van de jaarlijkse energiebehoefte van de EU bijdragen. Dit zou elektrische voertuigen de vierde grootste 'leverancier' van elektriciteit in de EU maken en de noodzaak voor extra capaciteit voor energieopwekking verminderen.
Elektriciteitsrekening en batterijlevensduur
Door elektrische voertuigen overtollige elektriciteit te laten opnemen wanneer deze goedkoop is, of van thuiszonnepanelen af te nemen, kunnen chauffeurs met bidirectioneel laden tot 52% besparen op hun jaarlijkse elektriciteitsrekeningen, aldus het onderzoek. Dit kan leiden tot besparingen tot € 780 per jaar, afhankelijk van factoren zoals locatie, het bezit van zonnepanelen en de batterijcapaciteit van het voertuig. De kosten voor bidirectionele thuisladers worden geschat op ongeveer € 100 meer dan conventionele wallboxen.
Bidirectioneel laden kan ook de levensduur van de EV-batterijen verlengen - in tegenstelling tot de gebruikelijke zorgen over celdegradatie door regelmatig laden en ontladen. Uit het rapport blijkt dat de batterijlevensduur kan worden verlengd met maximaal 9% in vergelijking met standaard oplaadpraktijken, doordat de auto in een optimale laadtoestand wordt gehouden.
Uitdagingen
Europa kan bijna kosteloos profiteren van de voordelen van V2G-technologie, aangezien de extra kosten van bidirectionele boordladers en wallboxen worden gecompenseerd door lagere elektriciteitskosten binnen enkele maanden. Echter, het ontbreken van interoperabiliteit als gevolg van verschillende autofabrikanten die zich momenteel richten op bidirectionele AC- of DC-systemen, weerhoudt de adoptie van V2G.