Het is 'aanpassen of ten onder gaan' in de garagesector
Fegarbel-voorzitter reageert op het stijgende aantal faillissementen

Het aantal faillissementen van garages piekt volgens de meest recente cijfers van GraydonCreditsafe. Dit is volgens Tom Verbeken van Fegarbel te wijten aan de vele veranderingen in de autosector, die elkaar bovendien in sneltempo opvolgen. "Door de technologische evoluties is er een grotere kennis nodig en moet men investeren in nieuwe apparatuur. We moeten door de zure appel heen bijten, al liggen er momenteel ook kansen voor het grijpen", zegt de voorzitter van de beroepsfederatie voor de autosector.
Opvallende stijging aantal faillissementen van garages
De eerste drie kwartalen van het huidige jaar sloten we af met 8.391 faillissementen. Ten opzichte van dezelfde periode verleden jaar betekent dat een stijging met 579 entiteiten (+7,41%), het op twee na zwaarste cijfer ooit. Alhoewel de bouwnijverheid en de horecasector traditioneel het meest aantal faillissementen tellen, zijn het de autohandels en garages die dit jaar procentueel de grootste stijging kennen (+22,98%). Zo valt te lezen in de studie van GraydonCreditsafe.
Elektrificatie
Weinig verrassend ziet Tom Verbeken de elektrificatie van het wagenpark als de grote reden voor het hoge aantal faillissementen. Samen met de andere technologieën maakt dit de garagesector immers een gespecialiseerde sector.
"Aan een elektrisch aangedreven wagen is er sowieso veel minder onderhoud nodig dan aan een auto met een verbrandingsmotor. In plaats van geregelde oliewissels en smeerbeurten gaat het tegenwoordig om uitzonderlijke foutenanalyses, waarvoor men moet investeren in nieuwe apparatuur", begint hij.
"Als je de gekwalificeerde medewerkers al kan vinden, moet je hen ook nog kunnen betalen"
"Door de complexiteit vergt het onderhoud aan EV's bovendien andere skills, waarvoor dus andere profielen nodig zijn. Het gaat dan om gespecialiseerde elektromechanici, die logischerwijs een hoger loon verwachten dan de klassieke technici. De scholen krijgen echter een te beperkte instroom om een degelijke opleiding te kunnen voorzien. Wie nu van de schoolbanken komt, moet dan ook dikwijls nog verder opgeleid worden op zijn werkplek, wat de werkgever veel tijd en geld kost. Zo wordt het voor garagehouders dus alsmaar minder rendabel om hun bedrijf te runnen", legt Verbeken uit.
De kleinere garages kunnen die veelvoud en snelle opeenvolging aan investeringen niet ophoesten en moeten dus noodgedwongen de boeken neerleggen.
Merkengroepen

Nog een andere evolutie is evenwel de schaalvergroting, waarbij veel kleine, onafhankelijke garages hun zelfstandige activiteiten stopzetten om zich aan te sluiten binnen een overkoepelend netwerk. Dit onder impuls van de automerken, die zich ook onderling groeperen.
"Zij verlengen de garantieperiodes van nieuwe wagens, als verkoopargument, wat opnieuw een hogere kostenpost betekent voor de garages. De werkzaamheden onder garantie worden immers vrijwel nooit volledig vergoed door de merken aan hun verdelers. Die laatsten kunnen hier echter niet onderuit. Willen zij hun klanten op de lange termijn behouden, dan moeten zij hen immers een goeie service aanbieden", vervolgt de voorzitter van Fegarbel.
"Multimerkengarages verdwijnen overigens ook massaal omdat zij onmogelijk de toegang tot de huidige informatie en tools van meerdere merken kunnen betalen. De verhuring van licenties, uitgaand van de merkengroep, vormt hiervoor een oplossing. Ook wat dit betreft, hebben de garages eigenlijk weinig keuze."
Opportuniteiten
Door die vele veranderingen ziet de garagesector momenteel dus zwarte sneeuw. Dit wordt bovendien nog versterkt door de stimulerende regelgeving rond elektrificatie, vanuit de overheid.
"Wie wat creatief is en tijdig op de kar springt, zal deze moeilijke periode zeker overleven"
"De technologische evoluties die onze sector de voorbije twintig jaar doormaakte, zijn werkelijk ongezien. Dit bracht dus ook een uitzonderlijk acute nood aan bijscholingen en investeringen met zich mee. Voor de verdere toekomst mogen we hierin evenwel een stabilisatie verwachten, naarmate er meer EV's rondrijden en er ook meer garages over de juiste skills en tools beschikken om die te onderhouden", voorspelt Verbeken.
Het credo luidt nu dus meer dan ooit 'aanpassen of ten onder gaan', want de voorzitter ziet ook kansen in die veranderingen. "Als ondernemer moet je telkens beantwoorden aan de effectieve noden. Zo kun je als garagehouder inspelen op de nieuwe mobiliteitsoplossingen, waar de markt juist floreert. Denk daarbij maar aan het aanbieden van deelauto's of elektrische fietsen, als nieuwe businessmodellen. Wie wat creatief is en tijdig op de kar springt, zal deze moeilijke periode dus zeker overleven", oordeelt hij nog.