"Autosector blijft integraal onderdeel van mobiliteitsverhaal"
Interview Michaël Vandamme (secretaris-generaal IAS TRAXIO)

Eind maart staat opnieuw AutoTechnica in Brussels Expo op de agenda. In aanloop naar die belangrijke beurs had uw vakblad CarFix een gesprek met Michaël Vandamme, secretaris-generaal van IAS binnen beroepsvereniging TRAXIO. Hij heeft het onder andere over de belangrijkste uitdagingen voor de sector, waaronder de elektrificatie, maar is er tegelijkertijd van overtuigd dat de autosector steevast een belangrijk deel van het antwoord op het mobiliteitsvraagstuk zal blijven.
Belangenvereniging
TRAXIO vertegenwoordigt zo'n 10.000 werkgevers actief in de mobiliteitssector. “Het is onze taak om de sector te verdedigen en onze leden bij te staan met expertise en advies”, steekt Michaël Vandamme van wal. “Onze visie wordt gevormd door de meningen, standpunten en natuurlijk belangen van onze leden. Met deze groeipunten stappen we naar de juiste mensen, politieke instanties, organen op het terrein, maar ook naar de media."
"Gekoppeld daaraan zoeken we steeds naar constructieve oplossingen om de belangen van onze leden over belangrijke thema’s te verdedigen. Daarvoor beschikken we over een team van professionals dat gespecialiseerd is in onder andere garantie, fiscaliteit en milieu, maar ook in juridische, technische of sociale materies."
"Vanzelfsprekend besteden we ook heel wat aandacht aan communicatie. Die voeren we via ons maandelijkse infobulletin, onze elektronische nieuwsbrief, het TRAXIO Magazine, de website en sociale media en tal van publicaties."
"Aangezien we een belangenvereniging zijn, voorzien we ook verschillende mogelijkheden om andere leden te leren kennen, problemen aan te kaarten, nieuwe ideeën op te doen en oplossingen te bedenken. Zo organiseren we de zogenaamde ‘Infosessies’ voor onze leden waar we hen op de hoogte houden van de nieuwste ontwikkelingen in hun sector en waar ze nadien onderling kunnen nakaarten, en kan je ons ontmoeten op verschillende beurzen en evenementen."
AutoTechnica
Een van de beurzen waarop TRAXIO te vinden zal zijn, is AutoTechnica, meteen de directe aanleiding voor dit artikel. AutoTechnica vindt plaats van 24 tot en met 26 maart in Brussels Expo. "Op de beurs organiseren we onder meer de zogenaamde Mobility Talks", aldus Michaël Vandamme.
"Dat zijn korte sessies die meteen zinvolle inzichten verschaffen in tal van materies. De bedoeling is dat onze leden bruikbare informatie krijgen die ze direct kunnen toepassen. Dat gaat van personeelsbeleid tot batterijen, van de verkoop van EV’s tot het importeren van Chinese voertuigen. En we laten ook praktische zaken aan bod komen met een stand voor Eco-Expert en een sessie over de mogelijkheden van TRAXIOstat, het dataplatform met heel wat nuttige info voor de garagisten."
“De autosector zal altijd een volwaardig onderdeel van het ruimere mobiliteitsverhaal blijven”
U bent verantwoordelijk voor de groepering IAS, wat staat voor Independent Automotive Specialist.
Wat is de specifieke opdracht van IAS?

Michaël Vandamme: "IAS vertegenwoordigt onafhankelijke garages, tweedehandsdealers en telt ook enkele motorrevisiebedrijven onder haar leden. Die garages en tweedehandsdealers vormden vroeger twee aparte federaties, maar fuseerden."
"IAS heeft een Raad van Bestuur van ongeveer 20 leden, representatief voor de sector, zowel qua taal, geografie als activiteit. Wij hechten er belang aan een mix te hebben, zowel onder de 1.400 leden als binnen de Raad van Bestuur, precies omdat daarin de sterkte van onze representativiteit zit. Dit betekent in de praktijk dat we zowel kleine actoren hebben, als de grotere concepten. Binnen IAS zijn ook twee ad-hoccommissies actief: een voor trucks en een voor oldtimers."
Wat betekent AutoTechnica voor jullie?
"De beurs is sowieso een hoogtepunt voor de hele sector. Het is altijd een belangrijk netwerkmoment. Vanuit verschillende federaties worden ook evenementen georganiseerd. Op maandag en dinsdag zullen er dus Mobility Talks plaatsvinden. De Commissie Trucks organiseert een lezing over elektrificatie, die ook voor buitenstaanders openstaat. De beurs is een ideale gelegenheid om kennis te maken met de nieuwste technieken, producten en diensten voor een optimale bedrijfsvoering."
Wat zijn volgens u de grootste uitdagingen voor niet-merkgebonden garages en tweedehandsverkopers in de autosector?
"Data en toegang tot de informatie van de voertuigen blijven natuurlijk belangrijke aandachtspunten. Het is een dossier dat op Europees niveau opgevolgd wordt. Elektrificatie is een andere uitdaging. De aantallen van die voertuigen – voor zowel verkoop als herstelling of onderhoud – zitten in de lift, wat de sector voor een aantal uitdagingen plaatst, zowel op technisch als veiligheidsvlak. We moeten er ons terdege van bewust zijn dat EV's minder onderhoud nodig zullen hebben."

(foto: Thierry Dricot)
"Daarnaast is ook de problematiek van de technische keuring erg interessant. Welke rol garages hierin zullen kunnen of mogen spelen, is een hamvraag die hopelijk over afzienbare tijd beantwoord zal raken. En tot slot is ook het vinden van voldoende gekwalificeerd personeel een issue, maar dat geldt niet alleen voor onze sector."
Wat zijn de belangrijkste voordelen en uitdagingen van het werken in de niet-merkgebonden garagesector vergeleken met merkgebonden garages?
"Uiteraard beschikken niet-merkgebonden garages over een grotere flexibiliteit. Ze zijn niet onderworpen aan regels die de merken opleggen. De communicatielijnen zijn korter. Anderzijds levert het feit aangesloten te zijn bij een concept een onmiskenbaar schaalvoordeel op. Tegelijk zorgt de diversiteit aan merken voor een extra uitdaging."
Wat is de rol van digitalisering en online platforms in de toekomst van de autosector en hoe kunnen garages hiervan profiteren?
"Net als in vele andere sectoren, kan men er zijn bereik door verruimen. De schroom om online te kopen, neemt ook af. Tegelijkertijd plaatst het garages voor de uitdaging om de kwaliteit van dit gebruik zo hoog mogelijk te houden. De foto’s en de representativiteit ervan zijn ontzettend belangrijk. Ook de commentaren en beoordelingen van platformen zijn cruciaal."
"Binnen afzienbare tijd zullen steeds vaker volledige wagens digitaal van eigenaar wisselen"
"Het digitale aspect wordt steeds belangrijker binnen aankoopprocessen. Onderdelen worden nu al heel vaak online gekocht. En het is ons aanvoelen dat binnen afzienbare tijd ook steeds vaker volledige wagens digitaal van eigenaar zullen wisselen."
Wat met de veranderende bedrijfsmodellen binnen de autosector (verschuiving van het distributienetwerk van een gefranchised 'dealer'-model naar 'agentschap'-modellen, naast het opzetten van online verkoopplatforms) en de toenemende concurrentie van de autofabrikanten zelf? Welke weerslag heeft dit op de niet-merkgebonden garages en tweedehandsverkopers in de autosector? En hoe kunnen zij zich hiertegen wapenen?
"Specifiek voor IAS kan ik meegeven dat je merkt dat de garageconcepten in de lift zitten. Dit kan natuurlijk niet los gezien worden van de verschuivingen op dealernetwerk, waarbij men in een concept toch wel het beste van twee werelden vindt. Wat de concurrentie betreft, kan er een consolidatie van de markt verwacht worden. Een aantal kleinere spelers zal verdwijnen, wat niet betekent dat veel anderen nog heel wat troeven kunnen uitspelen, zoals klantvriendelijkheid en nabijheid."
Hoe denkt u dat de autosector er over 10 jaar uit zal zien en welke veranderingen worden er verwacht?

"De technologie staat niet stil en dat zal in de komende jaren niet anders zijn - integendeel. Ongeacht de indruk die men soms wekt, zal de autosector een volwaardig onderdeel van het ruimere mobiliteitsverhaal blijven. Ongetwijfeld groener ook. In dat opzicht valt het af te wachten of wagens op waterstof eindelijk zullen doorbreken."
Hoe ziet u de garageconcepten evolueren in België en welke voordelen kunnen deze bieden voor niet-merkgebonden garages?
"Bepaalde diensten en ondersteuningen worden aangeboden, zij het met respect voor het ondernemerschap en de autonomie van de garage. De meerwaarde is duidelijk, zowel op technisch vlak, als inzake commerciële ondersteuning. Voor onze sectororganisatie is het vaak handig om te communiceren: we hebben één aanspreekpunt. Communicatie die trouwens in de twee richtingen loopt."
"Ik verwacht dat de groei van dergelijke concepten zich de komende jaren gestaag zal voortzetten. Wij zien dat alvast aan de evolutie van ons ledenbestand. Vandaag zijn ongeveer de helft van de onafhankelijke garages in ons ledenbestand aangesloten bij een concept. Dat aandeel is vergelijkbaar met wat de collega's van BOVAG in Nederland zien."
Wat is uw advies aan jonge mensen die geïnteresseerd zijn in een carrière in de autosector?
"Het is een sector in beweging met tal van uitdagingen. De tijd dat het enkel 'sleutelen' was, is voorbij."

Wie is Michaël Vandamme?
- 49 jaar - gehuwd - twee kinderen
- voormalig advocaat aan de Brusselse balie
- beroepsjournalist gedurende 18 jaar (o.a. Financial Media, Roularta, Transportmedia, TRAXIO Magazine)
- secretaris-generaal IAS binnen TRAXIO / lid van het redactiecomité