Methanol als sleutel tot verduurzaming van zwaar materieel
VIL, KdG en VIVES lanceren ReMeWa-Methanol

Met ReMeWa-Methanol bieden VIL, KdG en VIVES een concreet en betaalbaar transitiepad naar duurzamere NRMM-toepassingen. Non-road mobile machinery omvat kranen, bouwmachines en binnenvaartschepen, die vandaag grotendeels op diesel draaien en moeilijk te elektrificeren zijn. Volgens de Europese Commissie (2023) is de uitstoot van deze machines goed voor meer dan 15% van de totale emissies in transport en bouw.
Aangescherpte klimaatdoelen versnellen de omslag
Met de aangescherpte klimaatdoelstellingen van het ‘Fit for 55’-pakket is de urgentie groter dan ooit. VIL, KdG en VIVES spelen hierop in met de lancering van ReMeWa-Methanol, een innovatief project dat zich richt op het ontwikkelen van een universele retrofitkit. De kit maakt het mogelijk bestaande dieselmotoren om te bouwen tot dual-fuel diesel-methanolmotoren. Een slimme AI-tool berekent de impact.
Methanol als haalbaar alternatief
Elektrificatie van zwaar materieel klinkt aantrekkelijk, maar is in de praktijk vaak onhaalbaar: de vermogens zijn hoog, de inzet is intensief en de laadinfrastructuur ontbreekt. Methanol biedt een realistisch alternatief. Volgens het Onderzoekscentrum Duurzame Industrie van KdG kan dual-fuel diesel-methanoltechnologie leiden tot 30–50% CO2-reductie.
Twee concrete innovaties
AI-gebaseerde impacttool
Een online rekeninstrument waarmee bedrijven de ecologische én economische impact van retrofitten voor hun specifieke machines kunnen inschatten.
Flexibele retrofitkit
Een modulair ombouwpakket dat bestaande dieselmotoren geschikt maakt voor methanol, inclusief een aangepast brandstofinjectie-, opslag- en toevoersysteem. De kit is ontworpen voor intensieve inzetprofielen van onder meer bouwmachines, havenkranen en binnenvaartschepen.
Samen naar een CO₂-arme bouw- en logistieke sector
ReMeWa-Methanol verbindt de noodzaak van emissiereductie met technologische haalbaarheid, zonder dat bedrijven verplicht zijn een volledig nieuwe vloot aan te schaffen.
“Elektrificatie is vaak geen haalbare optie door praktische beperkingen. Retrofitten biedt een realistisch alternatief, mits kosten, terugverdientijd, tankmogelijkheden en regelgeving het toelaten. Zo werken we stap voor stap toe naar emissieloos bouwen", vertellen Brecht Gervoyse, assetmanager, en Simon Soete, coördinator energiemanagement (Denys).