GaragePremium

"Er is toekomst voor onafhankelijke garages"

Ten huize van Bosch Car Service Verto Motors

Verto Motors vooraanzicht
Verto Motors, op de R4 in Evergem

Goed zichtbaar van op de R4 in Evergem is Verto Motors gevestigd. De onafhankelijke Bosch Car Service-garage van Tom Versprille bestaat nog maar een kleine drie jaar, maar kende een forse groei. CarFix ging langs bij de ambitieuze ondernemer die rotsvast gelooft in eigen kunnen en de toekomst voor onafhankelijke garages: "Je moet opportuniteiten zien en niet bang zijn om snel te schakelen en je kans te wagen".

Tom Versprille zaakvoerder
Tom Versprille, zaakvoerder Verto Motors

De vijver is te groot

Tom Versprille begon zijn loopbaan als verkoper voor Volkswagen en Audi. Tijdens de periode van clustervorming werd dat bedrijf echter overgenomen en kreeg het ook een andere naam. "Van verkoper klom ik op tot salesmanager. In die rol groeide ik, waarna ik uiteindelijk ook sitemanager werd en twee vestigingen ging beheren."

Toen al werd er bij de sitemanager een zaadje van twijfel geplant: "In een groter bedrijf voelden klanten zich steeds meer verloren lopen... als vissen in een te grote vijver. De persoonlijke service werd teveel naar de achtergrond verdrongen, waardoor ook de klant zich als een nummer begon te voelen. Terwijl – zeker voor particulieren – hun auto toch een belangrijke investering is. Wanneer ze die dan op onderhoud of herstelling brengen, zijn er toch geen geringe verwachtingen. Die werden door de te grote omgeving niet altijd ingelost."

Nieuw verhaal

Tussen twee coronagolven door besloot Tom Versprille niet langer bij de pakken te blijven zitten en richtte hij zijn eigen garage op.

"In december 2020 was Verto Motors een feit. Ik vond langs de R4 in een Evergem een Nissan-garage die over te nemen stond. Na wat verfraaiingswerken van buiten en van binnen kon ik op de leeftijd van 49 jaar nog een nieuw verhaal beginnen schrijven."

showroom Verto Motors
De showroom van de voormalige Nissan-garage kreeg een update, waardoor het nu de Duitse kwaliteitswagens van Verto Motors doet schitteren

"Dat is altijd wel even spannend. Ik geloof ook vast in het principe van 'loon naar werken'... you get what you give. Op vandaag is het een succesverhaal, maar daar kroop – en kruipt nog steeds – toch heel wat bloed, zweet en tranen in."

"Loon naar werken: you get what you give"

Ondernemerschap

Hard werken is een les die de ondernemer meegeeft, maar 'durven dromen' is nog een andere. "Het feit dat je geen glazen bol hebt, mag jouw dromen niet tegenhouden", vindt hij. "Als ondernemer moet je opportuniteiten zien en vervolgens ook durven springen. Neem nu bijvoorbeeld de elektrische wagens: die hebben minder traditioneel onderhoud nodig, maar ook daar blijven remmen en banden cruciaal. Daarnaast brengen de elektrische wagens andere uitdagingen mee en ook daar zijn we klaar voor. Via Bosch Car Service (zie verder) kunnen onze mecaniciens en techniekers op regelmatige basis opleidingen volgen om steeds op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen. De bestelwagens hier in de regio zien we nog wel even een verbrandingsmotor gebruiken, dus deze trekken we graag naar onze werkplaats."

Successtory

receptie Verto Motors
De klant centraal plaatsen, begint bij de receptie en kent zijn vervolg in de werkplaats en bij de oplevering

Het succes van Verto Motors kwam niet uit het niets. Tom Versprille had een goed uitgekiend businessplan, dat hij in die ruim drie jaar veruit feilloos kon volgen. "Het uitgangspunt van de klant terug centraal te plaatsen, heeft gewerkt. Onze klanten kennen we bij naam. Ze krijgen bij ons altijd dezelfde contactpersoon aan de lijn, die zelfs meestal ook nog het voertuig, de nummerplaat en soms zelfs de kilometerstand kent."

"Het uitgangspunt van de klant terug centraal te plaatsen, heeft gewerkt"

Transparantie

"We zijn ook heel transparant naar onze klanten toe. We moeten er geen doekjes om winden als het gaat over de staat van hun auto. Die duidelijkheid wordt zeer gewaardeerd."

teamfoto
Team Verto Motors met links Tom Versprille en echtgenote Ellen

Techniciteit

In de werkplaats kan de zaakvoerder ondertussen rekenen op drie ervaren mecaniciens. "Met een aftersalesmanager met 20 jaar ervaring en een meestergast die al een kwarteeuw het klappen van de zweep kent, gaat Verto Motors geen uitdaging uit de weg. Onze klanten weten dat wij al hun problemen oplossen."

atelier Verto Motors
De werkplaats van Verto Motors wordt bemand door drie ervaren technici

Personeelszaken

Tevreden medewerker = tevreden klant

Niet enkel klantentevredenheid is belangrijk voor Verto Motors, ook het welzijn van de medewerker draagt de zaakvoerder hoog in het vaandel. “Een tevreden klant begint bij tevreden medewerkers. Zowel op kantoor als in de werkplaats zijn gemotiveerde mensen een must. Die zijn niet enkel minder afwezig, maar zijn ook bereid om dat extraatje meer te doen voor de klanten. En dat voelen én appreciëren de klanten. Voor ons dienstverlenend bedrijf is klantentevredenheid de beste reclame, maar tevreden medewerkers zorgen ervoor dat wij ook als werkgever hoog staan aangeschreven.”

Spontane sollicitaties

De aantrekkelijkheid van Verto Motors als werkgever zorgt zelfs voor spontane sollicitaties. “Wat betreft personeel – hout vasthouden – hebben wij tot nu toe weinig problemen gehad. We hebben een aantal ervaren vaklui in dienst en regelmatig komen potentiële nieuwe medewerkers zich zelf aanbieden. Het beste bewijs dat ons beleid van correctheid en transparantie werkt.”

BSC Verto Motors
Met Bosch Car Service kan Verto Motors als onafhankelijke garage de voordelen bieden van een merkengarage

Premiumondersteuning: Bosch Car Service

Omdat hij zijn strepen verdiend heeft tussen de Duitse premiummerken, was het logisch dat Tom Versprille bij Verto Motors een voorkeur heeft voor die voertuigen. Als ondersteuning voor de garage wou hij dan ook niets anders dan het beste.

“Als nieuw bedrijf in de sector kregen wij wel enkele vertegenwoordigers van diverse garageconcepten over de vloer. Over het algemeen was ik aangenaam verrast door de voorstellen en voordelen van enkele onder hen, maar Bosch Car Service sprong er voor mij toch bovenuit. Dat gaat dan om uitstraling; Bosch is in eerste montage in vrijwel elke auto aanwezig en klanten kennen Bosch ook van toestellen in hun leefwereld. Daarnaast is het ook een gevestigde waarde in de sector, met een goede structuur en een technische ondersteuning die zichzelf al veelvuldig heeft bewezen.”

"Bosch Car Service is een gevestigde waarde in de sector"

Nog een groot voordeel was voor Verto Motors de Europese mobiliteitsgarantie via Bosch. “Uiteindelijk wil de klant mobiel zijn. Dat we dankzij Bosch Car Service dezelfde mobiliteitsgarantie kunnen bieden zoals merkendealers dat kunnen, is een belangrijke plus.”

Ook qua marketing is Tom Versprille zeer te spreken over het van oorsprong Duitse garageconcept. “We kunnen wekelijks wel iets posten op sociale media dat vanuit Bosch komt. Bovendien hebben ze een zeer herkenbaar logo en hun look & feel sluit goed aan op de huiselijke, maar toch professionele uitstraling die bij Verto Motors past.”

bar verto motors
De klanten voelen zich thuis, maar toch in een professionele omgeving, bij Verto Motors

Toegang tot lease- en verzekeringsmaatschappijen is ook iets wat via BCS voor hun leden makkelijker loopt. “Alhoewel wij voornamelijk particuliere klanten hebben, is ook die markt belangrijk en kunnen we daarin nog groeien. Dan is het mooi meegenomen dat Bosch Car Service voor ons als lid al onderhandelingen met diverse maatschappijen heeft gevoerd.”

Toekomstdromen

Lokale verankering in snelgroeiende gemeente

In zijn driejarig bestaan heeft Verto Motors zich ondertussen genesteld in de Evergemse gemeenschap. “Meer dan de helft van onze klanten kent dezelfde postcode als wij”, weet de zaakvoerder. “Die worden dan aangevuld met klanten uit de omliggende regio. Die vinden ons vlot op de locatie nabij de R4. Ook de nabijheid van grote stad Gent speelt mee. We hebben wel wat klanten uit Gent, maar merken ook dat steeds meer mensen de vlucht nemen uit de stad en zich rondom vestigen. Evergem kent zo een nieuwe instroom, wat ook nieuwe potentiële klanten betekent.”

Tegen de stroom in

Met de keuze voor een onafhankelijke garage zwemt Tom Versprille tegen de stroom in. Maar hij doet dat niet blindelings. “Er is heel veel clustering waarbij de kleine garagebedrijven opgeslorpt worden en dan komen die in het verhaal van de ‘te grote vijver’. Daarom ben ik ervan overtuigd dat er toekomst is voor de onafhankelijke garages zoals de onze. Klanten – zeker particulieren – willen lokaal geholpen worden door een garage die ze kennen en vertrouwen. Onze groei van de afgelopen drie jaar onderstreept dat. Wat de toekomst brengt, weet niemand, maar ik wil nog een vervolg op mijn verhaal schrijven. Verto Motors kan zeker nog groeien en uitbreiding is een mogelijkheid. Graag afspraak over drie jaar om te zien waar we dan staan”, besluit de ambitieuze zaakvoerder.

Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? Klik hier om aan te melden
Registreer je gratis

Al geregistreerd of abonnee?Klik hier om aan te melden

Registreer voor onze nieuwsbrief en behoud de mogelijkheid om op elk moment af te melden. Wij garanderen privacy en gebruiken uw gegevens uitsluitend voor nieuwsbriefdoeleinden.
Geschreven door Dieter Devriendt

Meer weten over

Word één maand gratis premium abonnee en ontdek
alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
In dit magazine