Bouwmachines

Methanol als sleutel tot verduurzaming van zwaar materieel

VIL, KdG en VIVES lanceren ReMeWa-Methanol

ReMeWa-Methanol
Met ReMeWa-Methanol bieden VIL, KdG en VIVES een concreet en betaalbaar transitiepad naar duurzamere NRMM-toepassingen

Met ReMeWa-Methanol bieden VIL, KdG en VIVES een concreet en betaalbaar transitiepad naar duurzamere NRMM-toepassingen. Non-road mobile machinery omvat kranen, bouwmachines en binnenvaartschepen, die vandaag grotendeels op diesel draaien en moeilijk te elektrificeren zijn. Volgens de Europese Commissie (2023) is de uitstoot van deze machines goed voor meer dan 15% van de totale emissies in transport en bouw.

Aangescherpte klimaatdoelen versnellen de omslag

Met de aangescherpte klimaatdoelstellingen van het ‘Fit for 55’-pakket is de urgentie groter dan ooit. VIL, KdG en VIVES spelen hierop in met de lancering van ReMeWa-Methanol, een innovatief project dat zich richt op het ontwikkelen van een universele retrofitkit. De kit maakt het mogelijk bestaande dieselmotoren om te bouwen tot dual-fuel diesel-methanolmotoren. Een slimme AI-tool berekent de impact.

Methanol als haalbaar alternatief

Elektrificatie van zwaar materieel klinkt aantrekkelijk, maar is in de praktijk vaak onhaalbaar: de vermogens zijn hoog, de inzet is intensief en de laadinfrastructuur ontbreekt. Methanol biedt een realistisch alternatief. Volgens het Onderzoekscentrum Duurzame Industrie van KdG kan dual-fuel diesel-methanoltechnologie leiden tot 30–50% CO2-reductie. 

Twee concrete innovaties

AI-gebaseerde impacttool

Een online rekeninstrument waarmee bedrijven de ecologische én economische impact van retrofitten voor hun specifieke machines kunnen inschatten.

Flexibele retrofitkit

Een modulair ombouwpakket dat bestaande dieselmotoren geschikt maakt voor methanol, inclusief een aangepast brandstofinjectie-, opslag- en toevoersysteem. De kit is ontworpen voor intensieve inzetprofielen van onder meer bouwmachines, havenkranen en binnenvaartschepen.

Samen naar een CO₂-arme bouw- en logistieke sector

ReMeWa-Methanol verbindt de noodzaak van emissiereductie met technologische haalbaarheid, zonder dat bedrijven verplicht zijn een volledig nieuwe vloot aan te schaffen.

“Elektrificatie is vaak geen haalbare optie door praktische beperkingen. Retrofitten biedt een realistisch alternatief, mits kosten, terugverdientijd, tankmogelijkheden en regelgeving het toelaten. Zo werken we stap voor stap toe naar emissieloos bouwen", vertellen Brecht Gervoyse, assetmanager, en Simon Soete, coördinator energiemanagement (Denys).

Wat heb je nodig

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium abonnee en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse nieuwsbrief met extra tips en exclusieve content
  • checkvolledig toegang tot het digitaal archief
  • checkonbeperkt toegang tot 3.000 bouwinstructies
  • checkonbeperkt toegang tot 1.400 instructievideo's
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie
28 juli 2025

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine